مهدی صمدی

مهدی صمدی

این دلایل باعث چاقی شکمی میشود!

دلایل زیادی وجود دارد که باعث چاقی شکمی می شود و ما قصد داریم برخی از آن ها را با شما به اشتراک بگذاریم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

بیشتر در اطراف وسط

چربی شکم یک مشکل است و نه فقط به خاطر ظاهر آن. به نوع چربی که در شکم شما جمع می شود، چربی احشایی می گویند. اندام های شما را احاطه کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. برای اینکه بفهمید در این ناحیه چربی اضافی دارید یا نه، یک متر نواری را در اطراف قسمت میانی خود در سطح ناف قرار دهید. بیش از 35 اینچ در زنان و 40 اینچ در مردان بسیار زیاد است. در اینجا چند دلیل برای تشکیل چربی شکم و نحوه از بین بردن آن آورده شده است.

 

شما بیش از حد غذا می خورید

اگر کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید دریافت کنید، در همه جا - از جمله در قسمت میانی خود - وزن اضافه می کنید. برای کاهش وزن باید روزانه 500 کالری کم کنید. ممکن است زیاد به نظر برسد، اما ابتدا به حذف غذاهای پرکالری از رژیم غذایی خود نگاه کنید. کوکی ها، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و آبمیوه، کالری زیادی را در چند جرعه یا لقمه بسته بندی می کنند. ابتدا آن ها را با غذاهای کم کالری و غنی از مواد مغذی مانند بروکلی، سیب، برنج قهوه ای و سوپ های آبگوشت جایگزین کنید.

 

شما چند تولد دیگر داشته اید

سن ممکن است خرد بیاورد، اما با خط وسط شما مهربان نیست. هر سال که می گذرد، توده عضلانی شما کاهش می یابد و متابولیسم شما کاهش می یابد، بنابراین به اندازه گذشته کالری نمی سوزانید. این بدان معناست که شما می توانید به همان مقدار غذا بخورید و همچنان شاهد بالا رفتن عدد روی ترازو باشید. وزن اکتسابی سن تمایل دارد در وسط جمع شود. برای جلوگیری از دستاوردهای ناخواسته، کالری را کاهش دهید یا ورزش های عضلانی بیشتری اضافه کنید.

 

ژن های خود را سرزنش کنید

اگر درست غذا بخورید و ورزش کنید و آن پوندهای سرسخت باز هم از بین نرفت، ژن‌های شما ممکن است مقصر باشند. سرنخ دیگر این است که آیا سایر اعضای خانواده با وزن خود مشکل دارند یا خیر. ژن ها چگونگی سوزاندن کالری، سرعت احساس سیری و افزایش وزن در ران، باسن یا شکم را کنترل می کنند. حتی اگر چربی شکم در خانواده شما وجود داشته باشد، می توانید با رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی بر ژن های خود غلبه کنید.

 

شما "تغییر" را شروع کرده اید

در زنان، ترکیب پیری و از دست دادن استروژن در یائسگی باعث افزایش وزن می شود. ژن ها، کاهش توده عضلانی و پرخوری نیز به افزایش وزن در دهه 40 و 50 سالگی کمک می کند. پوندهای اضافی که ممکن است در اوایل زندگی در باسن شما نشسته باشد، اکنون به دلیل تغییرات هورمونی در وسط شما جمع شده است. این تغییر وزن بیشتر از تنگ‌تر کردن شلوار شما است. همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

 

شما به اندازه کافی حرکت نمی کنید

آمریکایی ها بیش از 10 ساعت در روز را در حالت نشسته می گذرانند. اگرچه رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش وزن دارد، عدم تحرک نیز در افزایش وزن نقش دارد. برای جلوگیری از اضافه وزن در شکم و سایر نقاط بدن، حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه در هفته انجام دهید.

 

خواب سخت است

بسته بودن خیلی کم می تواند بخشی از دلیل افزایش وزن شما باشد. بدن شما هورمون هایی می سازد که به شما احساس سیری می دهد. کمبود خواب می تواند آنها را کم اثر کند. به همین دلیل است که وقتی کم خواب هستید، ممکن است پرخوری کنید و وزن اضافه کنید، به خصوص در ناحیه شکم. هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید، ممکن است هوس غذاهای راحت و پرکالری بیشتری نیز داشته باشید.

 

شما استرس می خورید

استرس زیاد برای وضعیت روانی یا وزن شما خوب نیست. استرس باعث ترشح کورتیزول می شود، هورمونی که باعث می شود هوس خوردن غذاهای پرچرب و کربوهیدراتی مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و کلوچه کنید. کورتیزول همچنین چربی را در اطراف شکم شما رسوب می کند. راه دیگری که استرس منجر به افزایش وزن می شود بیدار نگه داشتن شما در شب است. افرادی که ساعات کمتری می خوابند، چربی شکمی بیشتری دارند.

 

تو عادت را ترک نکردی

برخی از افرادی که سیگار می کشند از ترک سیگار می ترسند زیرا نگران افزایش وزن هستند. اما با وجود اینکه افراد سیگاری شاخص توده بدنی کمتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند، شکم آنها بزرگتر است. افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری چربی احشایی بیشتری به دست می آورند، نوعی که با بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است. بنابراین، اگر به دلیل دیگری برای ترک نیاز داشتید، اکنون یک دلیل دارید.

 

شما چربی های ترانس زیادی می خورید

این چربی های مصنوعی کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. غذاهایی که در چربی های ترانس پخته می شوند، چربی و کالری بالایی دارند و می توانند باعث افزایش وزن شوند. FDA افزودن چربی‌های ترانس به غذاها را ممنوع کرده است، اما برخی از محصولاتی که قبل از این ممنوعیت تولید شده‌اند هنوز در قفسه‌های فروشگاه‌ها هستند. برچسب های مواد غذایی را بخوانید. اگر فهرست مواد حاوی روغن گیاهی تا حدی هیدروژنه باشد، آن غذا حاوی چربی ترانس است. سعی کنید یک مورد متفاوت را انتخاب کنید.

 

باکتری های روده شما مفید نیستند

روده های شما خانه تریلیون ها باکتری است. برخی از این میکروب ها در هماهنگی با شما زندگی می کنند و به بدن شما در هضم غذا کمک می کنند. برخی دیگر آنقدر غذا را تجزیه می کنند که بدن شما کالری بیشتری از آن جذب می کند و انرژی بیشتری را به شکل چربی ذخیره می کند. شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک‌هایی که در غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و ماست یافت می‌شوند

باید از شر چربی های شکم خلاص شد این باکتری های دوستانه جایگزین کاهش کالری نمی شوند، اما ممکن است کمک کنند.

 

این داروی شماست

پاسخ به افزایش وزن شما می تواند در داخل کابینت دارویی شما پنهان باشد. برخی داروها به دلیل افزایش وزن بدنام هستند. اینها شامل برخی از داروهای دیابت، برخی داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و داروهای صرع است. چند دارو به طور مستقیم به ناحیه شکم چربی اضافه می کنند، از جمله بتا بلوکرها که فشار خون بالا را درمان می کنند.

این مورد بسیار مهم را به خاطر بسپارید که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب خود شما قطعاً نیازمند تحت نظر قرار گرفتن یک متخصص تغذیه هستید و برای این کار می توانید از رژیم درمانی آنلاین استفاده کنید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋