مهدی صمدی

مهدی صمدی

10 دلیل برای ایجاد چاقی شکمی

دلایلی وجود دارد که باعث ایجاد چاقی شکمی  شما می شود.

افزایش وزن صرفاً در معده ممکن است نتیجه انتخاب های خاص سبک زندگی باشد.

دو - استرس و قند - نقش مهمی در اندازه میانی شما دارند.

برخی از شرایط پزشکی و تغییرات هورمونی می تواند در افزایش وزن شکم نقش داشته باشد.

 

آیا تا به حال احساس می کنید که معده شما زندگی خودش را می گیرد؟ از برآمدگی و نفخ گرفته تا صاف و سفت، شکل میانی شما هر روز تغییر می کند. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی که به نظر می‌رسد اندازه شکم شما همچنان در حال رشد است، بدون اینکه هیچ تسکینی در چشم باشد؟

 

اگر در شکم خود وزن اضافه می کنید، ممکن است به رژیم غذایی شما مربوط باشد یا نتیجه یک داروی جدید یا سایر مشکلات سلامتی باشد.

ژنتیک در نوع بدن نقش دارد.

اگر کمر بزرگتری دارید، ممکن است به این دلیل باشد که شما سیبی شکل هستید.

شما نمی توانید در مورد اندازه و ساختار بدن خود بدون فاکتور ژنتیک صحبت کنید.

اگر شجره نامه شما تمایل به افراد سیبی شکل دارد، ممکن است مجبور باشید در مورد فعالیت بدنی کافی و محدود کردن کالری دریافتی خود کوشا باشید." بنابراین، چگونه متوجه می شوید که سیبی شکل هستید؟ خوب، اگر کمر بزرگتری دارید و تمایل دارید وزن زیادی را در اطراف شکم خود حمل کنید، احتمال زیادی وجود دارد که سیبی شکل در نظر گرفته شوید.

 

استرس منجر به افزایش ذخیره چربی می شود.

استرس می تواند منجر به افزایش وزن شود.

استرس یک بخش طبیعی از زندگی است. با این حال، یافتن راه‌های مؤثر برای مدیریت استرس بسیار مهم است، بنابراین تأثیر منفی بر سلامتی شما نخواهد داشت

 

وقتی استرس را تجربه می کنید، کورتیزول (هورمون مبارزه یا پرواز) ترشح می کنید. کورتیزول اضافی در گردش مکرر می تواند منجر به افزایش ذخیره چربی شکم شود.

 

کورتیزول بدن را قادر می‌سازد تا چربی و انرژی را از نواحی دیگر به حرکت درآورد و آنها را به سمت شکم هدایت کند، جایی که کورتیزول می‌تواند انرژی را به راحتی برای اندام‌های حیاتی در دسترس قرار دهد.

 

قند اضافی به سرعت منجر به افزایش چربی می شود.

وقتی سطح کورتیزول ما بالا می رود، تمایل به قند داریم زیرا بدن ما در مواقع اضطراری انرژی سریع می خواهد. با این حال، این قند افزوده می تواند افزایش وزن مرکزی را افزایش دهد.

 

«بنابراین، ما استرس می‌گیریم، کورتیزول ترشح می‌کنیم، در شکم خود وزن اضافه می‌کنیم و هوس قند بیشتری می‌کنیم، قند بیشتری می‌خوریم و وزن بیشتری اضافه می‌کنیم.»

پیشنهاد ؟ به اندازه کافی بخوابید، غذاهایی را که ممکن است نسبت به آنها عدم تحمل نداشته باشید (از جمله قند) حذف کنید، استرس را از طریق تمرکز حواس و مراقبه مدیریت کنید، و زمانی که احساس استرس یا هیجانی می کنید به چیزی غیر از قند (مثل دوستان) روی آورید.

 

پروتئین برای تعادل مهم است.

اگر رژیم غذایی شما فاقد سطوح کافی پروتئین با کیفیت باشد، ممکن است چند پوند اضافی به معده شما راه پیدا کند. خبر خوب این است که شما به راحتی می توانید درشت مغذی های خود را برای افزایش پروتئین خود تغییر دهید. «وقتی مصرف پروتئین خود را افزایش می دهید، می توانید قند خون خود را متعادل کنید و در عین حال سطح انسولین را کاهش دهید تا سرعت متابولیسم بسیار سریع تری را افزایش دهید.

 

پروتئین همچنین به کنترل هورمون‌هایی که اشتهای شما را افزایش می‌دهند کمک می‌کند، که می‌تواند به کاهش وزن به طور طبیعی کمک کند. فقط چقدر پروتئین نیاز دارید؟ خوب، این بستگی به سطح فعالیت و اندازه بدن شما دارد. با یک متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید یا یکی از رژیم درمانی آنلاین را که نیازهای پروتئین را توضیح می دهد، بررسی کنید.

 

هورمون ها می توانند وزن را کنترل کنند.

در حوالی دوران یائسگی، سانت گفت حتی افرادی که بیشتر وزن خود را روی باسن و ران خود حمل می کنند، اغلب متوجه می شوند که شکمشان شروع به رشد می کند.

 

کاهش استروژن، همراه با کاهش طبیعی متابولیسم شما با افزایش سن، احتمالاً مقصر است. عضله سازی بیشتر از طریق تمرینات قدرتی (و تمرکز روی عضلات بدن) می تواند به ایجاد تفاوت کمک کند.

 

برخی از داروها عوارض جانبی افزایش وزن دارند.

داروها

داروهای ضد افسردگی، صرع و داروهای فشار خون همگی ممکن است منجر به افزایش وزن شوند .

یکی از شایع ترین شکایات هنگام مصرف داروهای تجویزی افزایش وزن به خصوص در معده است. چندین دارو ممکن است باعث افزایش وزن شوند از جمله داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، داروهای کاهش دهنده فشار خون و داروهای صرع یا دیابت.

 

غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به التهاب شوند.

چیپس اسنک های ناسالم فرآوری شده

خوشمزه است، اما برای شما خوب نیست. شاتر استاک

 

علاوه بر قندهای بسیار فرآوری شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، چربی های ترانس (که معمولاً در محصولات پخته شده بسته بندی شده یافت می شود) همچنین می توانند التهاب را افزایش دهند که ممکن است باعث مقاومت به انسولین و تجمع چربی شکم شود.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک با سطح تستوسترون بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود.

معده درد نفخ زن

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که بسیاری از افراد مبتلا به تخمدان را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است سطح تستوسترون بالاتر از حد طبیعی داشته باشند و متعاقباً وزن اضافه کنند.

 

تصور می‌شود این سطوح بالای تستوسترون ممکن است باعث این الگوی معمولی افزایش وزن مردانه شود. او توصیه کرد اگر مشکوک به این بیماری هستید با پزشک خود صحبت کنید.

کم خوابی می تواند متابولیسم را کند کند.

بر کسی پوشیده نیست که یک ایرانی معمولی به اندازه کافی نمی خوابد. اما اگر از وسط شروع به افزایش سایز کرده اید، ممکن است بخواهید خواب یا کمبود آن را در نظر بگیرید.

 

که خوابیدن پنج ساعت یا کمتر در هر شب با افزایش چربی شکم مرتبط است. او توضیح داد: «کم خوابی متابولیسم شما را برای حفظ انرژی کاهش می دهد و بدن ما را برای ذخیره چربی تحریک می کند.

 

جالب اینجاست که وی همچنین خاطرنشان کرد که خواب بیش از هشت ساعت نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. او افزود: "ما مطمئن نیستیم که چرا این اتفاق می افتد؛ با این حال، رایج ترین توضیح این است که زمان بیشتر در رختخواب، زمان کمتری برای فعالیت است."

 

نیازهای خواب هر فرد متفاوت است. با این حال، مقدار مناسب خواب معمولاً بین هفت تا نه ساعت در شب است.

 

حساسیت های غذایی را می توان با افزایش وزن نشان داد.

افزایش وزن می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل داخلی باشد.

آیا حساسیت غذایی می تواند دلیلی برای افزایش وزن در معده شما باشد.

این به این دلیل است که بر خلاف آلرژی های غذایی، حساسیت های غذایی معمولاً به مشکلات گوارشی (مانند نفخ، التهاب، بی حالی) محدود می شود و علائم همیشه بلافاصله ظاهر نمی شوند و تشخیص اینکه کدام مواد باعث ناراحتی بدن شما می شوند را دشوارتر می کند. او گفت.

 

یک آزمایش آلرژی غذایی انجام دهید و از آن اطلاعات برای ایجاد یک برنامه جامع معرفی مجدد غذا استفاده کنید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋