دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

خواص بلدرچین؛ ارزش غذایی و ۱۱ فایده آن برای سلامتی

خواص بلدرچین؛ ارزش غذایی و ۱۱ فایده آن برای سلامتی

مواد مغذی بلدرچین، از گوشت آن گرفته تا تخم بلدرچین، برای سلامتی‌مان مفیدند. با مصرف گوشت و تخم بلدرچین، از خواص متعددی بهره‌مند می‌شوید. البته مصرف گوشت بلدرچین ممکن است عوارضی هم داشته باشد. با ما همراه شوید تا با این خواص و عوارض آشنا شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
گوشت و تخم بلدرچین | مواد مغذی گوشت بلدرچین | فواید مصرف گوشت بلدرچین | عوارض استفاده از گوشت بلدرچین

گوشت و تخم بلدرچین

بلدرچین نوعی پرنده کوچک‌جثه مانند جوجه است. این پرنده نمی‌تواند مانند پرندگان دیگر تا اوج آسمان پرواز کند. در بازار، گوشت و تخم بلدرچین فروخته می‌شود. همچنین، نام لاتین آن کورتونیکس (Cortunix) است. افراد بسیاری طعم گوشت این پرنده را دوست دارند و با مصرف آن از خواص گوشت بلدرچین بهره‌مند می‌شوند.

مواد مغذی گوشت بلدرچین

خواص بلدرچین، گوشت و تخم بلدرچین

مواد مغذی بسیاری در گوشت بلدرچین وجود دارد. از این مواد می‌توان به پروتئین، فسفات، چربی، کلسیم، آهن و روی اشاره کرد. تخم بلدرچین نیز سرشار از پروتئین و کولین است. این مواد برای عملکرد مغز بسیار خوب‌اند. از ویتامین‌های گوشت بلدرچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ویتامین B (ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتِنیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسیدفولیک، کوبالامین): این ویتامین‌ها می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند و سیستم عصبی بدن را تقویت کنند.
  • ویتامین D: این ویتامین رشد استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد و موجب جذب درشت‌مغذی‌ها می‌شود. ویتامین D همراه با تیامین و اسید اسکوربیک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. البته همان طور که کمبود این ویتامین برای بدن مضر است، مصرف بیش از حد آن نیز به بدن صدمه می‌زند.
  • ویتامین A: این ویتامین به استخوان‌ها استحکام می‌بخشد و موجب سلامت پوست می‌شود.
  • ویتامین K: این ویتامین سوخت‌وساز سلول‌ها، انعقاد خون و جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

جدول ارزش غذایی بلدرچین

فواید مصرف گوشت بلدرچین

۱. حفظ سلامت بینایی

خواص بلدرچین، سلامت بینایی

زرده تخم بلدرچین نه‌تنها حاوی پروتئین است، بلکه ۲ نوع ترکیب شیمیایی لوتئین و زآگزانتین دارد که برای سلامت شبکیه چشم مفیدند. این ۲ نوع ماده مغذی از چشم‌ها در برابر نور آبی محافظت می‌کنند. از آنجا ‌که نور آبی لحظه ورود به چشم‌ها فیلتر نمی‌شود، اثر بدی روی سلامت چشم‌ها می‌گذارد. گوشت و تخم بلدرچین، علاوه‌ بر لوتئین و زآگزانتین، ویتامین A هم دارد؛ البته ویتامین A آن از هویج کمتر است؛ ولی همچنان برای حفظ سلامت بینایی مفید است.

۲. مراقبت از پوست

گوشت بلدرچین، علاوه‌ بر ویتامین‌های A و B، ویتامین E هم دارد. ویتامین E بلدرچین مانند ویتامین E موجود در سبزیجات و میوه‌ها مانع پیری پوست می‌شود و در عین حال، برای بازسازی و احیای پوست نیز مفید است.

۳. حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها

گوشت بلدرچین فسفر و کلسیم دارد. این ۲ ماده مغذی برای مراقبت از استخوان‌ها مفیدند؛ بنابراین با مصرف این گوشت می‌توانید از بیماری پوکی استخوانِ ناشی از نبود کلسیم و فسفات پیشگیری کنید.

۴. برطرف‌شدن مشکلات تنفسی

اینستاگرام

@داناییmedia

صفحه جدید ما را دنبال کنید

دنبال می‌کنم

با مصرف گوشت بلدرچین می‌توان مشکلات تنفسی، مانند آسم، سل و دیستروفی عروقی رویشی را برطرف کرد.

۵. ترمیم بافت‌های بدن

یکی دیگر از فواید گوشت بلدرچین ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده بدن است. پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین به ما در بازسازی و احیای برخی از بافت‌های بدن و سلول‌های ناخن‌ها، پوست و مو کمک می‌کند و تولید هورمون و آنزیم‌های بدنمان را افزایش می‌دهد.

۶. بهبود سیستم ایمنی بدن

عملکرد سیستم ایمنی بدنمان با مصرف مرتب گوشت بلدرچین بهبود می‌یابد. سیستم ایمنی بدن، علاوه بر محافظت در برابر بیماری ها، می‌تواند باکتری‌ها و انگل‌هایی را که وارد بدن می‌شوند از بین ببرد.

۷. مراقبت از سلامت قلب

خواص بلدرچین، قلب سالم

پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین موجب حفظ توازن کلسترول بد در بدن می‌شود. این موضوع در سلامت قلب مؤثر است.

۸. رساندن مواد مغذی به مغز

تخم‌ بلدرچین حاوی ترکیب شیمایی کولین است که در بهبود عملکرد مغز مؤثر است. کولین از ویتامین‌های گروه B و در واقع B4 است و می‌تواند در بهبود عملکرد اعصاب موجود در مغز مفید باشد و منجر به تقویت حافظه شود. با مصرف تخم بلدرچین، می‌توانید از حافظه‌ای قوی‌تر بهره‌مند شوید.

۹. درمان کم‌خونی

آهن موجود در گوشت بلدرچین کم خونی را درمان می‌کند. آهن، با نقش مؤثری که در تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دارد، مشکل کم‌خونی بدن را برطرف می‌کند.

۱۰. تأمین انرژی موردنیاز بدن

گوشت بلدرچین حاوی ویتامین B2 است که کربوهیدرات را به قند تبدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید، قند ماده انرژی‌زایی است که بدن به آن نیاز دارد.

۱۱. حل مشکلات دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از اندام‌های بسیار مهم در بدن‌ است. این دستگاه مکانی است که خون مواد جذب‌شده از غذاها را به تمام بدن منتقل می‌کند. وقتی دستگاه گوارش دچار اختلال بشود، فرایند جذب غذا مختل می‌شود و سلامتی بدن به خطر می‌افتد. اختلال دستگاه گوارش با علائمی مثل ورم معده و جوش در ناحیه شکم و دیگر مشکلات بروز می‌کند. برخی از این مشکلات با مصرف گوشت بلدرچین برطرف می‌شوند.

عوارض استفاده از گوشت بلدرچین

خواص بلدرچین، مضرات مصرف بیش از حد

اگرچه گوشت بلدرچین خواص بسیاری دارد، مصرف بی‌اندازه آن سلامتمان را به خطر می‌اندازد. از برخی از خطرات مصرف زیاد گوشت بلدرچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلزایمر؛
  • کم‌خونی؛
  • صدمه به کلیه؛
  • تولید سنگ کلیه؛
  • کاهش فشار خون؛
  • افزایش کلسترول بد خون؛
  • انسداد در جذب مواد مغذی؛
  • اختلال در سیستم سوخت‌وساز بدن؛
  • افزایش پروتئین اووموکوئید (Ovomucoid) (این پروتئین حساسیت‌زاست)؛
  • درماتومیوزیت (التهاب در بافت‌های همبند، همراه با تغییرات تخریبی در عضلات و پوست).

در آخر

اگرچه بلدرچین جثه کوچکی دارد، فواید مصرف آن بسیار زیاد است؛ بنابراین با مصرف مرتب گوشت و تخم بلدرچین از خواص بلدرچین بهره‌مند شوید.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋