
ایجاد تعادل بین رانندگی خودکار و ارائه رانندگی لذتبخش همچنان یک چالش است.
بیامو رویکردی محتاطانه در قبال فناوری خودروهای خودران در پیش گرفته است و ایمنی و هویت برند را نسبت به ورود فوری به این بخش از بازار در اولویت قرار میدهد. درحالیکه تسلا سیستم «رانندگی خودران کامل» خود را از چند سال پیش عرضه کرده است، بی ام و بر توسعه تدریجی و آزمایش دقیق این فناوری قبل از عرضه گسترده آن اصرار دارد.
انجمن مهندسان خودرو شش سطح از رانندگی خودکار را تعریف میکند که شامل کمکراننده پایه (سطح صفر) تا خودران کامل (سطح ۵) میشوند. در استرالیا، سیستمهای سطح ۲ بالاترین سطح موجود هستند و اکثر مدلهای بیامو درحالحاضر به این سطح شامل دستیار حفظ خط و کروز کنترل تطبیقپذیر تحت نظارت راننده مجهز هستند.

در بازارهای منتخب خارج از کشور، بی ام و سری ۷ قابلیت اختیاری سطح ۳ را ارائه میدهد. سطح سوم امکان رانندگی بدون دخالت دست را در سرعتهای پایین بزرگراه فراهم میکند. سیستم رانندگی خودران کامل تسلا، با وجود نامش، در سطح ۲ طبقهبندی میشود، اگرچه میتواند سناریوهای رانندگی شهری را مدیریت کند.
دکتر «فالک شوبرت»، رئیس بخش سیستمهای کمکراننده پیشرفته بی ام و، تأکید کرد که این شرکت رقبا را زیر نظر دارد اما همیشه ایمنی را در اولویت قرار میدهد. نقشه راه این شرکت شامل یک سیستم «سطح ۲ پلاس پلاس» است. سطح ۲ پلاس پلاس قابلیت رانندگی شهری از آدرسی به آدرس دیگر پس از آزمایشهای گسترده شبیهسازیشده و در دنیای واقعی را دارد.
ایجاد تعادل بین رانندگی خودکار و ارائه رانندگی لذتبخش همچنان یک چالش است. شوبرت گفت بی ام و باید در مورد سازگاری فناوری خودران با وجهه این برند تجدید نظر کند. او سناریوهایی را پیشنهاد داد که در آنها رانندگی خودکار میتواند به جای جایگزینی، مکمل رانندگی لذتبخش باشد. با این حال، او تأکید کرد که سطوح بالاتر فناوری خودران، مانند سطح ۴ و سطح ۵، برای خودروهای شخصی دور از دسترس هستند. برنامههای فعلی سطح ۴، مانند تاکسیهای بدون راننده ویمو، با چالشهایی در بخش هزینه، نگهداری و دوام حسگرها روبهرو هستند. این چالشها مانع از پذیرش گسترده آنها میشود.

بی ام و برای پکیج سطح ۳ خود در سری ۷ هزینه ۶۰۰۰ یورو دریافت میکند که هماندازه سیستم تسلا است. بااینحال، شوبرت شک دارد که مشتریان مدلهای پایینرده بی ام و چنین هزینه گزافی را بپردازند. به همین دلیل فناوری خودران پیشرفته به خودروهای لوکس محدود خواهد بود. در نهایت، استراتژی بی ام و سنجیده است. ابتدا ایمنی اهمیت دارد، سپس عرضه تدریجی در عین سازگاری با هویت برند انجام میشود. این استراتژی پیش خواهد رفت حتی اگر اجرای آن به معنای عقب ماندن از تسلا در بخش خودروهای خودران باشد.
پاسخ ها