zahra eli

zahra eli

گیربکس صنعتی

یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع مختلف ، گیربکس های صنعتی میباشند . گیربکس ها در اصل یک ماشین متشکل از چند چرخ دنده ، یاتاقان و ... میباشد که وظیفه دارد نیرو وارد شده را دریافت کرده و با ایجاد تغییرات آن را به سرعت و گشتاور تبدیل کند . ممکن است اسم گیربکس را در زمینه ی ماشین ها نیز شنیده باشید اما این دو مسئله تفاوت های زیادی دارند . در اصل گیربکس صنعتی در صنایع و فعالیت ها برای به دست آوردن سرعت و نیروی مورد نیاز سایر دستگاه های مورد استفاده قرار میگیرد . از همین رو نقش بسیار پر رنگی در صنایع بزرگ و کوچک دارد و انتخاب درست و نصب دقیق آن بسیار حائز اهمیت میباشد .

 

 گیربکس صنعتی چیست ؟

گیربکس یک ماشین مکانیکی است که بر روی یک الکتروموتور ( منبع نیروی ورودی ) سوار میشود و با توجه به نسبت چرخش موجود در الکتروموتور گشتاور را تولید میکند . از همین رو میتوان گفت گیربکس در کنار الکتروموتور ، یکی از مهمترین عناصر و ترکیبات درون هر فعالیتی میباشد . البته  گیربکس ها تنها در نقش یک واسط در فعالیت ها عمل میکنند ، به عبارتی ، یک گیربکس تنها وظیفه دارد جریان تولید شده ی اولیه را دریافت کرده آن را به گشتاور یا نیروی حرکتی تبدیل کند و سپس نیروی جدید را به دستگاه مصرف کننده بدهد . پس دو عضو شافت ورودی و شافت خروجی نقش بسیار مهمی در انجام وظیفه ی این دستگاه دارند و در صورت آسیب رسیدن به این دو قطعه کل فعالیت سیستم مختل میشود . 

اگر به دنبال معادل فارسی برای کامه ی گیرکس بگردیم ، میشود جعبه دنده و به همین دلیل گاها ممکن است در صنایع به این اسم نیز بربخورید . در کل همانطور که از اسم مشخص است ، یک گیربکس متشکل از چندین دنده میباشد . در واقع مهمترین عضوی که باعث ایجاد تمایز بین مدل های متفاوت گیربکس میشود ، همین دنده ها میباشد ؛ به عبارتی نوع دنده ، جنس دنده و نحوه ی چیدمان آنها نقش موثری در مشخص کردن نوع موتور گیربکس دارند . همچنین در برخی مدل ها مانند ، گیربکس خورشیدی ، گیربکس هلیکال و ... میتوانید با سفارشی سازی تا حدود چیدمان و جنس دنده ها را تغییر دهید تا به بهترین و مناسب ترین خروجی برای فعالیت خود دست بیاورید .

اجزای گیربکس صنعتی : 

1. ببلبرینگ : با توجه به میزان و نوع نیاز گیربکس استفاده از رولبرینگ یا بلبرینگ قابل تغییر است . این قطعات در دو طرف ورودی و خروجی دستگاه قرار میگیرند و باعث انتقال بهتر نیرو میشوند . 

2. شافت : شافت ها نیز یکی از مهمترین قطعات درون یک گیربکس میباشند ، زیرا باعث ایجاد ارتباط بین گیربکس و سایر دستگاه ها میشود . به عبارتی برای وصل کردن گیربکس به منبع انرژی (الکتروموتور) و دستگاه مصرف کننده از شافت ها استفاده میشود . به همین دلیل سلامت این قطعه ، انتخاب نوع درست و نصب درست این قطعه بسیار حائز اهمیت میباشد . 

3. پوسته : در همه ی محیط ها با شرایط کاری مختلف برخی از عوامل زیان آور نیز وجود دارد ، عواملی مانند احتمال وارد شدن هر گونه ضربه فیزیکی به دستگاه و یا انتشار تشعشات . در واقع تمام قطعات گیربکس درون پوسته قرار میگیرند و این قطعه وظیفه دارد که از تمام قطعات در برابر عوامل زیان آور محافظت کند .

4.کاسه نمد : برخی شرایط آب و هوایی مانند گرد و خاک ، رطوبت و ... در برخی محیط های کاری وجود دارد .  کاسه نمد گیربکس وظیفه دارد که از سایر قطعات در برابر این عوامل محافظت کند و از وارد شدن آن ها به داخل دستگاه جلوگیری میکند . 

5. چرخدنده : مهمترین قطعه همین دنده ها میباشند . در دو نوع کلی مستقیم یا مارپیچ تولید میشوند که هر کدام برخی ویژگی هیا خصی دارند برای مثال دنده های مارپیچ باعث افزایش سطح تماس و در نتیجه تقسیم شدن بار تحمیلی به تمام دنده ها میشود ، همین امر باعث افزایش طول عمر دستگاه و کاهش سروصدای دستگاه میشود . 

یکی از مهمترین تقسیم بندی هایی که برای گیربکس صنعتی میباشد براساس نوع خروجی که ارائه میدهد میباشد . دو دسته ی کاهنده و افزاینده این تقسیم بندی میباشد . در کاهنده گیربکس سرعت را کاهش داده و در عوض گشتاور را افزایش میدهد و مدل افزاینده سرعت را افزایش میدهد گشتاور کمتری تولید میکنند . از مدل اول بیشتر در زمینه هایی استفاده میشود که سرعت اولویت اول نباشد و نیاز به گشتاور زیادی در فعالیت وجود داشته باشد . البته بسیاری از مدل های گیربکس صنعتی میتوانند در هر دو دسته فعالیت کنند در صورتی که برخی تغییرات در آنها ایجاد شود .  

همچنین همانطور که الکتروموتورها در دو دسته ی کلی تک فاز و سه فاز تقسیم میشوند ، گیربکسها نیز از قائله جدا نیستند و در این دو دسته تقسیم میشوند . از گیربکس تک فاز بیشتر در دستگاه های کوچک و فعالیت های کوچک و شهری استفاده میشود ( برق شهری تک فاز میباشد ) ، از گیربکس سه فاز در صنایع و فعالیت های بزرگی استفاده میشود که که از برق ولتاژ بالا ( غیر شهری ) استفاه میکنند ، به کاربرده میشود . 

خرید گیربکس :

تمام سعی خود را کرده ایم که اطلاعات مهم درباره گیربکس خورشیدی را به صورت خلاصه و مفید ارائه دهیم ، شما نیز میتوانید در صورت نیاز از طریق پیام سوالات خود را از ما بپرسید .

منبع : سایت کالا صنعتی 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
Mottahed Store
از این گیربکس ها تو چه حوزه هایی میشه استفاده کرد ؟
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋