سرگرمی و آموزش

سرگرمی و آموزش

تینا

چگونه با کودکان در مورد مسائل جنسی و جنسی صحبت کنیم؟

شیوه گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس و مسائل جنسی

ازه با گسترش هر روزه رسانه‌ها و کم شدن امکان کنترل کامل روند تربیت کودکان، نگرانی پدر و مادر درباره نگاه و تجربه جنسی فرزندشان بیشتر می‌شود. در اینجا ۱۳ نکته درباره گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس و مسائل جنسی را با هم مرور می‌کنیم. در این مطلب به شما می‌گوییم که چه زمانی و چطور این گفت‌وگو را آغاز کنید و چه مسائلی را رعایت کنید. با چطور همراه باشید.

راهنمای مطالعه

چرا صحبت گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس و مسائل جنسی مهم است؟

این روزها گسترش رسانه‌ها و افزایش تولید حجم محتوای جنسی بسیار ملموس است. در چنین شرایط ضرورت گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان درباره سکس و مسائل جنسی بسیار بیشتر از قبل است.

در غیاب این گفت‌وگوها، کودکان ممکن است به منابع نامعتبر برای دریافت اطلاعات مراجعه کنند. این اتفاق می‌تواند به تصورات غلط و باورهای مضر دامن بزند. بحث در مورد مسائل جنسی می‌تواند به کودکان کمک کند نگرش سالمی نسبت به مسائل جنسی داشته باشند و از آسیب دور باشند.

دلایل گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس و مسائل جنسی در زمان مناسب

  • جلوگیری از آموختن نکات نادرست: کودکان و نوجوانانی که با والدین، مربی‌ها یا معلم‌های خود در مورد مسائل جنسی و روابط جنسی گفت‌وگو منظم دارند، کمتر در معرض اطلاعات غلط هستند.
  • ترویج نگرش‌های سالم: این گفت‌وگوها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا نگرش سالمی نسبت به مسائل جنسی داشته باشند و مثلا اهمیت رضایت در چنین روابط را درک کنند. این موضوع می‌تواند آن‌ها را از خطراتی مثل تجاوز و تعرض دور کند.
  • تشویق به رفتارهای ایمن: گفت‌وگوهای منظم در مورد مسائل جنسی و روابط می‌تواند به رفتارهای بهداشتی جنسی ایمن‌تر در دوران بزرگسالی منجر شود.
  • تقویت ارتباط با والدین: این گفت‌وگوها یک خط ارتباطی امن و سالم با والدین ایجاد می‌کند که در آن کودکان برای طرح مسائل و مشکلات خود حس ترس یا شرم ندارد.
  • آمادگی برای آینده: این گفت‌وگوها زمینه‌ساز سلامت جنسی و روابط سالم در آینده است و انسان سالم و متعهد پرورش می‌دهد.
  • پرداختن به نگرانی‌ها پیش از عمیق شدن: گفت‌وگوهای زودهنگام و شفاف می‌تواند به رفع هرگونه نگرانی کمک کند. در این شرایط نگرانی‌ها تبدیل به مشکل نمی‌شوند.

چه زمانی باید صحبت در مورد مسائل جنسی با کودکان و نوجوانان را شروع کرد؟

اگرچه ممکن است صحبت درباره مسائل جنسی با کودکان دلهره‌آور به نظر برسد، اما مهم است که این گفت‌وگوها را به موقع شروع کنیم. نیازی نیست گفت‌وگو شما جامع، کامل و بی‌پرده باشد. آرام آرام و متناسب با سن کودک و نوجوان خود با او صحبت کنید. این گفت‌وگو از توضیحات ساده در مورد قسمت‌های مختلف بدن در اوایل کودکی شروع می‌شود و با رشد فرزند شما به موضوعات پیچیده‌تر می‌پردازد.

ضروری: اهمیت آموزش مسائل جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف

چگونه باید چنین گفت‌وگو حساسی را شروع کرد؟

شروع گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس و مسائل جنسی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. مهم است که فضایی امن و بدون قضاوت بسازید. فرزند شما باید در پرسیدن سوالات خود احساس راحتی کند. از زبان متناسب با سن فرزند خود استفاده کنید و صبور باشید. نیازی نیست جواب همه پرسش‌ها را داشته باشید، بلکه باز بودن در گفت‌وگو مهم است.

چند پیشنهاد درباره صحبت با فرزندان خود درباره سکس و مسائل جنسی

  • به دنبال لحظات مناسب باشید: از رویدادهای روزمره، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی به عنوان لحظه‌های مناسب شروع مکالمه استفاده کنید.
  • دنبال مکالمه طولانی نباشید: بهتر است که به جای یک مکالمه طولانی و عمیق چند مکالمه کوچک و ساده داشته باشید. این روش فشار را روی شما کم می‌کند و به کودک شما اجازه می‌دهد تا به مرور یاد بگیرد.
  • صادقانه و دوستانه برخورد کنید: به فرزند خود این پیام را منتقل کنید که می‌تواند بدون ترس و شرم با شما صحبت کند. شما باید گزینه اول مکالمه فرزند خود باشید.
  • از زبان و کلمه‌های مناسب استفاده کنید: یادتان باشد هر کودک در هر سنی زبان و نیاز خاص خود را دارد. دنیای نوجوان‌ها با کودکان به کلی متفاوت است. پس زبان مناسب را انتخاب کنید.
  • نداستن عیب نیست: اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانید، اشکالی ندارد. این مسئله را با فرزند خود در میان بگذارید و با او دنبال جواب بگردید.
  • از تجربه‌های خود حرف بزنید: می‌توانید درباره تجربیاتی که در سن آن‌ها داشتید صحبت کنید، مانند اولین عشق یا دختری که به آن علاقه‌مند شدید.

چه موضوعاتی را باید مطرح کرد؟

موضوعات بستگی به سن و سطح بلوغ کودک دارد. برای کودکان کوچک‌تر، گفت‌وگوها ممکن است بر تغییرات بدن در دوران بلوغ تمرکز کند. با رشد کودک، گفت‌وگو می‌تواند روی موضوعاتی مانند رضایت در رابطه جنسی، رابطه جنسی ایمن و تفاوت بین پورنوگرافی و روابط واقعی متمرکز شود.

برطرف کردن تصورات غلط

کودکان ممکن است از همسالان یا رسانه‌ها با تصورات غلطی در مورد مسائل جنسی و سکس مواجه شوند. مهم است که این تصورات غلط را برطرف کرده و اطلاعات دقیق ارائه دهید. تفاوت بین آنچه در رسانه‌ها می‌بینند و روابط واقعی را به مرور روشن کنید.

آموزش اعضای خصوصی و حریم شخصی

گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس

به کودکان خود اعضای خصوصی را آموزش دهید. بگویید که کسی حق ندارد به حریم شخصی آن‌ها تعرض کند. بگویید که در برابر هر درخواستی باید «نه» بگویند و هر مشکلی را به سرعت با شما در میان بگذارند.

رابطه جنسی ایمن

با بلوغ کودکان به نوجوانی، بحث در مورد رابطه جنسی ایمن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در مورد روش‌های مختلف حفاظت، کارایی آن‌ها و اهمیت بهداشت صحبت کنید.

درک و احترام به تفاوت‌ها و حق نه گفتن

به کودکان و نوجوان‌ها در مورد تنوع تجربیات و هویت‌های انسانی آموزش دهید. در مورد گرایشات جنسی و هویت‌های جنسی صحبت کنید و اهمیت احترام و پذیرش همه را آموزش دهید. تاکید کنید که آن‌ها همیشه حق نه گفتن دارند و باید آدم نه شنیدن نیز باشند.

مدیریت روابط

در مورد جنبه‌های مختلف یک رابطه، از جمله عشق، احترام، ارتباط و مرزها صحبت کنید. نشانه‌های یک رابطه سالم و ناسالم را مطرح کنید. اجازه دهید که متوجه باشند رابطه عاطفی تنها در رابطه جنسی خلاصه نمی‌شود.

نقش اینترنت و پورنوگرافی

در عصر ارتباطات و دیجیتال، کودکان ممکن است در سنین پایین با محتوای جنسی آنلاین از جمله پورنوگرافی مواجه شوند. در مورد نقش اینترنت و باورهای نادرستی که پورنوگرافی مبلغ آن است، صحبت کنید.

پاسخ به سوالات

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند و سوالات زیادی خواهند داشت. کنجکاوی آنها را تشویق کنید و آن‌ها را پس نزنید. اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، اعتراف کنید و سعی در پنهان‌کاری نداشته باشید.

مدیریت موضوعات دشوار

برخی از موضوعات ممکن است به شکلی ذاتی چالش برانگیز هستند. موضوعاتی مانند سوء استفاده جنسی یا آزار جنسی موضوعات حساسی هستند. این موضوعات را با حساسیت و دقت بررسی کنید. برای صحبت درباره مسائل حساس به هیچ وجه عجله نکنید.

گفت‌وگو را ادامه دهید

به یاد داشته باشید، گفت‌وگو در مورد مسائل جنسی و سکس نباید یک یا دو بار باشد. صبور باشید و زمان بدهید. به مرور به سوالات تازه فرزند خود پاسخ دهید و آماده چالشی تازه باشید.

پیشنهاد شما چیست؟

به جز ۱۳ پیشنهاد بالا درباره گفت‌وگو با فرزندان درباره سکس و مسائل جنسی شما چه پیشنهادی دارید؟ آیا با پیشنهادهای ما موفق هستید یا نظر دیگری دارید؟

منبع: plannedparenthood , psychologytoday

سرگرمی و آموزش
سرگرمی و آموزش تینا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋