zahra eli

zahra eli

گیربکس هلیکال

گیربکس هلیکال ، یک مدل از گیربکس های مورد استفاده در صنایع مختلف میباشد که با توجه به ویژگی های موجود در این دستگاه توانایی فعالیت در زمینه های مختلفی دارد . وجود ویژگی های خاصی در این دستگاه مانند امکان نصب در زوایای مختلف ، بازدهی بالا ، مقاومت در برابر بارهای تحمیلی ، تولید سروصدای کم ، فعالیت نرم و ... باعث شده است که از این مدل در صنایع و فعالیت های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد . هرچند که این سیستم مانند هر گیربکس دیگری دارای معایب و نقاط ضعفی میباشد  اما مزایای این دستگاه همچنان باعث پر استفاده بودن این دستگاه میشوند . از این دستگاه در صنایعی مانند آب و فاضلاب ، داروسازی ، صنایع بهداشتی ، صنایع دریایی و ... استفاده میشود . 

ویژگی های گیربکس هلیکال : 

وجود دنده های هلیکال در این دستگاه مهمترین و اصلی ترین دلیل نام گذاری این دستگاه میباشد و همچنین میتوان گفت در این دستگاه از دنده های مورب استفاده میشود که به همین دلیل سطح تماس دنده ها افزایش پیدا میکند و در نتیجه بار تحمیلی دستگاه بین دنده ها تقسیم شده و احتمال اصطکاک دستگاه کاهش پیدا میکند . در نتیجه میتوان گفت استفاده از دنده های مورب در این گیربکس باعث کاهش درصد اصطکاک دستگاه و در مقابل طول عمر دستگاه نیز افزایش پیدا میکند . 

از دیگر دلایل محبوبیت این دستگاه میتوان به تولید آنها در سایزهای جمع و جو اشاره کرد که به همین دلیل به راحتی میتوانن در فضاهای کوچک به کار گرفته شوند . در کنار این ویژگی ، عناصر دیگر مانند تولید سروصدای کم و بهره وری و ...  نیز نقش برجسته ای در تقاضاهای این مدل دارند که در ادامه به آنها اشاره میشود .همچنین این دستگاه انعطاف زیادی در حین فعالیت دارد ، در نتیجه میتواند در صنایع و فعالیت های مختلفی به کار گرفته شود . 

 

 

. . .

 

اجزای تشکیل دهنده گیربکس هلیکال : 

البته در نظر داشته باشید که برای این دستگاه امکان سفارشی سازی وجود دارد و به همین علت نمیتوان برای این دستگاه ی سری قطعات ثابت نام برد ولی قطعات مانند شافت ، دنده ، بیرینگ و.. از پایه ترین و اصلی ترین قطعات همه ی گیربکس ها میباشد . مابقی قطعات را میتوان با توجه به نیاز و نوع فعالیت خود میتوانید تغییر دهید . 

  • دنده : چرخدنده های موجود در این دستگاه از نوع مورب یا همان هلیکال است و مقاومت بیشتری دارد 
  • پینیون : این قطعه در ورودی و خروجی دستگاه نصب میشود 
  • بیرینگ 
  • خار نگهدارنده
  • پوسته : این قطعه به دور تمام قطعات داخلی قرار گرفته و از آنها در برابر خطرات محیطی مانند نفوذ رطوبت ، گرد و خاک و ضربات فیزیکی محافظت میکند . 

البته قابل ذکر است که این دستگاه از آن مدل گیربکس هایی است که میزان روان کننده یا همان روغن درون محفظه مهم است ، پس باید افراد در حین فعالیت این دستگاه همواره مقدار روان کننده را بررسی کنند . در نظر داشته باشید که در صورتی که این دستگاه به صورت خشک کار کند امکان ساییدگی و شکستن دنده ها وجود دارد . 

مزایای گیربکس هلیکال : 

  1. فعالیت نرمی داشته و در نتیجه سروصدای کمتری تولید میکند . 

  2. بهره وری نسبتا بالایی داشته و میتواند گشتاور مقدار زیادی تولید کند . 
  3. پوسته ی این دستگاه از جنس چدن ساخته میشود و در نتیجه مقاومت بیشتری در برابر شرایط سخت محیطی دارد. 
  4. به دلیل نوع دنده های ، سطح تماس های آنها زیاد است و به همین مقاومت و استحکام این دستگاه در برابر خطراتی مانند شکستن دنده کاهش پیدا میکند . 
  5. امکان نصب در زوایای مختلف وجود دارد . 
  6. شرایط ساده ای برای تعمیر و نگهداری دارد . 

 

انواع الکتروموتور 

معایب گیربکس هلیکال : 

  1. با توجه به جنس قطعات و دقتی که در تولید این دستگاه به کار برده میشود ، قیمت این دستگاه نسبتا بالاتر از بعضی مدلها میباشد .

  2. در صورتی که در فعالیت خود فشار بالایی باید به دستگاه وارد کنید ، ممکن است دستگاه کم بیاورد و آسیب ببیند . ( در برخی از فعالیت ها میتوان این نقص را با نصب یاتاقان کمتر کرد )

تا اینجا با مهمترین ویژگی های گیربکس هلیکال آشنا شده اید ، با توجه به مزایا و نقاط قوتی که این دستگاه دارد قابل حدس است از این مدل در زمینه و فعالیت های مختلفی بتوان استفاده کرد . البته که مناسب تمام زمینه ها نمیباشد ، به عنوان مثال همانطور که گفته شد در فعالیت هایی که فشار زیادی به دستگاه تحمیل میشود ، این دستگاه مناسب نمیباشد و در صورتی که دستگاه نامناسبی را برای کار خود تهیه کنید هم خود گیربکس در مدت زمان کمی آسیب میبیند و هم سایر دستگاه های سیستم . در ابتدا بهتر است تعدادی از کاربرد های این گیربکس را ذکر کنیم : 

  • مناسب دستگاه های میکسر 
  • تیکنرها 
  • صنایع فولاد و تولید سیمان 
  • صنایع غذایی 
  • صنایع آب و فاضلاب 
  • صنایع داروسازی 
  • صنایع دریایی 
  • تولید کاشی  سرامیک 

البته که این دستگاه فقط مناسب برخی سیستم های مورد استفاده در این صنایع میباشد و در سایر زمینه ها بهتر است از سایر مدل ها استفاده کنید . ممکن است که به دلیل بالا بودن تعداد مدل و سری های گیربکس صنعتی انتخاب کردن دستگاه سخت و پیچیده به نظر می آید . به همین دلیل در مقالات بعدی به چگونگی و مراحل انتخاب کردن گیربکس مناسب فعالیت خود میپردازیم . 

در این مطلب سعی شده است که گیربکس شافت مستقیم را به صورت کامل ولی خلاصه به شما معرفی کنیم ، در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهامی درباره ی این پست یا پست های قبلی میتوانید با ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد شما برای پست های بعدی چیه ؟

 

 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋