یاسئومی

یاسئومی

خدمات سئو (SEO) برای کسب رتبه و افزایش کلیک
توسط ۳ نفر دنبال می شود

چگونه یک وبسایت را آنالیز کنیم؟ - یاسئومی

 

تحلیل رقبا همواره فعالیت مشترک مدیران و صاحبان مشاغل بوده است. در گذشته، مشاغل سنتی اغلب اطلاعات محدودی را از طریق اخبار یا با مراجعه به فروشگاه به دست می آوردند. اما شما می توانید اطلاعات بسیار بیشتری را به صورت آنلاین پیدا کنید. شما فقط باید بدانید که به دنبال چه هستید و از چه ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل رقبای خود استفاده کنید. در برخی موارد، مدیران با بررسی نمونه های موفق خارجی، آنها را تقلید می کنند. در این صورت باید بررسی شود. در هر صورت، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

 

هنگام تجزیه و تحلیل رقبای خود به چه نکاتی باید توجه کنم؟

اول از همه، باید مشخص شود که رقیب شما روی چه پلتفرمی فعالیت می کند. آیا شما وب سایت دارید؟ آیا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام کار می کند؟ روی یوتیوب کار میکنه یا آپارات؟ آیا برنامه ای وجود دارد؟ و سوالاتی از این دست که زمینه فعالیت را مشخص می کند. اکنون که بسترها مشخص شده اند، از ابزارهای مناسب برای هر کدام استفاده می کنید و معیارهای خاصی را در تحلیل خود دنبال می کنید. در این مقاله سعی داریم نحوه تحلیل سایت را تحلیل کنیم. ابتدا معیارهای بررسی را خلاصه می کنیم و سپس تعدادی از محبوب ترین ابزارهای تحلیل وب را معرفی می کنیم.

 

آیا فروش اینترنتی قابل تعیین است؟

به طور کلی، ابزارهای تجزیه و تحلیل دیجیتال به طور دقیق میزان فروش را تعیین نمی کنند. زیرا ممکن است فروش کاملاً آنلاین نباشد و مشتری پس از تماس یا حضوری اقدام به خرید کند. حتی در مورد فروش صرفاً آنلاین، اطلاعات فروش برای هر شرکتی محرمانه است و توسط ابزارهای دیجیتال شناسایی نخواهد شد. اما این ابزارها عملکرد رقبا یا نمونه های شما را تعیین می کنند که تصویر خوبی از وضعیت سایر مشاغل به شما ارائه می دهد.

 

چگونه وب سایت رقیب خود را بررسی کنم؟

1) ترافیک ورودی:
برای بررسی کامل یک سایت، چندین موضوع باید در نظر گرفته شود. اول اینکه منابع ورودی ترافیک سایت چیست؟ موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، مستقیم یا از سایت های دیگر؟
زمانی که میزان ترافیک هر مسیر را مشخص کردیم به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. کدام شبکه های اجتماعی وارد سایت می شوند؟ اینستاگرام، تلگرام، توییتر یا لینکدین؟ کاربران توسط موتورهای جستجو به چه کلماتی هدایت می شوند؟ یا کدام تبلیغات در کدام سایت ها کاربران را به سایت هدایت می کند؟
اکنون ممکن است از خود بپرسید که این اطلاعات برای شما چیست؟ پاسخ ساده است. رفتار مشتریان خود را درک کنید! فرض کنید کیف و کفش می فروشید. برای شما مهم است که بدانید کاربران شما چگونه خرید می کنند. برخی ممکن است با جستجوی عباراتی مانند «قیمت کیف چرمی» در موتورهای جستجو مانند گوگل به جستجوی محصول بپردازند، برخی با دیدن یک تبلیغ جالب در یک سایت خبری به سایت مراجعه کنند و برخی نیز عکس جذابی را در صفحه اینستاگرام خود مشاهده کنند. . جذاب خرید کنید و وارد سایت شوید. به عبارت دیگر با کسب اطلاعات از رقبای خود، رفتار مشتریان و نحوه هدایت آنها کاربران به سایت را درک خواهید کرد.

2) رفتار کاربر در سایت:
پس از تعیین میزان ترافیک سایت، نوبت به بررسی رفتار مشتری می رسد. ممکن است ترافیک سایت محتوای موجود را دوست نداشته باشد یا ساختار سایت پیچیده باشد و نتواند پاسخگوی نیازهای کاربر باشد. چندین معیار وجود دارد که برای این مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

1) Bounce Rate: نسبت افرادی است که با دیدن یک صفحه سایت را ترک می کنند به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت. در حالت عادی اگر سایت برای کاربران مناسب باشد، صفحات مختلف سایت را مشاهده می کنند و در نتیجه این میزان کاهش می یابد. بنابراین هر چه این درصد کمتر باشد، رضایت کاربران از سایت و محتوای آن بیشتر است.

۲) میانگین بازدید یا بازدید از صفحه به ازای هر بازدیدکننده: یعنی هر کاربر به طور متوسط ​​چند صفحه از سایت را بازدید می کند. هر چه این عدد بیشتر باشد طبیعتا تعامل کاربران با سایت بیشتر و بهتر است.

3) میانگین عمر یا زمان حضور کاربر در سایت: میانگین زمانی است که هر کاربر در سایت می گذراند. هر چه مقادیر این معیار بالاتر باشد، بهتر است.
این موارد نمای کلی از تعامل کاربر با سایت را ارائه می دهند. شما می توانید با بررسی مجموعه ای از سایت ها و سپس بررسی سایت خود برای تعیین وضعیت تعامل کاربر، میانگین هر یک از این مقادیر را برای صنعت خود بیابید.

 

ابزارهای تحلیل سایت چیست؟

 

1) سایت الکسا

یکی از بهترین مراجع برای بررسی سایت ها است. اجازه دهید با بررسی سایت کاما جزئیات بیشتری به شما بدهم. ابتدا آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کنید و آدرس سایتی را که می خواهید بررسی کنید در قسمت siteurl وارد کنید.
کلمات کلیدی استفاده شده در این سایت در سمت راست صفحه نشان داده شده است. کدام یک گفتگو است و نیاز به بهبود دارد و در چه شرایطی می توان به راحتی به یک رتبه خوب دست یافت. این اطلاعات مانند یک نقشه گنج است و به شما کمک می کند کلمات کلیدی را سریعتر پیدا کنید. در سمت چپ شباهت با برخی از سایت های دیگر که معمولاً رقبای مستقیم و غیرمستقیم این سایت هستند، مشاهده می شود. اطلاعات مربوط به ردیف وسط در زیر توضیح داده خواهد شد.
اگر صفحه را اسکرول کنید، اطلاعات بیشتری در مورد کلمات کلیدی ارائه می شود. سایت الکسا 5 مورد را به صورت رایگان نشان می دهد و برای مشاهده بقیه باید یک اکانت پولی خریداری کنید.
عکس زیر معیارهای ذکر شده را به همراه مقایسه با 3 ماه گذشته نشان می دهد. میزان ترافیک وارد شده از طریق جستجو نیز نشان داده شده است. نمودار سمت چپ نیز موقعیت جغرافیایی کاربران را نشان می دهد.

 

2) وب سایت مشابه

سایت دیگری که برای تجزیه و تحلیل استفاده می شود، وب مشابه است. در صفحه اول این سایت با وارد کردن آدرس سایت در کادر اصلی، تحلیل کامل این موارد را مشاهده خواهید کرد. یکی از تفاوت های وب مشابه با الکسا، بررسی کاربران موبایل است. در حالی که الکسا معمولاً کاربران برنامه یا تلفن همراه را در نظر نمی گیرد، وب مشابه به روز است و اینطور است. بنابراین، اگر سایتی را با یک اپلیکیشن قدرتمند یا نسخه موبایلی آنالیز می کنید، بهتر است از یک ابزار وب مشابه استفاده کنید. تجزیه و تحلیل ترافیک سایت به وب مشابه کاملتر از الکسا است و همه پلتفرم ها را پوشش می دهد.
یکی از آمارهای جالب این سایت، نمودار سایت های قبلی و بعدی است. با توجه به تصویر زیر، این آمار به شما می گوید که کاربران قبل از ورود به سایت دقیقا کجا بوده اند و پس از خروج از سایت کجا رفته اند.

 

چرا آمار تجزیه و تحلیل وب متفاوت است؟ به کدام آمار اعتماد کنم؟

اگر یک سایت را با کمک الکسا و وب مشابه آنالیز کنید، متوجه می شوید که برخی از آمارها متفاوت است. حقیقت این است که هیچ کدام عدد دقیق را نشان نمی دهند، اما آمار الکسا به طور کلی ترافیک اپلیکیشن های موبایل و کاربران موبایل را در نظر نمی گیرد، اما سایر آمارها قابل اعتمادتر هستند.

 

3) سایت جاسوسی

یکی از کامل ترین ابزارهایی که نه تنها آنالیز کل سایت و پیدا کردن و رفع مشکلات سئو را انجام میدهد بلکه کلمات کلیدی پیشنهادی را نیز به شما می دهد.
این ابزار برای مشاغلی که می خواهند از تبلیغات گوگل استفاده کنند بسیار مفید است زیرا میزان ترافیک وارد شده از طریق موتورهای جستجو و کلمات کلیدی مختلف را تعیین می کند. همچنین در صورتی که سایت از گوگل ادوردز استفاده کرده باشد، نوع تبلیغ و میزان ترافیک ورودی را تعیین می کند. در مجموع این ابزار برای افرادی که می خواهند در زمینه سئو کار کنند و از آن زمینه ترافیک دریافت کنند بسیار مفید است.
با کمک این ابزارها می توان تا 90 درصد نیاز به تحلیل وب سایت را برطرف کرد. ابزارهایی مانند SEMrush و siteliner نیز می توانند کمک کنند. اگر می خواهید سایت خود را آنالیز کنید بهترین و دقیق ترین ابزار گوگل آنالیتیک است. با قرار دادن کد مخصوص در سایت خود می توانید آمار فوق را با دقت بیشتری داشته باشید و از آنها برای بهبود استفاده کنید.

یاسئومی
یاسئومی خدمات سئو (SEO) برای کسب رتبه و افزایش کلیک

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋