iliyasamadi17

iliyasamadi17

توده چربی چیست و نحوه اندازه گیری و محاسبه آن چقدر است؟

توده چربی: چیست، نحوه اندازه گیری و محاسبه آن، مقادیر ایده آل برای مردان و زنان و اقداماتی که برای افزایش توده بدون چربی باید انجام داد.

 

خلاصه مطالب

توده چربی: چیست؟

توده چربی چگونه محاسبه می شود؟

شاخص توده چربی و درصد

توده چربی: مقادیر ایده آل برای مردان و زنان

شاخص توده چربی ایده آل برای مردان و زنان در رابطه با فعالیت ورزشی

رابطه بین توده چربی، چربی بدن و متابولیسم

اگر درصد چربی بدن شما بیش از حد بالا باشد چه باید کرد؟

اگر درصد چربی بدن شما خیلی کم است چه باید کرد؟

اگر هدف شما داشتن اندامی لاغر و خوش فرم است، به کیلوگرم روی ترازو نگاه نکنید! کاهش وزن مهم نیست، بلکه کاهش توده چربی مهم است . چطور انجام دادن؟

 

باید ترکیب بدن خود را بدانید. آیا توده بدون چربی بیشتری دارید یا توده چربی؟ توده بدون چربی عمدتاً از ماهیچه، بافت استخوانی و آب تشکیل شده است. در عوض، چربی توسط چربی داده می شود.

 

برای سلامتی صحیح، توده چربی نباید خیلی کم یا زیاد باشد. برای محاسبه آن، می‌توانید از ابزارهای ویژه‌ای که در اختیار متخصصان تغذیه است استفاده کنید، یا می‌توانید با استفاده از فرمول‌های ریاضی مناسب که وزن، قد و جنسیت را در نظر می‌گیرند، تخمین بزنید.

 

در واقع، مقادیر توده چربی ایده آل برای مردان و زنان متفاوت است! اگر درصد چربی بدنتان خیلی بالاست چه باید کرد؟ یا خیلی کم؟

 

در ادامه بخوانید تا بفهمید چگونه ترکیب بدنی بهینه داشته باشید .

 

توده چربی: چیست؟

توده چربی یا (FM) مقدار کل چربی در بدن شما است. بنابراین این چربی بدن است که وظیفه ذخیره انرژی را بر عهده دارد: بافت چربی یا چربی.

 

با این حال ، این "رسوب" چربی در بدن بین مردان و زنان بسیار متفاوت است. در زنان، چربی در حساس ترین نواحی مانند کمر، باسن و ران ها تجمع می یابد، در حالی که در مردان یافتن آنها در ناحیه شکم آسان تر است. با این حال، بخش خوبی نیز در میان اندام های داخلی یا بین بافت ها وجود دارد.

 

هیچ نوع چربی وجود ندارد! تقسیم می شود به:

 

بافت چربی سفید.

بافت چربی قهوه ای.

تری گلیسیرید عضلانی.

چربی ضروری

 

بنابراین توده چربی وزن بدن شما منهای توده بدون چربی یا توده چربی آزاد (FFM) است . دومی توسط: اندام ها، ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها و آب نشان داده می شود.

 

دانستن رابطه بین توده چربی و توده بدون چربی برای سلامتی شما بسیار مهم است. نباید با وزن شکل اشتباه گرفته شود!

 

در واقع، نسبت لاغر/چربی حتی در افرادی که وزن طبیعی روی ترازو دارند، می تواند بالا باشد. این نشانگر عوامل خطر قلبی عروقی و بیشتر است: چربی بیش از حد خطر ابتلا به فشار خون شریانی را افزایش می دهد ، اما مقدار کم آن برای سلامتی مضر است!

 

افزایش بافت چربی می تواند ناشی از عوامل متعدد ژنتیکی یا رفتاری باشد. یک رژیم غذایی نامتعادل و پر کالری منجر به افزایش هر دو بافت چربی (نسبت توده چربی به توده بدون چربی) و شاخص توده بدن (BMI) یا شاخص توده بدن (BMI) می شود. دومی پارامتری است که به عنوان شاخص وزن سالم استفاده می شود.

 

 

توده چربی چیست؟

توده چربی چگونه محاسبه می شود؟

آیا می خواهید بدانید چربی بدن شما چقدر است و یا چقدر چاقی شکمی دارید؟ برای محاسبه درصد توده چربی امروزه از روش های مختلفی استفاده می شود.

 

می‌توانید به فرمول‌های ریاضی ساده‌شده تکیه کنید که به‌طور موقت مطالعه شده‌اند تا تخمینی از توده چربی (FM) به شما ارائه شود، یا می‌توانید با متخصصی در این بخش تماس بگیرید که قادر به ارزیابی جنبه‌های آنتروپومتریک است.

 

سایر روش های دقیق تر برای اندازه گیری درصد چربی به لطف فناوری امکان پذیر است. پرکاربردترین آن‌ها از نوع بیوامپدانس‌سنجی (BIA) و چگالی سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه  (DEXA) هستند.

 

اما همه استودیوهای حرفه ای تجهیزات مناسبی برای اندازه گیری چربی ندارند. علاوه بر این، در حالی که معتبر هستند، این ابزارها محدودیت هایی نیز دارند.

 

بیایید با جزئیات ببینیم چگونه می توانید آن را اندازه گیری کنید.

 

فرمول های ریاضی

آنها تخمین های کم و بیش مشکوکی از درصد چربی بدن ارائه می دهند. بنابراین، این واقعیت که آنها تخمین هستند، بزرگترین محدودیت این فرمول ها است: آنها صرفاً نشانگر هستند!

 

 

اما برای انجام محاسبات باید سن و شاخص توده بدنی (BMI) خود را بدانید. دومی با نسبت بین وزن و مربع قد که بر حسب متر بیان می شود (نه بر حسب سانتی متر!) داده می شود. در اینجا شناخته شده ترین مواردی هستند که می توانید دست خود را در آنها امتحان کنید:

 

فرمول دیورنبرگ

FM% = (1.20 x BMI) + (0.23 x سن) - (10.8 x جنسیت*) - 5.4.

 

فرمول گالاگر

FM% = (1.46 x BMI) + (0.14 x سن) - (11.6 x جنسیت*) - 10.

 

فرمول جکسون پولاک

FM% = (1.61 x BMI) + (0.13 x سن) - (12.1 x جنسیت*) - 13.9.

 

*مقدار عددی که باید به جنسیت نسبت داده شود برای زنان 0 و برای مردان 1 است.

 

اگر تناسب اندام دارید، نتیجه باید در محدوده زیر باشد :

 

10-15 درصد برای مردان.

18-23 درصد برای زنان.

 

نحوه محاسبه چربی بدن

روش های آنتروپومتریک

ترکیب بدن را می توان با اندازه گیری های آنتروپومتریک، که اندازه گیری قسمت های مختلف بدن است، تخمین زد. آنها یک نمونه هستند:

 

اندازه گیری وزن و قد. این پارامترها برای محاسبه BMI (یا BMI) مفید هستند.

 

بنابراین، BMI = توده بدن (کیلوگرم) / مجذور قد (m2 ) .

 

محاسبه دور

به عنوان مثال، نسبت دور کمر به باسن اطلاعاتی در مورد انباشته شدن چربی (اندروید، ژینوئید یا ترکیب ترکیبی) ارائه می دهد و برای پاتولوژی های خاصی مانند سندرم متابولیک پیش بینی می کند.

 

توده چربی: نحوه اندازه گیری پلیکومتری

 

تکنیک پلیکومتری شامل اندازه گیری چین ها است (قطعات نرم) با استفاده از ابزاری به نام کولیس است.

 

این که به دقت کالیبره شده است، برای اندازه گیری چربی زیر جلدی در نقاط استاندارد شده بدن استفاده می شود. برای یک تاریخچه کامل، معمولاً 7 اندازه گیری می شود:

 

شکمی.

فوق ایلیاک.

ران

عضله دوسر

زیر بغل.

بیب

کمری.

 

بنابراین، بر اساس اندازه گیری (ضخامت چین پوست) می توان به تخمین چربی بدن در آن نقطه اندازه گیری شده بازگشت.

 

امپدانس سنجی زیستی (BIA)

این روش درصد توده چربی و توده بدون چربی را با الکترودهایی که روی اندام های فوقانی و تحتانی اعمال می شود اندازه گیری می کند: 2 عدد روی پا و 2 عدد بالای مچ.

 

 

بیوامپدانس سنجی (BIA) بر اساس قوانین فیزیک است . آب رسانای خوبی برای الکتریسیته است، در حالی که بافت چربی عایق خوبی است. بنابراین مقاومت بدن متناسب با مقدار چربی موجود خواهد بود.

 

مزیت BIA این است که می تواند سطح هیدراتاسیون فرد (هم درون سلولی و هم خارج سلولی) را تجزیه و تحلیل کند. در واقع، با BIA موارد زیر متمایز می شوند:

 

BCM، توده سلولی یا جزء فعال متابولیکی.

TBW (کل آب بدن)، مقدار کل آب در بدن.

با این حال، محدودیت بزرگ BIA این است که بین توده سلولی و ماهیچه یا استخوان تمایز قائل نمی شود. از این رو، قادر به ارائه بینشی در مورد درصد توده عضلانی نیست.

 

چگالی سنجی اشعه ایکس دو انرژی (DEXA)

روش DEXA برای دور زدن محدودیت های BIA توسعه یافته است. با DEXA در واقع می توان در داخل توده بدون چربی، استخوان را تشخیص داد. برای دانستن درصد توده عضلانی، به سادگی لازم است که ارزش مواد معدنی استخوان را از مقدار توده سلولی کم کنیم (توده عضلانی = BCM - توده استخوان).

 

DEXA چگونه کار می کند؟ جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) نه تنها امکان تخمین درصد چربی بدن، بلکه تعیین تراکم مواد معدنی استخوان را نیز فراهم می کند. این یک آزمایش رادیولوژیکی است که شامل استفاده از اشعه ایکس است.

 

بدن توسط اشعه ایکس اسکن می شود با انرژی متفاوت و جذب متفاوت چربی و آب اسکن می شود. داده ها توسط یک کامپیوتر پردازش می شود که قادر است تخمین بسیار دقیقی از درصد توده چربی، کل آب و تراکم مواد معدنی استخوان ارائه دهد.

 

چشم سنج

اگرچه این روش غیرعلمی و نادرست است، اما گاهی اوقات این روش سریعترین روش را در ارزیابی درصد چربی بدن دارد.

 

چشم ها که به شوخی به عنوان یک ابزار اندازه گیری ("چشم سنج") دیده می شوند، می توانند زمانی که ابزارهای علمی در دسترس نیستند، برای ارزیابی اولیه به ما کمک کنند.

 

در زیر یک جدول تصویری به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند به شما در ارزیابی درصد توده چربی کمک کند.

 

شاخص توده چربی: محاسبه

شاخص توده چربی و درصد

شما نیز می توانید شاخص توده بدنی (BMI) یا شاخص توده بدنی (BMI) خود را محاسبه کنید. برای محاسبه این شاخص از فرمول های مختلف کم و بیش دقیق استفاده می شود.

 

در اینجا رایج ترین فرمول ریاضی برای محاسبه BMI است :

 

BMI = توده بدن (کیلوگرم) / مجذور قد ( m2 )

 

نتیجه به شما این امکان را می دهد که اندازه بدن خود را در یکی از دسته بندی های زیر قرار دهید که توسط WHO (سازمان بهداشت جهانی) به رسمیت شناخته شده است:

 

 

کمبود وزن (BMI کمتر از 18).

وزن طبیعی (BMI بین 19 تا 24).

اضافه وزن (BMI بین 25 تا 30).

چاق سطح I (BMI بین 30 تا 35).

سطح II (BMI بین 35 تا 40)

چاقی سطح III (BMI بالای 40).

 

به عنوان مثال: یک مرد یا زن با وزن 70 کیلوگرم، قد 1.70 متر. BMI = 70/(1.70 2 ) = 70/2.89 = 24.22 (وزن طبیعی).

 

این فرمول دارای محدودیت هایی است، یعنی فقط وزن و قد را بدون در نظر گرفتن سن، جنس و ترکیب بدن در نظر می گیرد .

 

توده چربی: مقادیر ایده آل برای مردان و زنان

درصد چربی بدن ایده آل به عوامل مختلفی از جمله جنسیت بیولوژیکی، سن و سطح فعالیت بدنی بستگی دارد.

 

تفاوت بین مردان و زنان به راحتی قابل توضیح است: زنان درصد بیشتری از چربی ضروری برای رفع نیازهای هورمونی و تولید مثلی دارند.

 

بنابراین بدن زن به درصد بیشتری از توده چربی نیاز دارد تا بتواند از بارداری حمایت کند. کالج آمریکایی پزشکی ورزشی (ACSM) محدوده درصد چربی بدن ایده آل را ایجاد کرده است.

 

بین 10 تا 24 درصد برای مردان؛ بین 19 تا 30 درصد برای زنان.

 

با درصدهای بالاتر توده چربی، ما از چاقی صحبت می کنیم . مقادیر بالاتر از 25 درصد برای مردان و 30 درصد برای زنان نشان دهنده یک خطر برای سلامتی است. حتی مقادیر زیر محدوده «ایده‌آل» نیز یک خطر برای سلامتی است.

 

ذخایر چربی برای انجام صحیح عملکردهای بیولوژیکی ضروری است. خطرات چیست؟ داشتن ذخایر چربی ناکافی خطر ابتلا به بیماری قلبی، مشکلات گوارشی یا آسیب عصبی را افزایش می دهد.

 

 

بنابراین بسیار مهم است که بر درصد چربی ضروری که 3-5 درصد برای مردان و 10-12 درصد برای زنان است، تأثیر نگذارید.

 

بیایید به چند مورد خاص نگاه کنیم.

 

ورزشکار رقابتی

فعالیت ورزشی رقابتی ذخایر چربی را می سوزاند ، بنابراین انتظار می رود که یک ورزشکار درصد توده چربی کمتری نسبت به یک فرد کم تحرک داشته باشد.

 

با توجه به نوع ورزش باید تمایز قائل شد ، اما به طور کلی می‌توان این درصدهای توده چربی را ایده‌آل در نظر گرفت: 5-13٪ برای مردان رقابتی، 12-18٪ برای شرکت کنندگان زن.

 

بدنساز

کسانی که بدنسازی را تمرین می کنند به دنبال تعریف عضله هستند . بنابراین دارای درصد بسیار کمی از توده چربی خواهد بود. با این حال، نکته مهم این است که از مقدار آستانه که با درصد چربی ضروری (ضروری برای عملکردهای طبیعی بیولوژیکی) نشان داده می شود، پایین نروید.

 

حتی برای بدنسازان نیز بین دو جنس تفاوت وجود دارد : درصد توده چربی کمتر از 3-5٪ برای یک مرد بدنساز مقدار قابل قبولی است، در حالی که برای یک زن کمتر از 10-12٪ نیست.

 

 

در واقع، این مقادیر نشان دهنده درصد چربی ضروری موجود در بدن (با تمایز بر اساس جنسیت) هستند.

 

کودک

در کودکان، ذخایر چربی برای رشد ضروری است ، اما خوب است که آنها را کنترل کنید تا خطر تجاوز از آستانه را نداشته باشید. چاقی کودکان در واقع یک مشکل بزرگ در کشورهای صنعتی است.

 

با این حال، ما نمی توانیم از همان فرمول برای محاسبه BMI (یا BMI) کودکان استفاده کنیم. متخصص اطفال یا متخصص تغذیه قادر است ترکیب بدن کودک را با استفاده از منحنی های رشد ارزیابی کند.

 

این یک نمودار با چندین منحنی مرجع خاص بر اساس جنسیت و سن است که می توان با آن پارامترهای آنتروپومتریک کودک را مقایسه کرد.

 

مسن

در افراد مسن حفظ نسبت صحیح بین توده چربی و توده بدون چربی بسیار مهم است.

 

در سنین بالا فعالیت بدنی کمتری انجام می شود و به راحتی می توان توده چربی را افزایش داد . برخی از مشکلات در دوران سالمندی با دمینرالیزاسیون استخوان، سارکوپنی (کاهش توده عضلانی) و کم آبی بدن ( حتی آب کمتر در بدن به معنای درصد کمتری از توده بدون چربی است!) نشان داده می شود.

 

 

همه اینها به افزایش نسبت FM/FFM کمک می کند.

 

توده چربی ایده آل برای ورزشکاران

شاخص توده چربی ایده آل برای مردان و زنان در رابطه با فعالیت ورزشی

مقادیر توده چربی ایده آل      مرد     زن

نشسته 10-24٪ 19-30٪

بدنساز نه کمتر از 3-5٪         نه کمتر از 10-12٪

ورزشکار رقابتی  5-13٪  12-18٪

ورزش:

تمرین 3 بار در هفته    10-18٪ 18-28٪

حال چرخش    8-10٪   14-16٪

والیبال  8.5-16٪         12.5 -24٪

دوچرخه سواري 8-10٪   14-16٪

نژاد     6-12٪   10-18٪

من شنا می کنم          10-14٪ 12-23٪

ایروبیک          10-16٪  16-20٪

فوتبال  10-13٪ 14-24٪

وزنه برداری     6-16٪   17-20٪

توده چربی و BMI یا BMI

رابطه بین توده چربی، چربی بدن و متابولیسم

ما اشاره کردیم که نسبت FM/FFM با BMI یا BMI یکسان نیست. با این حال، این دو پارامتر به یکدیگر مرتبط هستند و برای ارزیابی وضعیت فیزیکی هر دو باید شناخته شوند.

 

اجازه دهید به طور خلاصه تکرار کنیم که این اصطلاحات به چه معنا هستند:

 

FM یا Fatt Mass ، توده چربی است، یعنی بافت چربی که به عنوان یک ذخیره انرژی در بدن ما عمل می کند. از مجموع بافت چربی سفید و قهوه ای، تری گلیسیرید عضلانی و چربی ضروری به دست می آید.

BMI (شاخص توده بدن) یا BMI (شاخص توده بدن)، پارامتری است که وزن را به قد مرتبط می کند  .

توده چربی و BMI (یا BMI)

BMI یا BMI، نسبت بین توده چربی و توده بدون چربی را در نظر نمی گیرد، بلکه فقط وزن و قد را در نظر می گیرد. اگر به تنهایی تجزیه و تحلیل شود، خطر اشتباه و شکست در ارزیابی را دارد.

 

یک فرد می تواند مقادیر وزن طبیعی داشته باشد (BMI = 25)، اما همچنان نسبت توده بدون چربی به توده چربی برای اندازه بدن خود دارد. این نمونه ای از فردی با عضله کم و استخوان نازک است.

 

بنابراین، دو داده، FM و BMI، باید با هم تجزیه و تحلیل شوند تا ارزیابی عینی و کاملی از ترکیب بدن ارائه شود.

 

 

در اینجا دو نمونه از یک تصویر ممکن - پارادوکس در ارزیابی BMI وجود دارد:

 

1. یک بدنساز 1.70 متری 100 کیلوگرم وزن دارد (BMI=100/(1.7) 2  =34.6).

 

2. ارزیابی BMI چاقی بالا را نشان می دهد (BMI>30). هنگامی که تجزیه و تحلیل ترکیب بدن منجر به توده چربی تنها 10٪ می شود.

 

3. در این مورد بدیهی است که ورزشکار برای ترکیب بدنش وزن طبیعی دارد : همه ماهیچه ها!

 

4. یک فرد کم وزن با قد 1.65 50 کیلوگرم وزن دارد (BMI= 50/(1.65) 2  = 17.85).

 

5. دارای همان درصد چربی بدن ورزشکار شرح داده شده در بالا ، 10%. با این حال، برای چشم واضح است که ساختار عضلانی یکسانی ندارد.

 

6. کار بر روی بازگرداندن وزن ایده آل در شرایط وزن طبیعی، بدون افزایش درصد توده چربی ضروری خواهد بود.

 

به یاد داشته باشید: بافت ماهیچه ای متراکم تر است و وزن آن بیشتر از چربی است، برای همان حجم.

 

چربی بدن و متابولیسم

بافت عضلانی به عنوان فعال متابولیک شناخته شده است. سارکومرها (یعنی واحدهای انقباضی عضله) هم در حین انقباض عضلانی و هم در حالت استراحت انرژی (ATP) مصرف می کنند. بنابراین، داشتن عضلات خوب به شما این امکان را می دهد که متابولیسم پایه بالاتری  داشته باشید و در نتیجه نیاز به انرژی بیشتری داشته باشید.

 

ممکن است به نظر برسد که داشتن درصد چربی بدن پایین متابولیسم شما را افزایش می دهد. نه چندان، بیایید ببینیم چرا.

 

اول از همه، توده بدون چربی نیز توسط آب و همچنین ماهیچه ها ایجاد می شود . داشتن درصد بالایی از توده بدون چربی به سادگی می تواند به معنای هیدراته بودن بسیار باشد. لزوماً به معنای داشتن عضلات خوب نیست. بنابراین مهم است که هم نسبت توده چربی / توده بدون چربی را در مقادیر مناسب نگه دارید، بلکه درصد کل آب (TBW) و توده سلول فعال (BCM) را که با BIA (بیوامپدانس سنجی) قابل اندازه گیری است نیز در نظر بگیرید .

 

دوم اینکه بافت چربی از نظر متابولیکی نیز فعال است . البته باید توجه داشت که همه چربی ها اینطور نیستند.

 

با همان توده چربی، داشتن درصد بیشتری از بافت چربی قهوه ای به شما امکان می دهد انرژی بیشتری مصرف کنید. در واقع، چربی قهوه ای در درجه اول مسئول حفظ دمای بدن است : مانند یک اجاق داخلی کوچک، ذخایر چربی را می سوزاند تا از ما در برابر سرما محافظت کند.

 

یک رژیم غذایی سالم و متعادل، کم چربی و غنی از فیبر ، همانطور که توسط رژیم مدیترانه ای پیشنهاد شده است ، که الهام گرفته از رژیم ملاروسا است، همراه با دوز مناسب فعالیت بدنی روزانه، می تواند به شما کمک کند تا پارامترهای درست ترکیب بدن خود را حفظ کنید.

 

رژیم مدیترانه ای و توده چربی

اگر درصد چربی بدن شما بیش از حد بالا باشد چه باید کرد؟

چربی به عنوان یک ذخیره انرژی مهم است، اما چربی اضافی ناسالم است . در واقع، دیده‌ایم که درصد بالایی از چربی می‌تواند به جریان خون بریزد و شریان‌ها را مسدود کند و خطر لخته شدن خون، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی را به همراه داشته باشد.

 

هنگامی که درصد توده چربی بیش از حد بالا است، باید آن را به شرایط عادی برگردانید. این می تواند هم در شرایط چاقی (BMI > 25) و هم در شرایط وزن طبیعی (BMI = 18-25) اتفاق بیفتد. دستیابی به آن در صورت کمبود وزن (BMI> 18) دشوار است.

 

چگونه می توانید درصد چربی بدن خود را به حالت عادی برگردانید؟ یعنی برای مرد بین 10 تا 18 درصد و برای زن بین 18 تا 28 درصد؟

 

پاسخ واضح همیشه جواب درست نیست. گاهی اوقات کاهش وزن برای تغییر ترکیب بدن شما کافی نیست. در واقع هدف لاغری مناسب نه تنها کاهش وزن ، بلکه تبدیل توده چربی به توده بدون چربی است .

 

به طور متناقض، افزایش نسبت توده بدون چربی به توده چربی می تواند منجر به افزایش وزن شود ! همانطور که دیدیم، وزن ماهیچه بیشتر از چربی است. بنابراین اگر در ابتدا دیدید که عقربه ترازو بالا می رود، نگران نباشید!

 

توصیه همیشه این است که به یک متخصص تغذیه تکیه کنید، اگر برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن خود مجهز به تجزیه و تحلیل امپدانس زیستی باشد، بهتر است.

 

 

اگر درصد چربی بدن شما خیلی کم است چه باید کرد؟

حداقل درصد چربی بدن برای مردان 5 درصد و برای زنان 15 درصد است.

 

زیر این مقادیر خطر عوارض جدی برای عملکردهای متابولیک وجود دارد. به دست آوردن توده چربی به روشی سالم شاید دشوارتر از از دست دادن آن باشد.

 

خوردن بیشتر کافی نیست . در واقع، افزایش درصد لیپیدها در بدن مهم است، اما چربی های خوب! ما علاقه ای به افزایش چربی احشایی، قسمت داخلی ران یا معروف "کوسن های عشق" نداریم. با این حال، بازگرداندن چربی ضروری و چربی داخل عضلانی به مقادیر فیزیولوژیکی طبیعی ضروری است.

 

هرگز به فردی که خودتان آن را انجام می دهد تکیه نکنید، بلکه به یک متخصص تغذیه اعتماد کنید که بتواند پیشرفت را با تجهیزات علمی مناسب ارزیابی و نظارت کند و مناسب ترین رژیم کاهش وزن را برای نیازهای متابولیک شما پیشنهاد دهد.

 

 

iliyasamadi17
iliyasamadi17

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋