مهدی صمدی

مهدی صمدی

نکاتی مهم در مورد چاقی شکمی(قسمت اول)

چاقی، که شرایطی برای داشتن بافت چربی بیش از حد در بدن است، ممکن است منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود و آنها را تشدید کند. اگرچه نسبتی که بیشتر برای ارزیابی توده بدن از جمله چاقی استفاده می شود، BMIشاخص توده بدنیاست، سایر شاخص های مرتبط با چاقی شکمی ممکن است خطر برخی از بیماری های مزمن را به روش دقیق تری پیش بینی کنند. بافت چربی، واقع در حفره شکمی، یک عامل خطر برای بیماری های مختلف با منشاء متابولیک است و ممکن است با WC دور کمر، WHtR نسبت کمر به قد یا WHR کمر به قدبهتر ارزیابی شود. -نسبت باسن. از آنجایی که WC تفاوت‌های قد را در نظر نمی‌گیرد و بنابراین ممکن است به ترتیب خطرات را برای افراد کوتاه‌قد و بلندقد کمتر یا بیش از حد ارزیابی کند، WHtR به عنوان قابل‌اعتمادتر از این نظر پیشنهاد شد. همانطور که برای WHR، بیشتر به جنسیت حساس است زیرا ساختار بدن معمولی برای مردان و زنان متفاوت است - به ترتیب از نوع اندروید سیبی شکلدر مقابل ژینوئید (گلابی شکل).

 

بر اساس تحقیقات، مشکل بافت چربی بیش از حد نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان و نوجوانان را نیز نگران می کند. صرف نظر از تعریف، ارتباط چاقی شکمی در کودکان و نوجوانان با عوامل خطر قلبی-متابولیک مشاهده شد. چاقی شکمی نیز با خطرات بیشتر سندرم متابولیک در کودکان و نوجوانان مرتبط است. در پرتو یک مطالعه اسپانیایی، گروهی از کودکان و نوجوانان با وزن طبیعی (بر اساس شاخص توده بدنی) درجه چاقی شکمی افزایش یافته بودند. این نتیجه اهمیت اندازه گیری دور کمر را در غربالگری وضعیت سلامتی جوانان نشان می دهد. داده های جهانی از تحقیقات کودکان و نوجوانان نشان می دهد که چاقی شکمی یک مشکل مهم بهداشت عمومی است. در یک جمعیت نوجوان ترکیه، چاقی شکمی در گروه دارای اضافه وزن بر اساس WC و WHtR و همچنین در گروه های چاق شایع بود . داده های تن سنجی دانش آموزان برزیلی از دوره 2000-2015 نشان داد که WC و شیوع چاقی شکمی بدون توجه به جنسیت به طور قابل توجهی افزایش یافته است . چاقی مرکزی به طور قابل توجهی در یک دوره زمانی 30 ساله در پنج نظرسنجی مقطعی جمعیت کودکان و نوجوانان که در استرالیا انجام شد، افزایش یافت. داده‌های چهار نظرسنجی مقطعی، که در لهستان بین سال‌های 1966 و 2012 انجام شد، همچنین تمایل به افزایش بیشتر چاقی مرکزی را نسبت به میزان کلی در میان کودکان و نوجوانان نشان داد. رسوب چربی شکم منجر به خطرات سلامتی بالاتری می شود، بنابراین در آینده احتمالاً تعداد بیشتری از عوارض متابولیک را در کودکان و نوجوانان لهستانی مشاهده خواهیم کرد . شرودر و همکاران پیشنهاد کرد که شناسایی چاقی شکمی توسط WC باید در یک عمل بالینی معمول گنجانده شود . این امر دلیل انجام تحقیقات و بررسی جنبه وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان نیز بود.

 

اتیوپاتوژنز چاقی مرکزی چند عاملی است. بنابراین، هدف این مقاله بررسی شیوع چاقی مرکزی در دانش‌آموزان متوسطه دوم و همچنین بررسی تأثیر عوامل انتخابی شامل سابقه خانوادگی چاقی و وضعیت اقتصادی، فعالیت بدنی، عادات غذایی انتخابی و خودارزیابی ظاهر خود فرد در مورد چاقی شکمی در نوجوانان

 

قابل اعتماد و متخصص:

2. مواد و روشها

این مطالعه به صورت پیمایشی مقطعی طراحی شد که شامل 309 دانش‌آموز (141 پسر و 168 دختر) در رده سنی 16 تا 18 سال و به‌طور پراکنده (چند ماه) بود که در پنج مدرسه متوسطه.

برخی از ورزشکاران ممکن است رژیم کتوژنیک را انتخاب کنند و مقادیر بیشتری چربی مصرف کنند. با این حال، بررسی ISSN نشان می‌دهد که شواهد کافی برای حمایت از اثربخشی رژیم غذایی وجود ندارد.

 

منابع چربی سالم شامل ماهی های چرب، روغن زیتون، آووکادو، آجیل و دانه ها هستند.

 

ریزمغذی ها، مکمل ها و هیدراتاسیون

ورزشکاران باید اطمینان حاصل کنند که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای حمایت از سلامت عمومی و عملکرد ورزشی خود را مصرف می کنند.

 

افراد معمولاً می توانند با خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل به دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری دست یابند.

 

برخی از ورزشکاران ممکن است مکمل های ویتامین یا مواد معدنی یا کمک های ارگوژنیک مانند کراتین را انتخاب کنند. منبع ISSNTrusted به مصرف کنندگان توصیه می کند که اعتبار و شایستگی علمی ادعاهایی را که تولید کنندگان در مورد مکمل های غذایی مطرح می کنند، ارزیابی کنند.

 

شواهد کمی برای حمایت از اثربخشی یا ایمنی بسیاری از مکمل های غذایی وجود دارد، از جمله:

 

آدنوزین 5′-تری فسفات

آمینو اسیدهای زنجیرهای منشعب شده

اسید فسفاتیدیک

گلوتامین

آرژنین

با این حال، دانشمندان به منبع مورد اعتماد نشان داده‌اند که سایر کمک‌های ارگوژنیک، مانند کافئین و کراتین مونوهیدرات، برای ورزشکاران بی‌خطر و موثر هستند.

 

مهم است بدانید که برخی از انجمن های ورزشی استفاده از برخی مکمل های غذایی را ممنوع می کنند.

 

علاوه بر این، ورزشکاران باید اطمینان حاصل کنند که هیدراتاسیون کافی را حفظ می کنند. به گفته ISSN و سایر متخصصان تغذیه ورزشی، زمانی که یک فرد 2 درصد یا بیشتر از وزن بدن خود را از طریق تعریق از دست می دهد، می تواند به طور قابل توجهی عملکرد او را مختل کند.

 

با توجه به اینکه از دست دادن تعریق ترکیبی از مایعات و الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم است، ورزشکاران ممکن است برای رفع برخی از نیازهای هیدراتاسیون خود از نوشیدنی های ورزشی، شیر یا هر دو استفاده کنند و از آن بهره ببرند.

 

کالری کافی

ورزشکاران برای تطابق با مصرف انرژی خود از طریق فعالیت، به کالری کافی نیاز دارند.

 

منبع ISSNTrusted نشان می دهد که ورزشکاران به مدت 2 تا 6 ساعت در روز 5 تا 6 روز در هفته تمرین شدید ممکن است در حین ورزش بیش از 600 تا 1200 کالری در ساعت بسوزانند.

 

در نتیجه، ورزشکارانی که در این سطح از فعالیت شرکت می کنند ممکن است به 40 تا 70 کالری به ازای هر 1 کیلوگرم وزن بدن در روز نیاز داشته باشند، در مقایسه با میانگین افراد کم تحرک که معمولاً به 25 تا 35 کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیاز دارند.

 

طبق ISSN، ورزشکاران با وزن 50 تا 100 کیلوگرم ممکن است به 2000 تا 7000 کالری در روز نیاز داشته باشند. همچنین اشاره می کند که ورزشکاران با وزن 100 تا 150 کیلوگرم ممکن است نیاز به مصرف روزانه 6000 تا 12000 کالری داشته باشند تا نیازهای تمرینی را برآورده کنند.

در مقاله بعدی مطالب بیشتری در مورد این مبحث در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب باید زیر نظرر متخصص تغذیه قرار بگیرید و برای این کار می توانید از رژیم درمانی آنلاین نیز استفاده کنید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋