دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

مینیمالیسم و سبک زندگی مینیمالیستی چیست؟

مینیمالیسم و سبک زندگی مینیمالیستی چیست؟

وقتی صحبت از سبک زندگی مینیمالیستی می‌شود ممکن است افرادی را به‌ خاطر بیاورید که از کل وسایل زندگی فقط یک چمدان لباس و یک لپ‌تاپ دارند. منتها اگر این رویکردهای افراطی را کنار بگذاریم، سبک زندگی مینیمالیستی می‌تواند ما را از بند بسیاری از استرس‌ها و حتی فشارها و هزینه‌های سنگین مالی رها کند. برای اینکه از مینیمالیسم لذت ببرید، لازم نیست فقط با یک کوله‌پشتی زندگی کنید یا به خانه‌ای کوچک نقل‌مکان کنید. با چند روش ساده می‌توانید این سبک زندگی را تجربه کنید.

به نظر می‌رسد سبک زندگی مینیمالیستی به مسابقه‌ای برای «کمترداشتن» تبدیل شده است. منتها این‌گونه نیست که روش‌هایی که برخی افراد برای سبک زندگی مینیمال دارند برای همه افراد جواب بدهد؛ مثلا اگر فرزند کوچکی داشته باشید، زندگی‌کردن فقط با یک کوله‌پشتی نمی‌تواند زندگی شما را ساده‌تر کند، بلکه باعث سخت‌ترشدن آن هم می‌شود.

حقیقت این است که کم‌کردن وسایل و خلوت‌کردن محیط اطراف می‌تواند ما را شادتر و روانمان را سالم‌تر کند؛ اما اگر برای کاهش وسایل و متعلقات خودمان تحت‌فشار قرار بگیریم، بیشتر دچار استرس می‌شویم. در واقع، هدف اصلی سبک زندگی مینیمالیسم این است که برای آنچه واقعا در زندگی می‌خواهید فضایی فراهم کنید.

مینیمالیسم چیست؟

دکتر ساینا

شاید تا به‌ حال درمورد مینیمالیسم چیزهای زیادی شنیده باشید و حتما برایتان سؤال شده که مینیمالیسم چیست؟ ساده‌ترین جوابی که می‌توان به این سؤال داد این است که مینیمالیسم یعنی داشتن متعلقات کمتر.

در واقع، سبک زندگی مینیمال یعنی فقط چیزهایی داشته باشیم و وقتمان را برای چیزهایی بگذاریم که برایمان اهمیت دارند و به آن نیاز داریم. در سبک زندگی مینیمالیستی، وقتمان را برای چیزهایی می‌گذاریم و پولمان را برای چیزهایی هزینه می‌کنیم که بیشترین اهمیت را دارند و ما را در دستیابی به اهدافمان کمک می‌کنند.

با این کار، حواس‌پرتی ما برای داشتن وسایل بیشتر، کم می‌شود و تمرکزمان روی هدف اصلی افزایش می‌یابد. منتها اگر بخواهیم عمیق‌تر به این سؤال پاسخ دهیم، باید جزئیات بیشتر را درمورد آن ذکر کنیم. در ادامه، می‌توانید تعریف دقیق‌تری از مینیمالیسم را بخوانید:

۱. مینیمالیسم به‌معنای هدفمندی است

ویژگی مینیمالیسم در شفافیت، هدفمندی و معنا و مفهوم است. در واقع، مینیمالیسم یعنی به چیزهایی بپردازیم که بیشترین ارزش و اهمیت را برای ما دارند و همه آن چیزی را که ما را از هدف دور می‌کند حذف کنیم. در دنیای امروزی، چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام جنبه‌های زندگی خود را بهبود ببخشیم.

هدفمندبودن برای افراد مختلف تعریف متفاوتی دارد، چون هیچ دو نفری مثل هم نیستند. منتها در نهایت با هر هدفی که مینیمالیسم را شروع می‌کنید باید درمورد اهداف و ارزش‌های خود بیشتر فکر کنید و با اولویت‌بندی آن‌هایی را که واقعا مهم‌اند انتخاب کنید.

۲. مینیمالیسم به‌معنای آزادی از میل به داشتن دارایی‌هاست

فرهنگ مدرن و زندگی در دنیای امروزی به ما یاد داده زندگی خوب و خوش‌حال‌بودن در خریدن و انباشتن چیزهای جدید است؛ یعنی هرقدر بیشتر داشته باشیم خوش‌حال‌تریم. در واقع، این طرز فکر به ما القا شده که می‌توانیم شادی و خوش‌حالی را از فروشگاه‌های بزرگ در قالب محصولات مختلف بخریم. این طرز فکر اشتباه است.

مینیمالیسم به ما آزادی می‌دهد تا فارغ از وسایلی که مالکشانیم، شادی و خوش‌حالی را تجربه کنیم. در حقیقت، با کمک مینیمالیسم، شادی و آرامش شما وابسته به دارایی‌هایتان نخواهد بود؛ بلکه آن را می‌توانید در روابط، ماجراجویی‌ها، تجربه‌ها و آرامش روان خود پیدا کنید. مینیمالیسم فرصت می‌دهد تمام چیزهایی را که داریم به‌ خاطر بیاوریم و برای خوش‌حالیِ بیشتر، دنبال وسایل و دارایی‌های بیشتر نباشیم.

۳. مینیمالیسم یعنی آزادی از هیجانات مدرن

دنیای اطراف ما با سرعت دیوانه‌واری در حال تغییر و پیشرفت است. در دنیای امروز، بسیار شتاب‌زده‌ایم و استرس زیادی را تجربه می‌کنیم. ساعت‌های طولانی کار می‌کنیم تا صورت‌حساب‌ها را بپردازیم؛ اما هر روز نسبت به قبل بدهی و هزینه‌های بیشتری داریم. از این شاخه به آن شاخه می‌پریم و گاهی چندین کار را هم‌زمان باهم انجام می‌دهیم؛ اما انگار هیچ کاری انجام نمی‌شود. با افراد زیادی به‌طور مرتب از طریق گوشی‌های هوشمند در ارتباطیم؛ اما از روابط مؤثر، واقعی و عمیق دور افتاده‌ایم.

مینیمالیست‌شدن سرعت زندگی را کمتر می‌کند و ما را از هیجان زندگی با سرعت زیاد دور نگه می‌دارد. ما را وادار می‌کند فقط به ضروریات بپردازیم و به‌خاطر چیزهای غیرضروری، به خودمان استرس مضاعف وارد نکنیم.

۴. مینیمالیسم به‌معنای آزادی از دورویی و دوگانگی است

بیشتر افراد عمدا انتخاب نمی‌کنند شخصیت‌های متفاوتی داشته باشند؛ اما شرایط زندگی باعث می‌شود در شرایط مختلف، شخصیت‌های متفاوتی داشته باشند. افراد در کنار خانواده یک شخصیت، در محیط کار یک شخصیت دیگر، و در کنار دوستان و همسایگان شخصیت دیگری دارند. ممکن است سبک زندگی و رفتار آنها در محیط‌های مختلف تغییر کند تا یک تصویر اجتماعی متفاوت از آنها به نمایش بگذارد. ممکن است به همین دلیل افراد تحت‌تأثیر تبلیغات یا خواسته‌های کارفرمای خود قرار بگیرند.

اما زندگی ساده و به‌سبک مینیمالیستی یک‌شکل و پایدار است. در واقع، نوعی از سبک زندگی است که در تمام شرایط می‌توانید به آن پایبند باشید و لازم نیست خودتان را تغییر بدهید. نوع رفتار و سبک زندگی شما در صبح شنبه با عصر پنجشنبه فرقی ندارد. این سبک زندگی قابل‌اطمینان و بدون نوسان، صادقانه و شفاف است.

۵. مینیمالیسم پادفرهنگ است

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن از سلبریتی‌ها و افراد مشهور بت ساخته می‌شود. عکس آنها را در مجله‌ها می‌بینیم، در رادیو و تلویزیون مصاحبه‌های آنها را می‌شنویم. زندگی آنها به‌عنوان استانداردی طلایی و الگوی موفقیت معرفی می‌شود و بسیاری از افراد ممکن است به آن حسادت کنند. رسانه‌ها افرادی را که سبک زندگی ساده‌ای دارند معرفی نمی‌کنند. در واقع، افرادی که زندگی مینیمالیستی را انتخاب می‌کنند در قالب فرهنگی که در دنیای جدید تبلیغ می‌شود قرار نمی‌گیرند؛ اما آنها هم سبک زندگی جذاب و ترغیب‌کننده‌ای دارند.

در حالی‌ که مردم دنبال زندگی همراه با ثروت بیشتر، شهرت و موفقیت‌هایی‌اند که این روزها تبلیغ می‌شود، مینیمالیست‌ها دنبال موفقیت‌های کوچک‌تر و آرام‌تر زندگی‌اند. سبک زندگی مینیمالی ما را دعوت می‌کند تا آرام‌تر حرکت کنیم، کمتر مصرف کنیم و بیشتر لذت ببریم.

۶. مینیمالیسم بیشتر جنبه درونی دارد تا بیرونی

ممکن است کتاب‌های زیادی درمورد سبک زندگی مینیمالیستی خوانده باشید. در بیشتر این کتاب‌ها توصیه‌هایی برای حذف به‌هم‌ریختگی‌ها و چیزهای اضافه از زندگی مطرح می‌شود. تمام این توصیه‌ها باعث می‌شود به‌سمت مینیمالیسم قدم بردارید و زندگی آرامش‌بخش‌تری را تجربه کنید. منتها این روش‌ها توصیه‌هایی درمورد زندگی بیرونی و محیط اطراف است.

مینیمالیسم تغییری درونی است. باید از ته قلب خود بخواهید زندگی ساده‌تری را ادامه دهید. باید قلب و روحتان را برای دل‌بریدن از چیزهای اضافه آماده کنید. بعد از خلوت‌کردن محیط زندگی، نوبت به روح و آرامش درون شما می‌رسد.

۷. مینیمالیسم کاملا قابل‌دستیابی است

مینیمالیست‌شدن کاملا قابل‌دستیابی است. بسیاری از افرادی که سبک زندگی شلوغ و پردغدغه‌ای در مرکز شهری بزرگ داشته‌اند، توانسته‌اند مدل زندگی خود را تغییر دهند و مینیمالیسم را تجربه کنند. در واقع، زندگی ساده کاملا قابل‌دستیابی و البته منحصربه‌فرد است.

در مجموع، افرادی که علاقه‌مندند بیشتر بدانند و بهتر و آرام‌تر زندگی کنند، برای تجربه‌کردن این سبک زندگی، تمایل بیشتری دارند. علاوه بر این، سبک زندگی مینیمال تقریبا آن چیزی است که قلب و روح آدمی به‌دنبال آن می‌گردد. شاید شما هم تجربه کرده باشید که در حالی‌ که زندگی تجملاتی‌ای دارید، از تجربه‌کردن زندگی ساده روستایی لذت می‌برید.

راهبردهایی برای تجربه سبک زندگی مینیمالیستی

راهبردهایی برای سبک زندگی مینیمالیستی و مینیمالیسم

سبک زندگی مینیمال به این معنا نیست که تمام وسایلتان را بفروشید و همه وسایلتان را در یک کوله‌پشتی جا دهید. راه‌های زیادی وجود دارد که بتوانید با آنها بر اساس شرایط زندگی خودتان، مینیمالیسم را تجربه کنید. در ادامه، چند راهبرد تجربه‌شده در زندگی واقعی را بخوانید.

۱. تصمیم بگیرید چه‌چیزی برای شما بیشتر ارزش دارد

هرقدر درهم‌ریختگی ذهنی شما کمتر باشد، برای چیزهایی که در زندگی اهمیت بیشتری برایتان دارند فضای ذهنی بیشتری خواهید داشت. منتها قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، باید تصمیم بگیرید چه‌چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد. فرض کنید خانواده، فعالیتی موردعلاقه مثل نویسندگی و کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید برای شما بیشترین اهمیت را دارند. مینیمالیسم به شما امکان می‌دهد برای این سه اولویت، تمرکز بیشتری داشته باشید.

۲. «نه» گفتن را یاد بگیرید

بعد از اینکه اولویت‌هایتان را پیدا کردید، باید بتوانید به هر چیزی که تمرکز شما را از بین می‌برد نه بگویید. حتی ممکن است مجبور شوید به بسیاری از علایق خود نه بگویید. منتها فراموش نکنید نه‌گفتن در مینیمالیسم یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در اختیار دارید. نه‌گفتن به شما فضا و امکانی می‌دهد که کارهایی را که واقعا دوست دارید یا چیزهایی را که واقعا دوست دارید وارد زندگی خود کنید.

۳. اضافه‌ها را حذف کنید

فرض کنید نویسنده هستید و می‌خواهید مطلبی را برای مخاطبان خود شرح دهید. می‌توانید این مطلب را در خلاصه‌ترین حالت ممکن و با ذکر تمام مطالب اصلی عنوان کنید یا اینکه با افزودن کلمات و عبارات طولانی، متن را بلندتر کنید. هرقدر متن بلندتری بنویسید که نکات اضافه داشته باشد، کمتر کسی به خواندن آن علاقه نشان می‌دهد. در سایر جنبه‌های زندگی هم باید به اصل موضوع بپردازید و از حاشیه‌ها کم کنید.

۴. گوشی خود را به ۱۰ اپلیکیشن محدود کنید

یکی از جنبه‌های مهم زندگی ما تحولات دنیای دیجیتال است. بیشتر ما گوشی هوشمند داریم که چندین اپلیکیشن روی آن نصب شده است. بخشی از مینیمالیسم به خلوت‌ترکردن زندگی دیجیتال مرتبط است. گوشی‌تان را بررسی کنید و اپلیکیشن‌های اضافه را پاک کنید. فقط آن دسته از اپلیکیشن‌هایی را نگه دارید که می‌دانید زندگی بدون آن برایتان ممکن نیست یا فواید بی‌شماری برایتان دارند. هرقدر اپلیکیشن‌های کمتری داشته باشید، زمانی که صرف گوشی هوشمند می‌کنید کمتر می‌شود و فرصت کافی برای پرداختن به چیزهای مهم‌تر دارید.

۵. دایره دوستانتان را کوچک‌تر کنید

شاید فکر کنید هرقدر تعداد دوستان بیشتری داشته باشید بهتر است. منتها به‌جای تعداد، روی کیفیت تمرکز کنید. تمام تلاشتان را بکنید تا دوستی‌هایی ارزشمند و پایدار داشته باشید. در واقع، مینیمالیسم را باید در روابط خود هم اعمال کنید. فقط آن دسته از روابط را حفظ کنید که باعث خوش‌حالی شما می‌شوند. وقتی تعداد دوستان و روابط خود را کمتر کنید، وقت کافی برای گذراندن با عزیزان و دوستان واقعی خود خواهید داشت. حتی در شبکه‌های اجتماعی هم تعداد افرادی را که دنبال می‌کنید یا شما را دنبال می‌کنند کمتر کنید.

مینیمالیسم قانون و قاعده خاصی ندارد و محدود به اعداد و ارقام مشخص نیست. قرار نیست در اتاقی خالی بنشینید و به درودیوار نگاه کنید! بلکه شیوه‌ای از زندگی است که فرصت برای کارهایی که دوست دارید فراهم می‌کند. با مینیمالیسم وقت بیشتری برای کارهای موردعلاقه‌تان خواهید داشت و زمان کمتری را برای کارهایی می‌گذارید که لذت یا موفقیتی برای شما به دنبال نمی‌آورند. کافی است آن را تجربه کنید تا نتایج خیره‌کننده آن را در زندگی ببینید.

چند پرسش‌وپاسخ درباره مینیمالیسم

سفر به سبک مینیمالیستی و مینیمالیسم

۱. آیا مینیمالیسم به‌طور خودکار باعث می‌شود احساس رضایت بیشتری در زندگی داشته باشم؟

مینیمالیسم شروعی خوب است، اما درمانی فوری نیست. مینیمالیسم مسیر است، نه هدف نهایی. مینیمالیست‌شدن به شما وقت آزاد بیشتری می‌دهد و هزینه‌های زندگی شما را کاهش می‌دهد. منتها برای اینکه نتایج آن را زودتر ببینید، باید هر روز روی قدردانی تمرکز کنید. داشته‌های خود را به یاد بیاورید و از آنها به بهترین شکل استفاده کنید. مینیمالیسم سفری درونی برای توسعه فردی و ارج‌نهادن به تمام چیزهایی است که از قبل داریم و گاهی آنها را فراموش می‌کنیم.

۲. سبک زندگی مینیمالیستی چیست؟

این سبک زندگی یعنی با چیزهایی که دارید زندگی کنید. هر آن چیزی را که تمرکز شما را برای زندگی هدفمند و آزادانه بر هم می‌زند از زندگی خود حذف کنید.

۳. آیا سبک زندگی مینیمالیستی کسل‌کننده است؟

برخلاف آنچه تصور می‌شود، سبک زندگی مینیمالیستی کسل‌کننده نیست. فعالیت‌های بیهودۀ زندگی را حذف می‌کند و زمان بیشتری به شما می‌دهد تا با عزیزان خود بگذرانید و کارهایی که واقعا دوست دارید انجام دهید. در واقع، با این سبک زندگی خودتان را از شر فعالیت‌های اضافی و استرس‌زا خلاص می‌کنید و خودتان تصمیم می‌گیرید که چه‌کاری انجام دهید.

برخی افراد به دور دنیا سفر می‌کنند. برخی دیگر بیشتر از گذشته با اعضای خانواده و عزیزان خود معاشرت می‌کنند. مینیمالیست‌شدن به ما فرصت می‌دهد زندگی گسترده‌تری را تجربه کنیم و کارهایی را انجام دهیم که ما را به هدف اصلی‌مان نزدیک‌تر می‌کنند و برای ما لذت‌بخش‌ترند.

۴. مینیمالیسم چه فایده‌ای برای زندگی دارد؟

شاید برایتان سؤال شده که اصلا چرا باید سبک زندگی مینیمالیستی را انتخاب کنیم. مینیمالیسم کمک می‌کند تا:

  • در لحظه زندگی کنید؛
  • روی سلامت خود تمرکز کنید؛
  • آرزوها و اهداف خود را دنبال کنید؛
  • از شر وسایل اضافه خلاص شوید؛
  • بیشتر خلق کنید و کمتر مصرف کنید؛
  • احساس نارضایتی از زندگی کاهش یابد؛
  • معنا، مفهوم و هدف را در زنگی پیدا کنید؛
  • آزادی و رهایی واقعی را در زندگی تجربه کنید؛
  • سریع‌تر رشد کنید و به آدم بهتری تبدیل شوید؛
  • از زمانی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده کنید؛
  • فراتر از خودتان را ببینید و در ایجاد دنیایی بهتر سهم داشته باشید؛

کلام آخر

سبک زندگی مینیمالیستی به‌معنای کمترکردن دارایی‌ها و لذت‌بردنِ بیشتر از تمام آن چیزی است که در اختیار داریم. برای مینیمالیست‌شدن لازم نیست خانه و زندگی خود را بفروشید و با یک کوله‌پشتی زندگی را ادامه دهید. از همین امروز می‌توانید خرید وسایل اضافه و انجام کارهای بیهوده را کمتر کنید و تلاش کنید آن چیزی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده کنید.

به‌مرور زمان سعی کنید زندگی‌تان را خلوت‌تر کنید: از کنارگذاشتن وسایل اضافه گرفته تا قطع‌کردن روابط سمی و بیهوده. با این روش‌ها می‌توانید زندگی شادتر و بدون استرسی را تجربه کنید.

منابع دیگر: Becomingminimalist

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋