مهدی صمدی

مهدی صمدی

آیا میوه چاق می کند؟ بهترین میوه ها برای خوردن در رژیم غذایی کدامند؟

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل هدف بسیاری از افراد است، چه رژیم کاهش وزن باشد و چه صرفاً سالم ماندن و حتی تبدیل به یک رژیم افزایش وزن شود. برای جبران میل به شیرینی، بیسکویت و تنقلات، بسیاری از مصرف میوه عقب نشینی می کنند، اما طعم شیرین آن می تواند این شک را ایجاد کند: آیا میوه شما را چاق می کند؟ بیایید در این مقاله آن را بررسی کنیم.

 

میوه ها گنجینه ای از عناصر مهم برای سلامتی ما هستند: با مقدار کمی کالری و مقدار ناچیزی چربی (به استثنای دانه های روغنی یا میوه های خشک)، ویتامین ها (عمدتاً A، C، E و گروه B)، مواد معدنی ( پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، منگنز)، آب (با خاصیت مرطوب کنندگی و همچنین زهکشی)، آنتی اکسیدان ها (فلاونوئیدها و پلی فنول ها) و فیبرها (محلول و نامحلول، تنظیم کننده روده، کاهش کلسترول و قند خون) ضروری است. غذا برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل، به طوری که مصرف متوسط ​​3-5 وعده در روز توصیه می شود که با سبزیجات به اشتراک گذاشته شود.

 

سبد میوه های مختلف

دسته های مختلفی از میوه ها را می توان تشخیص داد: نوع اسیدی-شکری که شامل سیب، گلابی، توت فرنگی، توت، هلو می شود. اسیدی که شامل مرکبات است. شکر، از جمله موز، خرمالو و انجیر؛ میوه های خشک، غنی تر از چربی، مانند گردو، بادام، بادام زمینی، بادام هندی و پسته. این یک واقعیت است که میوه برای شما مفید است، اما اینکه چقدر می تواند بر روی اندام شما تأثیر بگذارد برای بسیاری یک معضل باقی مانده است: بیایید به این جنبه نگاه کنیم و ببینیم آیا میوه شما را چاق می کند یا خیر.

 

آیا خوردن میوه چاق می کند؟

تغذیه مناسب مستلزم مصرف روزانه میوه است زیرا حاوی عناصر غذایی بسیاری است که برای حفظ وضعیت بدنی خوب و جلوگیری از هر گونه آسیب شناسی ضروری است: به عنوان مثال به ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی فکر کنید که به کاهش استرس اکسیداتیو، دشمن اصلی سلامت ما کمک می کنند.

 

با وجود این، خوردن بیش از حد میوه همیشه برای شما مفید نیست و حتی می‌تواند شما را چاق کند: حتی سالم‌ترین غذاها، در واقع، اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند موارد منع مصرف داشته باشند. برای به دست آوردن تمام فواید، باید همیشه آنها را به درستی مصرف کنید.

 

میوه بیش از هر چیز سرشار از کربوهیدرات است، در درجه اول فروکتوز و سپس گلوکز. فروکتوز موضوع مطالعات و حتی نظرات متضاد در مورد متابولیسم آن بوده است. به طور عمده در محصولات صنعتی (به اصطلاح محصولات رژیمی) استفاده می شود، مصرف طولانی مدت آن در طول زمان می تواند ذخیره سازی چربی احشایی و شروع چاقی و دیابت و همچنین استئاتوز کبدی را تسهیل کند، زیرا در کبد به گلیکوژن تبدیل نمی شود. اما وارد لیپیدهای رسوبی می شود و خود را در ذخایر بافت چربی ذخیره می کند.

 

اما در میوه ها، فروکتوز همیشه با فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر قندها مرتبط است. این شرایط به کاهش جنبه های منفی ناشی از متابولیسم آن کمک می کند.

 

گفت آیا میوه چاق کننده است؟ خیر، میوه ها اگر به روش صحیح مصرف شوند چاق نمی شوند، برعکس، بسیاری از میوه ها قدرت تخلیه دارند و می توانند به مقابله با احتباس آب کمک کنند. نکته مهم این است که دو یا سه وعده از آن را در طول روز میل کنید، ترجیحاً دور از وعده های غذایی اصلی، و هرگز با سایر منابع کربوهیدرات مانند نان، ماکارونی و سیب زمینی ترکیب نکنید (یا بدتر از آن جایگزین نکنید). افزایش بار گلیسمی وعده غذایی که مسئول افزایش ناگهانی قند خون است.

 

با این حال، برعکس، میوه ها می توانند شما را چاق کنند، اگر در نهایت بیش از حد غذا بخورید یا اگر از سهم میوه های خشک بیشتر شوید. در این مرحله بیایید با هم ببینیم کدام میوه ها چاق کننده نیستند و از طرف دیگر کدام میوه است که در صورت مصرف زیاد چاق می شود.

 

بهترین میوه ها برای کسانی که رژیم دارند یا نمی خواهند چاق شوند

کسانی که رژیم دارند یا به سادگی نمی خواهند چاق شوند، بهترین میوه برای چاق نشدن میوه ای است که کمترین قند و کالری کمتری داشته باشد. با این حال، این پارامترها تنها مواردی نیستند که باید در نظر گرفته شوند، زیرا درجه رسیدگی و کمیت فیبرها تأثیر مهمی در افزایش قند خون دارند: میوه‌ای که خیلی رسیده نیست و از نظر فیبر غنی‌تر است، اوج هیپرگلیسمی پایین‌تری را تعیین می‌کند.

 

توت فرنگی، مرکبات، توت ها، سیب از جمله میوه هایی هستند که همیشه با رعایت مقادیر مناسب برای افزایش وزن توصیه می شوند! میوه های قندی متوسط ​​مانند خربزه یا آلو باید در حد اعتدال اضافه شوند.

 

میوه ای که بیشتر شما را چاق می کند میوه ای است که بیشترین قند و کالری را دارد، مانند موز، نارگیل، خرمالو، خرما، آووکادو (بیش از نصف میوه در روز) و انگور. با این حال، نباید آن را به طور کامل ممنوع کرد، کافی است آن را در وعده های کوچکتر مصرف کنید.

 

میوه های خشک با داشتن چربی های "سالم" مانند امگا 3 و امگا 6، پروتئین های گیاهی، ریزمغذی ها، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نیز نقش مهمی ایفا می کنند. یا در تغذیه مهم است. گردو، بادام، بادام زمینی، بادام هندی و پسته خوب هستند، اما همچنین بسیار کالری هستند و اگر زیاده روی کنید، خطر افزایش وزن را در پی خواهید داشت. بیایید آن را به طور کامل حذف نکنیم، اما یاد بگیریم که مقدار کمی از آن را 3-4 بار در هفته بخوریم، حتی بهتر است به عنوان میان وعده.

 

میوه‌های کم‌آب از نظر مواد مغذی غلیظ‌تر هستند، اما از دست دادن آب باعث افزایش میزان قند نیز می‌شود: اگر رژیم داریم یا نمی‌خواهیم وزن اضافه کنیم، سعی می‌کنیم تا حد امکان مصرف آن را محدود کنیم.

 

نتیجه

میوه یک غذای اساسی برای سلامتی ماست و گنجاندن دو یا سه بار آن در منوی روزانه می تواند و باید به یک عادت تبدیل شود. اگر ترس از افزایش وزن است، مثل همیشه باید به مقدار آن توجه کرد: زیاده روی نکردن از مصرف آن به ما اجازه می دهد تا از تمام فضیلت های آن اطمینان حاصل کنیم بدون اینکه ذائقه را قربانی کنیم. در نهایت، مهم است که نوع میوه مصرفی را تغییر دهید و آن را با توجه به فصل انتخاب کنید.

برای شروع تازه همین حالا رژیم درمانی آنلاین رو شروع کن...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋