worldwater

worldwater

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

نحوه عملکرد مترینگ پمپ

با سلام . در این مقاله می خواهیم به بررسی عملکرد انواع مترینگ پمپ بپردازیم . پس ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید . 

 

مترینگ پمپ ها چگونه کار می کنند؟

طرح عملکرد مترینگ پمپ (پمپ اندازه گیری) به نوع و مدل آن بستگی دارد . مترینگ پمپ ها به روش های مختلف کار می کند. تمام این روش ها شامل گرفتن مقدار اندازه گیری شده از ماده شیمیایی و سپس تزریق آن محصول به لوله یا ظرف مشابه است.

 

بخش های مختلف سیستم تزریق

شیر پایی : شیر پایی یا فوت ولو ، شیر یک طرفه ای است که به یک خط مکش متصل است و باعث اطمینان ما از عملکرد پمپ در فشا بالا می شود . باید وزنه ای روی آن داشته باشد تا زیر درام محصول بماند و گاهی اوقات سوئیچ شناور روی آن تعبیه شده است تا در صورت تمام شدن سیال ، هشدار داده و از خشک کار کردن پمپ جلوگیری به عمل آورد.

پمپ تزریق : خود پمپ این می تواند در اندازه و جنس متفاوت باشد. اما معمولاً جنس آن از پلاستیک های مختلف مقاوم در برابر مواد شیمیایی (PVC، PE یا مشابه)، لاستیک یا فولاد ضد زنگ است. یک خط مکش به ورودی و یک خط تزریق متصل به ساکشن وجود دارد.

خط تزریق : این خط معمولاً یک لوله PVC یا PE نسبتاً سفت و یا یک شلنگ تقویت شده است. در کاربردهای بخار، آب گرم یا فشار فوق العاده بالا، خط می تواند فولاد ضد زنگ باشد.

انژکتور : در نقطه ای که مایع به سیال تزریق می شود ، یک نقطه تزریق وجود دارد. این یک شیر یک طرفه است به طوری که وقتی دوزینگ پمپ مقداری محصول را به داخل خط فشار می دهد، می تواند بر فشار در لوله توزیع غلبه کند و به محصول اجازه ورود به جریان را بدهد. زمان توقف پمپ ، شیر بدون بازگشت مایع موجود در خط توزیع را از بالا آمدن خط دوز و آسیب رساندن به پمپ متوقف می کند. انژکتور همچنین دارای یک دهانه برای رساندن محصول به وسط جریان به جای دیواره جانبی است. با گذشت زمان برخی از محصولات، به ویژه اسیدها و اکسید کننده ها مانند کلر یا پراکسید، اگر در لبه جریان آزاد شوند، می توانند دیواره های لوله را خورده کنند.

سیستم کنترل : گاهی اوقات یک سیستم کنترلی نصب می شود تا اطمینان حاصل شود که مترینگ پمپ درست است و در زمان های خاص روشن و خاموش می شود. این می تواند به سادگی یک تایمر یا سوئیچ جریان یا سیستم کنترل مرکزی مشابه با pH، کلر و سنسورهای کنترل سرعت مشابه و متغیر برای افزایش و کاهش سطح دوز باشد. همچنین می توان آن را در یک سیستم عامل پیچیده تر ادغام کرد.

 

انواع مترینگ پمپ

مترینگ پمپ دیافراگمی تزریق ثابت

درون یک دوزینگ پمپ دیافراگمی ، یک پیستون و یک دیافراگم موجود است که در ورودی و خروجی با سوپاپ هایی پر شده و تخلیه می شود. با کشیدن پیستون ، محفظه پر شده و و سیال با سرعت تایین شده تزریق می شود. مترینگ پمپ های دیافراگمی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نرخ جریان ثابتی را در محدوده 6-250 لیتر در ساعت ارائه می دهند. این مترینگ پمپ ها همچنین می توانند نرخ های گونانون تزریق را با کنترل دقیق ارائه دهند.
 

دوزینگ پمپ سلونوئیدی

دوزینگ پمپ های سلونوئیدی ، از همان مکانیزم دیافراگمی استفاده می کنند . با این تفاوت که به جای سرعت جریان آهسته و ثابت ، این مترینگ پمپ توسط یک سیم پیچ برقی کنترل می شود. این سیم پیچ پالس را با فاصله زمانی بین پالس ها و به صورت شیمیایی جذب و تزریق می کند . این کار باعث کاهش دقت پمپ می شود زیرا محصول در ضربات با فاصله زمانی بین تزریق تحویل داده می شود.
 

 

لوب پمپ ها

لوب پمپ ها با پروانه هایی از نوع چرخ دنده ، میزان مشخصی از سیال را تزریق می کنند. لوب پمپ ها از دقت بالایی برخوردار نیستند و دارای سطح سایشی می باشند . ایتفاده از این پمپ ها فقط د مواقعی به صرفه می باشد که سیال از ویسکوزیته بالایی برخوردار باشد . همچنین از مسکلات این پمپ میتوان به عدم تنظیم دقیق برای دبی های پایین تر اشاره داشت .
 

مترینگ پمپ پریستالتیک

مترینگ پمپ های پریستالتیک از پمپ های بسیار دقیق می باشند . این مترینگ پمپ ها به وسیله یک لوله منعطف و یک غلطک فعالیت می کنند . به این پمپ ها ، پمپ غلطکی هم می گویند . این دوزینگ پمپ ها استفاده زیادی در صنعت پزشکی دارند زیرا به راحتی استریل می شوند . از عیب این مترینگ پمپ ها میتوان به فرسوگی سریع آن اشاره کرد .

هنگامی آماده سازی یک مترینگ پمپ ، تمام هوا از خطوط به انژکتور هدایت شده و سپس به میزان تزریق مورد نیاز تنظیم می شود . پس از راه اندازی ، مترینگ پمپ با سرعت جریان مورد نیاز به فعالیت می پردازد تا زمانی که سیگنالی آن را متوقف سازد .

 

کاربرد های مترینگ پمپ

مترنیگ پمپ ها کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارند. کاربرد های پمپ اندازه گیری شامل تصفیه آب، کشاورزی، فرایند های صنعتی، تولیدی، پزشکی، فرآوری مواد غذایی و معدن است. به طور کلی، دوز پمپ ها برای تزریق یک محصول به جریان آب یا مایع برای ایجاد یک واکنش شیمیایی یا فیزیکی تنظیم می شوند. این کار می تواند به سادگی افزودن اسیدها یا مواد شیمیایی سوزاننده به آب برای رساندن pH به محدوده مورد نظر یا افزودن کلر برای از بین بردن باکتری ها باشد.

از دوز همچنین می توان برای تزیق مواد شیمیایی در جریان تولید محصولات استفاده کرد. این ویژگی را می توان در کارهایی همچون فرایند های تولیدی استفاده کرد. دوزینگ پمپ ها همچنین در کاربردهای فشار و دمای بالا مانند تزریق تغذیه دیگ بخار یا تزریق آنتب اسکالانت ها مورد استفاده قرار گیرند.

worldwater
worldwater

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋