طبق اعلام عمومی گوگل، در اواخر سال 2012، سرعت سایت به عنوان یک عامل جدید در رتبه بندی نتایج گوگل معرفی شد. با این حال، فاکتور مهمی در نظر گرفته نمی شود و اهمیت بسیار کمتری نسبت به عوامل مهمی مانند تگ های HTML و لینک های ورودی خواهد داشت. با توجه به تغییرات سئو در سال 2013 و به روز رسانی جدید الگوریتم پنگوئن، گوگل تصمیم گرفته است تا توجه بیشتری به کاربران سایت و رضایت آنها داشته باشد. پس از تولید محتوای مفید، سرعت بالای سایت مهمترین عامل برای کاربران خواهد بود.
با مسیر سئو و اصول آن در چند سال گذشته و ظهور الگوریتم های پنگوئن و پاندا، کسب بک لینک های مرتبط و مرتبط به یک تجارت پرهزینه و پرخطر تبدیل شده است. همچنین با توجه به اظهارات اخیر مت کاتز، مدیر ارشد پیشگیری از هرزنامه گوگل، می توان نتیجه گرفت که از این پس واژه سئو عملا به معنای بهینه سازی تجربه جستجو است. در این میان افزایش سرعت سایت و تولید محتوای مفید و خاص بهترین راه برای خوشحالی کاربران خواهد بود و ممکن است در آینده نزدیک به مهمترین فاکتورهای سئو تبدیل شود.
امروزه کارشناسان سئو به کلمات کلیدی، لینک های ورودی، نقشه های سایت و بسیاری موارد دیگر توجه می کنند و هدف دیگری جز ورود بازدیدکننده به سایت را دنبال نمی کنند. در نتیجه سرعت سایت برایشان مهم نیست و وقت خود را برای آن تلف نمی کنند. از طرف دیگر، مشاوران برندینگ و بازاریابی فقط سایت شما را از نظر عملکرد بررسی می کنند که سرعت سایت عامل مهمی خواهد بود. نظرات و نکات آنها برای افزایش فروش، دسترسی آسان به محتوای سایت و تعداد صفحات بازدید شده. اما در عمل، آیا درآمد شما به تعداد بازدیدها یا درصد بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می شوند بستگی دارد؟
در کل سرعت پایین سایت باعث نارضایتی کاربران و خروج سریع سایت شما می شود. اگر علاقه گوگل به عملکرد در سایت و نرخ پرش کاربران را بپذیریم، نتیجه می گیریم که سرعت سایت تاثیر زیادی بر رتبه شما در نتایج گوگل خواهد داشت.
همچنین سرعت سایت شما تاثیر زیادی در ایندکس شدن صفحات توسط ربات های گوگل خواهد داشت. گوگل زمان مشخصی را صرف بررسی و نمایه سازی هر سایت توسط روبات های خود می کند. سرعت مناسب سایت یعنی افزایش سرعت ایندکس و ایندکس هر صفحه و در نتیجه تعداد صفحات بیشتر. عدم دسترسی طولانی مدت گوگل به صفحات داخلی شما می تواند به رتبه شما در نتایج گوگل آسیب جدی وارد کند.
برای سایت های بزرگتر، شاخص صفحات و سرعت سایت اهمیت بیشتری خواهد داشت، زیرا تعداد صفحات آنها بسیار زیاد است و باید شرایط مناسبی را داشته باشند تا توسط ربات های گوگل بررسی شوند. اهمیت این موضوع تا حدی است که قسمت گوگل وبمستر دارای بخشی برای نمایش تعداد صفحات ایندکس شده از سایت و میانگین سرعت بررسی روزانه صفحات می باشد.
برای این کار ابزارهای رایگان خوبی در اینترنت وجود دارد که نه تنها سرعت سایت شما را می سنجد، بلکه پیشنهادات خوبی برای بهبود سایت شما ارائه می دهد. محبوب ترین سایت ها در زمینه سرعت سنجی GTmetrix و Pingdom هستند که به دلیل سهولت کار با آن ها در این مقاله وارد جزئیات بیشتر نمی شویم.
حتی با فرض اینکه سرعت سایت روی سئو و رتبه بندی گوگل تاثیری نداشته باشد، انگیزه خوبی برای خوشحال کردن کاربران و افزایش تعداد صفحات بازدید شده، رعایت نکات گرافیکی و کدنویسی و کاهش حجم صفحه خواهد بود.
منبع: https://yaseomi.com
پاسخ ها