worldwater

worldwater

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

دوزینگ پمپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

دوزینگ پمپ چیست؟

دوزینگ پمپ ها برای جابجایی، تزریق یا انتقال یک ماده شیمیایی به هر نوع سیال، چه به صورت خطی و چه در مخزن ذخیره، استفاده می شوند.
یک دوزینگ پمپ باید همیشه اجازه دهد که جریان به صورت خطی تنظیم شود و طراحی آن باید تکرارپذیری و فشار حجم جابجا شده را تضمین کند. به طور خلاصه باید با حجم تزریق دقیق باشد.
انواع مختلفی از دوزینگ پمپ ها برای کاربردهای مختلف با درجات مختلف خطای حداکثر تزریق و همچنین مواد مختلف برای قطعات پمپ تزریق، حداکثر جریان کاری و فشار برگشتی در بازار وجود دارد.
این تجهیزات معمولاً پمپ های حجمی نوسانی هستند. اینها حجم مشخصی از مایع را مکیده و به شلنگ تزریق وارد می کنند. تنظیمات مختلفی را می توان برای دستیابی به تزریق دقیق ثابت انجام داد.

 

 

انواع دوزینگ پمپ ها

مترینگ پمپ ها را می توان بر اساس مکانیزم تزریق آنها به چهار دسته ، طبقه بندی کرد:

1- پمپ تزریق دیافراگمی (غشاء انحراف مکانیکی).
2-
دوزینگ پمپ دیافراگم هیدرولیک (دیافراگم انحراف هیدرولیک).
3-
دوزینگ پمپ پیستونی.
4-
مترینگ پمپ پریستالتیک

 

پمپ تزریق سلونوئیدی

مکانیزم انتقال قدرت در این دوزینگ پمپ ها ، نیروی الکترومغناطیسی است. در این سری از پمپ تزریق ها ، یک مگنت وجود دارد که با ورود جریان الکتریسیته به آن باردار شده و شفت را به سمت خود می کشد و جریان برق را قطع کرده و به وسیله نیروی فنر به حرکت در می آید. شفت به دیافراگم، پیستون یا پلانجر متصل است و حرکت رفت و برگشتی آن باعث مکش و تزریق سیال می گردد. دوزینگ پمپ سلونوئیدی در کاربرد هایی با نیاز به دبی و فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرد .

 

دوزینگ پمپ دیافراگمی

در دوزینگ پمپ دیافراگمی ، شفت پمپ به دیافراگم متصل می باشد و حرکت رفت و برگشتی آن باعث ارتعاش دیافراگم و در نتیجه مکش و تزریق سیال می شود. از دوزینگ پمپ های دیافراگمی به طور گسترده در استخرها ، سیستم های تصفیه آب و  برای تزریق مواد شیمیایی و اسیدی به سیالات استفاده می شود . از ویژگی های این پمپ تزریق ، عدم تماس سیال با قطعات مکانیکی پمپ است که باعث عدم خوردگی و آسیب به دیافراگم می شود.

 

 

دوزینگ پمپ پیستونی

از دوزینگ پمپ های پیستونی برای کاربرد هایی با نیاز به ظرفیت تزریق بالا استفاده می شود. مکش و تزریق در دوزینگ پمپ پیستونی به وسیله حرکت خطی پیستون انجام می شود. محرک این دوزینگ پمپ ، یک موتور الکتریکی می باشد. در این پمپ تزریق از رینگ های فلزی جهت آب بندی میان محفظه تراکم و قسمت موتور استفاده می شود. در ورودی و خروجی مترینگ پمپ ، شیر های یکطرفه فرایند آب بندی را انجام می دهند.

 

پمپ پ  ریستالتیک

    دوزینگ پمپ پریستالتیک نوعی پمپ جابجایی مثبت است که به آن پمپ غلطکی نیز گفته می شوددر پمپ پریستالتیک ، سیال در یک شلنگ منعطف قرار دارد که به محفظه پمپ ب صورت دایره ای متصل شده و با حرکت غلطک بر روی شیلنگ به حرکت در می آید . این دوزینگ پمپ برای مصارف تصفیه آب، کشاورزی و پزشکی که در آن مقدار خاصی از مایع مورد نیاز است ایده آل است.

 

کاربرد های دوزینگ پمپ

•    کاربرد در فرایند تصفیه آب
•    تزریق کلر و سختی گیری آب
•    تزریق اسانس به نوشیدنی ها
•    افزودن الکل به بنزین
•    افزودن کامپوننت به انواع داروها
•    کاربرد در پزشکی و انتقال خون و ...

 

خصوصیات و ویژگی‌های دوزینگ پمپ

پمپ تزریق ها را می‌توان پمپ های کوچکی در نظر گرفت که برای به حرکت درآوردن آن‌ها به محرک‌ نیاز است. کارکرد دوزینگ پمپ ها بر اساس عوامل گوناگونی است که از آن‌ها می‌توانیم مواردی همچون مدل، برند و مکانیزم را نام ببریم. خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی را می‌توانید از این پمپ‌ها شاهد باشید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

1-  دوزینگ پمپ ها قادر به انتقال مایعاتی با ویسکوزیته بالا می باشند .
2- 
تزریق مایعاتی که چربی بسیار کمی دارند، توسط دوزینگ پمپ امکان پذیر می باشد.
3- 
مایعاتی که ذرات جامد دارند، توسط این کلرزن ها قابل انتقال هستند.
4- 
اگر بخواهیم دوزینگ پمپ را با دیگر پمپ ها مقایسه کنیم، می‌توانیم اینطور بیان کنیم که وزن کمتر، سایز کوچک‌ تر و هزینه کمتری را برای نصب به خود اختصاص داده‌اند.

 

مواد سازنده دوزینگ پمپ

در دوزینگ پمپ کلرزنی یا کلرزن ها ، متریال های مختلفی استفاده شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. برخی از مهم ترین متریال های استفاده شده در پمپ دوزینگ در زیر آورده شده است .
•    
استنلس استیل SS316
•    
کانیار PVDF
•    
تفلون پی وی سی (PVC)
•    
تفلون خالص (PTFE)
•    
پلی پروپیلن (PP)

 

پارامتر های مهم در خرید دوزینگ پمپ

معیار های گوناگونی در خرید دوزینگ پمپ وجود دارند که باعث ساخت انواع مختلفی از مترینگ پمپ ها شده اند. مهم ترین معیای که باید در خرید پمپ دوزینگ کلرزن به آن توجه داشت ، صنعتی است که پمپ تزریق در آن استفاده می شود . دسته ای از صنعت ها به صورت دائم از کلرزن ها استفاده می کنند . به همین خاطر به دوربنگ پمپ قدتمندی احتیاج دارند . در حالی که برخی دیگر با دوزینگ پمپ های سبک‌تر نیز می‌توانند نیازهای خود را برطرف نمایند.

دبی و فشار مورد نیاز نیز از دیگر پارامترهایی به شمار می‌روند که با توجه آن‌ها صنایع پمپ مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.هر برندی می‌تواند انواع مختلفی از این دوزینگ پمپ ها با دبی و فشار مختلف را تولید و به بازار عضه کند .

پارامتر مهم دیگری که در خرید دوزینگ پمپ موثر است ، قیمت دوزینگ پمپ می باشد . برای خرید دوزینگ پمپ با قیمت مناسب تر و به صرفه تر می توانید دوزینگ پمپ ایرانی استفاده کنید . شرکت آیریک تولید کننده دوزینگ پمپ سلونوئیدی با کیفیت مناسب می باشد . این دوزینگ پمپ کاملا قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی آن یعنی دوزینگ پمپ اتاترون می باشد .

پس اگر می‌خواهید پمپ تزریق مناسبی را انتخاب کنید، حتما به صورت کامل این پارامتر و مشخصات را مورد بررسی قرار دهید.

 

 

worldwater
worldwater

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋