خواندنی ها

خواندنی ها

آیا میدانستید؟

برای کاهش استرس چه نوع چای بنوشیم؟

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

هزاران سال است برای حفظ آرامش و درمان بی‌قراری و استرس و تپش قلب ابتدا دمنوش می‌خوریم و بعد اگر افاقه نکرد، سراغ دوا و دکتر می‌رویم. این عادت خوب نسل‌به‌نسل از گذشتگان به ما رسیده و همچنان ادامه‌دار است. خیلی‌ها هنوز بهترین دمنوش‌های تسکین‌دهنده اعصاب را نمی‌شناسند و می‌پرسند برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ یا می‌پرسند برای آرامش اعصاب چه دمنوشی بخوریم؟ اگر اینها سؤال‌های شما هم هستند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ خود را بگیرید.

نقش دمنوش در کاهش استرس

دمنوش‌های گیاهی سرشار از ترکیبات ضدالتهابی طبیعی هستند که هرکدام به‌نوبه‌ خود برای بدن معجزه می‌کنند. یکی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و دیگری سرشار از ترکیبات ضدویروسی و ضدباکتریایی؛ یکی التهاب بدن را کم می‌کند و دیگری فشار خون را کاهش می‌دهد. هرکدام به‌نوعی از سلامت بدن محافظت می‌کنند و در درازمدت از استرس می‌کاهند. جالب است بدانید حتی استنشاق عطر بعضی از آنها، مثل چای سیاه، ذهن را آرام می‌کند و اثری از استرس باقی نمی‌گذارد.

۱. دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی برای کاهش استرس

گیاه پرخاصیت نعناع بیشتر به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده کاربرد دارد، اما تابه‌حال برای مهار استرس امتحانش کرده‌اید؟ تحقیقات حاکی از این است که حتی استنشاق بوی نعناع ممکن است احساس ناامیدی، اضطراب و خستگی را در نطفه خفه کند و آرامش را به ذهن و اعصاب فرد بازگرداند، به‌خصوص کسانی که به‌دلیل مشکلات قلبی یا به‌خاطر زایمان در بیمارستان بستری شده‌اند و نمی‌توانند داروهای آرام‌بخش مصرف کنند!

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ۱ قاشق چای‌خوری برگ خشک نعناع فلفلی را (در صورت تمایل، با مقدار کمی زنجبیل) در فنجان بریزید و آب جوش اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای دم‌کشیدن دمنوش کافی است.

۲. چای بابونه

در دنیای گل‌ و گیاهان خوش‌آب‌و‌رنگ، بابونه مترادف «آرامش» است و کسی نیست که با خواص تسکین‌دهندگی آن آشنا نباشد. حتی استفاده طولانی‌مدت از عصاره بابونه ممکن است علائم اختلال اضطراب فراگیر متوسط تا پیشرفته را تسکین دهد. این دمنوش علاوه‌بر تسکین ذهن، ناراحتی‌های مربوط به معده و سایر انواع درد و التهاب را نیز آرام می‌کند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش خوش‌طعم ۱ قاشق برگ خشک‌شده بابونه را داخل قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد دمنوشتان آماده است.

۳. دمنوش اسطوخودوس

دمنوش ضداسترس اسطوخودوس

به هر عطاری‌ای بروید و سراغ گیاهی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده را بگیرید، یکی از اولین نام‌هایی که می‌شنوید اسطوخودوس است. این گیاه پرخاصیت نه‌تنها برای درمان اثر آکنه و سوختگی معجزه می‌کند، بلکه رقیب سرسخت بسیاری از داروهای ضداسترس و ضداضطراب است. این دمنوش را در خانه درست کنید و دیگر نپرسید برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم.

روش تهیه

برای تهیه چای اسطوخودوس، ۳ قاشق چای‌خوری جوانه اسطوخودوس تازه را همراه با ۱ فنجان آب در قوری بریزید و ۱۰ دقیقه روی بخار آب بگذارید تا خوب دم بکشد.

۴. دمنوش سنبل‌الطیب

ریشه سنبل‌الطیب از قدیم به‌عنوان دارویی گیاهی برای درمان بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب مصرف می‌شد و همچنان می‌شود. خیلی‌ها معتقدند نوشیدن مداوم این دم‌کرده پرخاصیت ذهن به‌هم‌ریخته را آرام، تپش قلب را منظم، سردرد را ساکت و بی‌خوابی ناشی از اضطراب را درمان می‌کند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ابتدا سنبل‌الطیب را همراه با ورقه‌های لیمو و گل‌ گاوزبان در قوری بریزید مقداری آب جوش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه بعد دمنوش شما آماده است. کمی عسل بریزید، هم بزنید، دم‌کرده را از صافی رد و نوش جان کنید.

۵. دمنوش گوتو کلا (سنتلا)

دمنوش آرامش اعصاب گوتو کلا (سنتلا)

اگر همچنان می‌پرسید برای آرامش اعصاب چه دمنوشی بخوریم، پیشنهاد بعدی ما یک داروی گیاهی سنتی و مقوی به‌اسم گوتو کلا است. این گیاه آسیایی برای تسکین اضطراب، افسردگی، استرس، بی‌خوابی و حتی علائم زوال عقل معجزه می‌کند و اغلب برای رفع احساس خستگی مصرف می‌شود. البته هنوز شواهد علمی دال بر اثرات ضداضطرابی این گیاه در دست نیست.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش پرخاصیت ۱ قاشق غذاخوری برگ سنتلای خشک‌شده، ۱ عدد هل و کمی گل محمدی را همراه با آب جوش در فنجان بریزید و ۱۰ دقیقه بعد نوش جان کنید.

۶. چای بادرنجبویه

می‌پرسید برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ چای بادرنجبویه! بادرنجبویه یکی از دمنوش‌های خواب‌آور و آرامش‌بخش است که در طب سنتی به‌جای قرص خواب به افراد توصیه می‌شود. این گیاه دارویی آرامش عضلانی ایجاد می‌کند و نه‌تنها بی‌خوابی شبانه ناشی از استرس را در چشم‌بر‌هم‌زدنی رفع می‌کند، بلکه استرس روزانه را نیز کاهش می‌دهد.

روش تهیه

برای درست‌کردن این چای خوش‌طعم و پرفایده ابتدا ۲ قاشق غذاخوری برگ تازه بادرنجبویه (۱ قاشق غذاخوری برگ خشک‌شده) را در ۱ فنجان آب داغ بریزید و بعد از خاموش‌کردن حرارت، ۵ دقیقه زمان دهید تا حسابی دم بکشد و آماده نوشیدن شود.

۷. چای سبز

دمنوش آرام‌بخش چای سبز

چای سبز سرشار از اسید آمینه ال تیانین است، ماده‌ای که اضطراب را کاهش می‌دهد و استرس ناشی از نوسانات هورمونی را به‌وضوح آرام می‌کند. البته این دمنوش پرطرف‌دار خواص دیگری هم دارد. مثلا با التهاب بدن مبارزه می‌کند و چربی‌سوزی عالی در رژیم‌های لاغری است. مصرف منظم این دمنوش موجب تنظیم خلق‌و‌خو و سلامت ذهن فرد می‌شود.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ابتدا مقداری چای سبز در قوری بریزید، آب جوش به قوری اضافه کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

۸. چای زنجبیل

زنجبیل دوای انواع‌و‌اقسام دردهاست، از سرفه و سرماخوردگی گرفته تا حالت تهوع و گرفتگی‌های عضلانی مثل دردهای قاعدگی. همچنین به‌لطف آنتی‌اکسیدان مهم «جینگرول»، مواد شیمیایی آسیب‌زا ناشی از نگرانی را از بدن پاک می‌کند، با تأثیر مثبت بر میزان سروتونین اضطراب را ریشه‌کن می‌کند و استرس را به حداقل می‌رساند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش پرفایده در یک کتری پر از آب جوش مقداری ریشه زنجبیل بریزید و اجازه دهید به‌مدت ۲۰ دقیقه آرام‌آرام دم بکشد. بعد از گذشت این زمان با عسل نوش جانش کنید.

۹. چای آشواگاندا (جینسینگ هندی)

دمنوش آشواگاندا برای تسکین استرس

دم‌کرده آشواگاندا عالی‌ترین دمنوش برای استرس و تپش قلب است که خستگی و استرس ناشی از آن را رفع می‌کند. طبق تحقیقات، مصرف عصاره این ریشه به‌مدت ۲ ماه استرس را کاهش چشمگیری می‌دهد و خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن شامل حال فرد می‌شود.

روش تهیه

برای تهیه این چای گیاهی مقوی کافی است مقداری پودر ریشه آشواگاندا را همراه با زنجبیل و چای سبز دم و نوش جان کنید.

۱۰. دمنوش ریحان مقدس

تا امروز تحقیقات زیادی درباره خواص ضداضطرابی این گیاه انجام نشده و هرچه‌ هست تجربه و علم طب آیوروداست که این گیاه اصالتا هندی را ضدافسردگی و سرشار از آنتی‌اکسیدانی معرفی می‌کند. حتی می‌گویند دمنوش این گیاه بعضی وقت‌ها به‌اندازه دیازپام و سایر داروهای افسردگی مفید و مؤثر است!

روش تهیه

برای تهیه دم‌کرده ریحان مقدس ۴ تا ۵ برگ این گیاه را در آب جوش بریزید و صبر کنید تا آب رنگ و طعم بگیرد. بعد از ۳ دقیقه با عسل و کمی آب‌لیمو تازه نوش جانش کنید.

۱۱. دم‌کرده گیاه رازیانه

دم‌کرده گیاه رازیانه

رازیانه از خانواده گیاهان گل‌دار خوراکی است که از قدیم برای آرامش اعصاب تجویز می‌شد. از اثرات ضداضطرابی و ضدافسردگی آن که بگذریم، این گیاه پرخاصیت برای درمان مشکلات گوارشی، تسکین بی‌نظمی‌های قاعدگی، سرفه‌های پیاپی و به‌عنوان دیورتیک نیز مصرف می‌شود و در طب سنتی خواص درمانی زیادی دارد.

روش تهیه

دانه‌های رازیانه را در آب جوش بریزید و بلافاصله حرارت را خاموش کنید. روی ظرف آب جوش را بپوشانید و صبر کنید تا به دمای اتاق برسد. دم‌کرده لذیذ و پرخاصیت شما آماده است!

۱۲. چای رازک

چای رازک بهترین دمنوش برای بی قراری است و اگر همراه با سنبل‌الطیب دم شود، استرس و اضطراب ناشی از خستگی را از تن بیرون می‌کند. این گیاه علفی چندساله اگرچه مزه تلخی دارد، علائم خفیف افسردگی، اضطراب و استرس را تسکین می‌دهد و دوای درد علائم یائسگی است. تسکین دردهای عضلانی و خشکی مفاصل از دیگر خواص این گیاه‌اند.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش پرخاصیت کافی است ۵ تا ۱۰ گرم پودر خشک‌شده رازک و ۲ فنجان آب جوش را مخلوط کنید؛ بعد از ۲ تا ۵ دقیقه دمنوشتان آماده می‌شود.

۱۳. دمنوش شیرین‌بیان

دمنوش شیرین بیان

اما ببینیم دیگر می‌توانیم برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ دمنوش شیرین‌بیان یکی از محبوب‌ترین دم‌کرده‌های مادربزرگ‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزاست که عده‌ای معتقدند برای رفع استرس و خستگی هم معجزه می‌کند! گویا عصاره این گیاه اثرات ضداضطرابی دمنوش‌های ضداسترس مثل چای سنبل‌الطیب و حتی داروهای ضداضطرابی را تقویت می‌کند.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش خوش‌طعم ابتدا ۵۰ گرم ریشه شیرین‌بیان تهیه کنید، پوست آن را بگیرید و آسیابش کنید. ۱۰ دقیقه جوشاندن در آب کافی است تا دمنوش آماده شود.

۱۴. دمنوش جوی دو سر

پزشکان طب سنتی دمنوش جوی دوسر را به کسانی توصیه می‌کنند که دنبال راهکاری طبیعی برای رفع التهاب‌اند. همچنین قرن‌هاست که پزشکان طب سنتی عصاره چای جو دوسر را برای افزایش آرامش، بهبود خلق‌و‌خو، کاهش خستگی و تقویت توجه و تمرکز افراد تجویز می‌کنند.

روش تهیه

برای تهیه این دمنوش ساده و پرخاصیت ابتدا ۱ لیوان آب جوش آماده کنید، سپس ۱ تا ۳ قاشق چای‌خوری جو دوسر را به آن اضافه و بعد از ۱۵ دقیقه با عسل یا خرما نوش جانش کنید.

۱۵. چای رزماری

چای ضد استرس رزماری

رزماری طعم‌دهنده‌ای عالی برای پخت‌و‌پز و تقویت‌کننده خوب حافظه است، اما نتایج چند تحقیق معتبر حاکی از آن است که مصرف آن می‌تواند تأثیرات مفیدی بر سلامت شناختی افراد داشته باشد، یعنی از استرس بکاهد و با اضطراب مقابله کند. گویا برای مهار علائم بیماری آلزایمر و بهبود سلامت کلی مغز هم بی‌تأثیر نیست.

روش تهیه

برای درست‌کردن این دمنوش خوشمزه ۱ قاشق چای‌خوری رزماری را به‌همراه مقدار کمی گل محمدی و زنجبیل در ۱ لیوان آب جوش بریزید. سپس به‌مدت ۱۵ دقیقه روی ظرف را بپوشانید و صبر کنید تا دم بکشد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، دمنوش شما آماده است.

کلام آخر

اگر از استرس همیشگی رنج می‌برید، علاوه‌بر مصرف این دمنوش‌های ضداسترس و آرام‌بخش، حتما با مشورت پزشک سعی کنید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که برای مقابله با استرس مفیدند. ورزش‌کردن، خواب منظم و کافی،‌ تغذیه سالم و تغییر نحوه مواجهه با مسائل ریزودرشت زندگی از روش‌های مقابله با استرس‌اند.

تابه‌حال کدام‌یک از این دمنوش‌ها را برای کاهش استرس امتحان کرده‌اید؟ ترکیب دیگری می‌شناسید که به‌عنوان دمنوش ضداسترس مؤثر باشد؟ حتما نظرات ارزشمندتان را با ما و همراهان عزیزمان در میان بگذارید.

خواندنی ها
خواندنی ها آیا میدانستید؟

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋