بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند بهبود رتبه سایت در نتایج موتور جستجوی کاربران است. هرچه اصول سئو بهتری در یک سایت رعایت شود، ترافیک بیشتری به آن سایت وارد می شود. تاریخچه سئو به دهه 90 باز می گردد که موتورهای جستجو برای اولین بار ظهور کردند. امروزه سئو به یک روش بازاریابی حیاتی و رشد صنعت تبدیل شده است.
اگر می خواهید SEO را به عنوان یک مبتدی یاد بگیرید، باید به یاد داشته باشید که به مطالعات خلاقانه، تحلیلی و فنی نیاز دارید. روش های مختلفی با اهداف متفاوت وجود دارد، هدف اصلی همیشه ثابت می ماند، رتبه بندی در بین نتایج برتر موتورهای جستجو.
به عبارت ساده، سئو تلاش برای به دست آوردن وب سایت های مناسب برای افراد مناسب است.
سئو به مسائل فنی و برنامه نویسی محدود نمی شود. وب سایت شما باید محتوای بهینه سازی شده ای داشته باشد تا بتواند به راحتی نیازهای مخاطب هدف شما را برآورده کند. به دلیل ارزش محتوای شما، مطمئن شوید که محتوای شما به اندازه کافی خوب است تا سایت های دیگر به سایت شما لینک دهند.
موتورهای جستجو و وب سایت هایی مانند گوگل، یاهو و بینگ بر اساس الگوریتم های رتبه بندی مختلف فهرست شده اند. آیا می توانیم این الگوها را شناسایی کنیم؟
گوگل از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی استفاده می کند. ما بسیاری از آنها را می شناسیم: عوامل فنی مانند محتوا، لینک ها یا سرعت سایت، اما بسیاری از آنها نیز خصوصی نگه داشته می شوند.
چه در حال فروش محصولات، خدمات، وبلاگ نویسی یا هر چیز دیگری باشید، بهینه سازی برای موتورهای جستجو ضروری است.
وب سایت شما باید توسط موتورهای جستجو شناسایی و مشاهده شود. فعالیتهای سئو هوشمند، رتبهبندی محتوای شما را در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند Google بهبود میبخشد. رتبه های برتر و بهترین به معنای ترافیک یا بازدید بیشتر است.
به طور کلی، اگر به دنبال موفقیت وب سایت خود هستید، به سئو نیاز خواهید داشت.
اگر نگران نحوه آموزش سئو هستید، ما یک پاسخ ساده برای شما داریم: کار و تمرین زیادی نیاز دارد. خبر خوب این است که می توانید اطلاعات زیادی را در اینترنت به صورت رایگان پیدا کنید، اما بهتر است اطلاعات مورد نیاز خود را هوشمندانه انتخاب کنید. مهمتر از همه، شما می توانید در دوره ها، کلاس ها یا سمینارهای مختلف ثبت نام کنید. سایت معتبر Moz دارای «آموزش رایگان سئو برای مبتدیان» است که مطالعه آن کمک شایانی خواهد کرد.
عوامل زیادی بر رتبه سایت ها در نتایج جستجو تأثیر می گذارد. برخی از این عوامل مربوط به سایت ما (on-Page) و برخی مربوط به عوامل خارج از سایت ما (خارج از صفحه) است.
تعداد لینک های سایت ما
ارزش و قابلیت اطمینان پیوندها
میزان ارتباط پیوندها با محتوای سایت ما
کیفیت محتوای سایت
استناد و اعتبار سنجی محتوا
سرعت بارگذاری سایت
چگالی کلمه کلیدی
رمزگذاری معتبر
گرامر و املای صحیح کلمات
ساختار محتوای وب سایت
لینک های داخلی
در دسترس بودن سایت
و...
نکته کلیدی در مورد سئو این است که سئو فقط به موتورهای جستجو محدود نمی شود. هنگام بهینه سازی سایت خود، باید کاربر را نیز در نظر بگیرید. اگر تمام پول و زمان خود را در سئو فنی سرمایه گذاری کنید، پول خود را هدر خواهید داد. توجه به تجربه کاربری (UX: User Experience) در سئو بسیار مهم است. سایت باید طوری بهینه شود که کاربر تجربه تعامل دلپذیری با سایت و محتوای شما داشته باشد.
بهینه سازی موتورهای جستجو در طول سال ها تکامل یافته است. با این حال، اصول همه یکسان است.
به راه حل، اطلاعات یا پاسخ نیاز دارید
شما باید آن را به عنوان یک کلمه کلیدی در موتور جستجو بنویسید
نتایج اولیه را بررسی کنید
برای پاسخ به وب سایت آنها مراجعه کنید
با کلیک بر روی یک یا چند نتیجه
اگر پاسخ صحیح را دریافت نکردید، به نتایج صفحه اول آدرس دهید یا کلمه کلیدی را تغییر دهید
نیازهای محتوای کاربران را شناسایی کنید:
درک کنید که کاربران به دنبال چه کلمات کلیدی هستند؟ افراد به روش های مختلف برند یا کسب و کار شما را جستجو می کنند. گوگل گزینه خوبی است که شهرت نسبی هر یک از کلمات کلیدی را که وارد موتور جستجو می کنید به شما نشان می دهد.
محتوایی را ایجاد کنید که اکثر محققان به دنبال آن هستند. اگر می خواهید برای یک موضوع یا یک کلمه کلیدی رتبه بندی کنید، باید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. الگوریتم گوگل مرتبط ترین محتوا را برای هر کلمه کلیدی نشان می دهد، ما می توانیم از این ویژگی به عنوان یک مزیت استفاده کنیم. اولین نتایج نشان داده شده برای هر کلمه کلیدی را در نظر بگیرید.
شما باید سعی کنید برای ایجاد لینک از سایت های دیگر به روش های مختلف به سایت خود لینک دهید. پیوند دادن سایت های دیگر به سایت شما به معنای تبلیغ سایت شما توسط دیگران به گوگل است و باعث افزایش ارزش و اعتبار سایت شما نزد گوگل می شود.
سعی کنید برنامه نویسی سایت خود را به روز نگه دارید و سرعت نمایش صفحات سایت خود را بهینه کنید.
تحقیقات نشان داده است که:
ردیاب های وب محتوای متنی را نمی خوانند، آن را اسکن می کنند! یعنی به جای اینکه کل متن را کلمه به خط و خط به خط بخوانند، سعی می کنند به محتوا به صورت کلی نگاه کنند و اگر بخشی از مطالب توجه آنها را جلب کرد، قسمت جالب تر را مطالعه می کنند.
احتمالا شما هم همین کار را می کنید. حتی در مورد همین مطالب! به همین دلیل است که محتوای شما باید از حالت متنی ساده و خالی حذف شود تا بتواند در هنگام خزیدن توجه کاربر را به خود جلب کند و کلمات کلیدی پررنگ، تصاویر جذاب، صدا، ویدئو و غیره را اضافه کند. باید با آن غنی شود! به این نوع محتوا، محتوای قابل اسکن (Scannable Content) گفته می شود.
10 نکته کلیدی زیر را برای تولید محتوای قابل خزیدن در نظر بگیرید:
چند نکته برای بهینه سازی عنوان یا محتوای شما وجود دارد. «تعداد کلمات در عنوان»، «وجود کلمات کلیدی در عنوان»، «محصول بودن عنوان هر صفحه»، «استفاده از نام تجاری در عنوان» و...
اما اگر بخواهیم فقط به تعداد کلمات عنوان بپردازیم، نکات زیر قابل توجه است:
دو عامل مهم در عنوان متن وجود دارد:
تعداد کاراکترها: این شامل حروف، فاصله و علائم نگارشی است و برای موتورهای جستجو بسیار مهم است.
طول کلمه: این نیز مهم است زیرا عناوین به راحتی قابل خواندن و درک هستند. کلمات زیاد می تواند عنوان متن را اشتباه بگیرد.
حداکثر طول عنوان پست 70 کاراکتر است و این به این دلیل است که گوگل، بینگ و یاهو هر کدام به ترتیب تا 70، 71 و 71 کاراکتر عرض قابل مشاهده دارند. البته می توانید عنوان طولانی تری انتخاب کنید اما به طور کامل در موتورهای جستجو نمایش داده نمی شود.
عناوین پست ها نیز باید در یک نگاه قابل خواندن باشند. بنابراین با یک نگاه می توان آن را فهمید. بسیاری از وبلاگ نویسان عناوین 5 تا 8 کلمه ای را توصیه می کنند. توجه به این نکته مهم است که عنوان پر از کلمات اغلب گیج کننده است.
همه پست ها به تصویر نیاز ندارند، اما بهتر است از یک تصویر در پست خود استفاده کنید. اگر عکسی از خود ندارید، می توانید از یک سایت عکس که معمولا کمتر از یک دلار قیمت دارد، یکی بخرید.
شاید بپرسید چرا از تصاویر استفاده می کنیم؟ پاسخ به این سوال را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
تصاویر احساسی هستند.
تصاویر داستانی را بیان می کنند.
تصاویر با شکستن متن طولانی به بخش های کوچکتر خواندن را آسان تر می کنند.
دو دلیل قانع کننده برای نامگذاری هر عکسی که پست می کنید وجود دارد:
سئو: اگر این کار را انجام ندهید، موتور جستجوی گوگل نمی تواند به شما بگوید که تصویر شما در مورد چیست. باید آن را ارسال کنید تا گوگل بتواند آن را فهرست کند.
خوانندگان: اگر عکس شما در پست نمایش داده نمی شود، خوانندگان شما عنوان را می بینند و می دانند چه چیزی را نشان دهند.
چگونه عکس ارسال کنیم؟
بهتر است حروف تصویری حدود 2 تا 4 کلمه باشد. به یاد داشته باشید که هدف شما توصیف دقیق موضوع عکس است. همچنین باید مراقب باشید که از کلمات غیر ضروری استفاده نکنید.
سعی کنید همیشه از نام های مختلف استفاده کنید. به عبارت دیگر، همه عکس ها را با یک عنوان نامگذاری نکنید. اگر در مورد جنگل های ایران می نویسید، واضح است که مقاله شما حاوی مجموعه ای از عکس های درختان و گیاهان است، اما همه آنها یکسان نیستند. می توانید عکس های نزدیک از آسمان، گونه های مختلف گیاهی و جانوری داشته باشید. در این صورت مطمئن شوید که نام تصویر شما منعکس کننده محتوای تصویر باشد.
URL پست شما یک URL خاص و منحصر به فرد در وب است. URL از عبارت Uniform Resource Locator گرفته شده است که به معنای Uniform Resource Locator است. هر صفحه، محتوا و تصویر سایت شما یک URL منحصر به فرد دارد.
هنگامی که به مقاله خود عنوان می دهید، یک لینک سخت به طور خودکار ایجاد می شود. در حالی که به طور خودکار علائم نگارشی، فاصله و حروف بزرگ را حذف می کند. در بیشتر موارد، حفظ تمام کلمات عنوان چیزی نیست که شما نیاز دارید. بنابراین باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. خوشبختانه اگر از داشبورد وردپرس استفاده می کنید، تنظیم URL برای شما بسیار آسان است.
چگونه می توانید URL پست خود را کوتاه کنید؟
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید، میتوانید پس از تنظیم عنوان، روی دکمه «ویرایش» در سمت راست پیوند خود کلیک کنید. این بخش در زیر کادر عنوان شما در بالای صفحه ویرایش پست قرار دارد. شما می توانید کلمات کلیدی را حفظ کنید، اما می توانید کلمات تکراری یا غیر ضروری را حذف کنید.
همچنین به یاد داشته باشید که هر چه URL کوتاهتر باشد، بهتر است.
سه مزیت کوتاه کردن URL
خوانندگان می توانند بلافاصله بفهمند که این مقاله در مورد چیست.
گوگل محتوای پست را درک می کند زیرا تراکم کلمات کلیدی عامل مهمی در سئو است.
به اشتراک گذاری URL کوتاهتر در رسانه های اجتماعی آسان تر است.
بهینه سازی عناوین محتوای داخلی تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد و محتوای شما را به بخش های کوچکتر تقسیم می کند.
گوگل نیز علاقه زیادی به سرفصل ها دارد. الگوریتم های گوگل برای عناوین محتوای داخلی بیش از هر محتوای دیگری ارزش قائل هستند. این کاملا طبیعی است! شما (یعنی کاربر) برای تیترها بیشتر از متن معمولی ارزش قائل هستید.
از چه عناوینی در مقاله استفاده کنیم؟
وردپرس شش نوع هدر پیش فرض را ارائه می دهد. در حالی که عناوین ممکن است بر اساس موضوع متفاوت باشند، گوگل آنها را بدون توجه به رنگ یا اندازه فونت دسته بندی می کند.
مراقب باشید:
هدرهای داخلی باید از H1 تا H6 مرتب شوند. بنابراین هر H2 باید زیر مجموعه ای از H1 باشد. هر H3 باید زیر مجموعه ای از H2 باشد و تا آخر ...
H1: عنوان پست شما باید از عنوان H1 استفاده کند. استفاده از این عنوان در متن متن غیرعادی است.
H2: این عنوان در واقع عنوان اصلی پست شماست. عنوان H2 محتوای شما را به بخش های اصلی تقسیم می کند.
H3: این عنوان برای زیربخش های عنوان اصلی H2 عالی است. به عنوان مثال، "استفاده از عنوان" H2 است و "از چه عنوان هایی در پست استفاده کنیم؟" H3 است چون مربوط به هدر H2 است و زیر آن قرار دارد.
H6-H4: مطمئناً، برخی از وبلاگ نویسان از این عناوین استفاده می کنند، اما استفاده از آنها چندان کاربردی نیست.
گوگل همچنین بر متن و سرفصل های پررنگ تاکید می کند. سرفصلهای H2 من را میتوان برجسته کرد زیرا به خواندن آسانتر متن کمک میکنند.
یک مقاله خوب باید دارای یک لینک خارجی (External Link یا Outbound Link) باشد (مانند محتوای این صفحه با چند لینک به سایت های معتبر در قالب بندی متن). نداشتن لینک مانند رها کردن خوانندگان خود در بن بست است! خوانندگان می توانند از پیوندهای خارجی برای دسترسی به محتوای کامل تر در مورد موضوع شما استفاده کنند. در بیشتر موارد، لینک خروجی را می توان به وبلاگ ها یا وب سایت های مرتبط دیگر داد تا خواننده بتواند محتوای مرتبط تری را دریافت کند.
تحقیقات نشان داده است که:
لینک به سایت های مرتبط و معتبر تاثیر مثبتی بر سئو دارد و می تواند رتبه شما را در نتایج جستجو بهبود بخشد. زیرا محتوای شما را مستندتر و قابل اعتمادتر می کند. در واقع، لینک های خروجی منبع محتوای شما هستند و نشان می دهند که چه منابع دیگری را برای تولید آن محتوا می خوانید.
چگونه یک لینک خروجی ایجاد کنیم؟
برای این کار آدرس صفحه مورد نظر را کپی کرده و متن خود را در قسمت «افزودن لینک» قرار دهید. می توانید از کلیدهای Alt + Shift + A در بالای منوی وردپرس استفاده کنید.
حتماً کلمه یا کلمات کلیدی را برای پیوند به خروجی انتخاب کنید. یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که گزینه ای را که به مخاطب اجازه می دهد پس از کلیک بر روی لینک خروجی، برگه جدیدی (باز کردن پیوند در پنجره/برگه جدید) را در مرورگر خود ببیند، که آنها را به صفحه درخواستی پیوند می دهد، علامت بزنید. این کار باعث می شود خواننده تمایلی به خواندن بقیه متن از وبلاگ شما نداشته باشد. به خصوص زمانی که می خواهید به دامنه دیگری متصل شوید مفید است.
نکته مهم در اینجا این است که تعداد زیادی لینک خروجی ندهید. در حالی که لینک های خروجی می توانند به بهبود متن کمک کنند، بسیاری از آنها می توانند آزاردهنده و ناخوشایند باشند، در این صورت تأثیر بر سئو معکوس و منفی خواهد بود.
دو نوع لینک ورودی (لینک های داخلی) وجود دارد:
لینک های داخلی سایتی که به صفحات مختلف داده اید
این ساده ترین راه است. یک راه عملی این است که به پست های قبلی خود بروید و آنها را به محتوای جدید خود پیوند دهید. همچنین می توانید به صفحات داخلی خاصی در وبلاگ خود پیوند دهید. لینک سازی داخلی ساختار محتوای شما را بهبود می بخشد و اعتبار صفحات شما را از نظر گوگل افزایش می دهد.
لینک هایی از سایت های دیگر به سایت شما
این ممکن است کمی طول بکشد، اما محتوای خوبی برای شما به ارمغان خواهد آورد. خوانندگان محتوای شما می توانند یک پست یا محتوای مرتبط با موضوع شما بنویسند (و حتی به پست شما پیوند دهند). آنها حتی می توانند آن را با سایر بینندگان در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. سعی کنید کمی وقت بگذارید و محتوای عالی بنویسید، خوانندگان دیگر قطعا آن را به اشتراک خواهند گذاشت.
نگاهی دیگر به همان محتوا از بالا به پایین بیندازید. می بینید که ما از لیست های عددی یا نقطه گذاری برای قالب بندی متن چندین بار استفاده می کنیم. این لیست ها برای بهبود خوانایی متن بسیار مفید هستند. به خصوص اگر بتوانید آنها را با پاراگراف های طولانی جایگزین کنید، می توانید به بیننده کمک کنید همه چیز را در یک نگاه ببیند و بهتر آن را به خاطر بسپارد. لیست ها را می توان در هر نوع محتوای متنی یافت.
به عنوان مثال، لیست ها را می توان بر اساس موضوعات زیر ایجاد کرد:
دلایل
موارد
گامها
ویژگی های
فواید
وردپرس یک تولید کننده فهرست داخلی دارد (هم <ol> و هم <ul>) که می توانید از آن برای بهبود متن خود استفاده کنید.
همانطور که قبلا ذکر شد، داشتن پاراگراف های کوتاه در متن خواندن را برای خواننده آسان می کند. کوتاه کردن پاراگراف ها تجربه کاربر را بهبود می بخشد و تأثیر مثبتی دارد.
این کار باعث می شود که بیننده گیج و سردرگم نشود. همچنین به شما زمان بیشتری برای تمرکز روی جملات و فکر کردن در مورد آنها می دهد.
به طراحان سایت خود بگویید که سبک های جذاب و در عین حال ساده را برای قالب بندی متن سایت در CSS کدنویسی کنند تا بتوانید قسمت های مهم سایت خود را با این سبک ها زیبا کنید. مانند این متن برجسته یا متن زیر در یک کادر به عنوان یک نکته کلیدی:
زبان استایل CSS می تواند به شما کمک کند محتوای خود را زیباتر و خواناتر کنید.
هیچ چیز بدتر از یک پست با محتوای عالی نیست مگر ساختار و قالب ضعیف. ضعف در متن نه تنها خوانایی متن را کاهش می دهد، بلکه به شنونده می فهماند که محتوای متن چندان مناسب نیست; بنابراین بهتر است به بهبود ساختار و قالب آن و همچنین زمان صرف شده برای نوشتن متن خوب خود توجه کنید و قطعا بازخوردهای مثبتی خواهید دید.
منبع: https://yaseomi.com
پاسخ ها