دلیل اصلی کاهش تولید گیربکسهای دستی، کاهش تقاضا است.
تعویض دنده بهصورت دستی درحال تبدیل شدن به یک هنر از یاد رفته است. امروزه اکثر خودروسازان پدال سوم را از محصولات خود حذف کردهاند. اگرچه راحتی کار با گیربکس اتوماتیک غیرقابل انکار است، اما دلایل دیگری برای حذف تدریجی گیربکس دنده دستی وجود دارد.
سیستمهای کمکراننده سازگاری بیشتری با گیربکسهای اتوماتیک دارند. توسعه خودرویی با هر دو نوع جعبهدنده هزینهها را افزایش میدهد و با توجه به کاهش تقاضا برای گیربکسهای دستی، جبران این هزینهها دشوار است. مقررات آلایندگی نیز نقش مهمی دارند، چرا که گیربکسهای اتوماتیک مدرن معمولاً کارآمدتر از نمونههای دستی هستند.
بااینحال دلیل اصلی کاهش تولید گیربکسهای دستی، کاهش تقاضا است. اگر افراد بیشتری خودروهایی با سه پدال بخرند، ممکن است خودروسازان تمایل بیشتری برای تولید آنها داشته باشند؛ اما اینطور نیست.
با توجه به کاهش تولید مدلهای اسپرت و افزایش عرضه خودروهای الکتریکی، این وضعیت احتمالاً بدتر خواهد شد. «تایرون جانسون»، مدیر مرکز فنی هیوندای اروپا در آلمان، در مصاحبهای با Car Magazine، نظرات قابلتوجهی بیان کرد. او در این میان گفت که «دیگر کسی گیربکس دستی نمیخواهد».
شاید این اظهارنظر اغراقآمیز به نظر برسد، اما واقعیت این است که گیربکسهای دستی درحال نابودی هستند و تنها تعداد کمی از خودروسازان هنوز آنها را رها نکردهاند. حتی پورشه هم دیگر مدل 992.2 911 Carrera S را با گیربکس دستی تولید نمیکند، به این دلیل که تنها حدود ده درصد از مشتریان آن را با جعبهدنده دستی سفارش دادهاند.
جانسون همچنین معتقد است که مشتریان دیگر ترمز دستی یا کلاستر آنالوگ هم نمیخواهند. این موضوع احتمالاً برای بیشتر مشتریان زیر ۴۰ سال صدق میکند. در میان رانندگان قدیمیتر، ممکن است درصد بیشتری هنوز بخواهند اهرم ترمز دستی را بکشند یا به سرعتسنج و دورسنج موتور واقعی خیره شوند.
جانسون گفت که ما نباید نگران کاهش عرضه خودروهای اسپرت با پیشرانه درونسوز باشیم. او ادعا کرد که مدلهای قدیمیتر کیلومترها با آیونیک 5N فاصله دارند. او استدلال کرد که خودروهای الکتریکی طی ۱۰ سال گذشته به اندازه خودروهای بنزینی در ۱۰۰ سال گذشته تکامل یافتهاند. وی افزود صداهای مصنوعی موتور که توسط بلندگوها پخش میشوند جایگزین خوبی برای غرش یک موتور درونسوز هستند.
خودروسازان بهطور منطقی نمیخواهند روی ویژگیهایی سرمایهگذاری کنند که مشتریان کمی دارند، چون این کار صرفه اقتصادی نخواهد داشت. در صنعتی که بهطور فزایندهای دیجیتال و هزینهها صرفهجو شده است، گیربکسهای دستی تبدیل به آثاری هنری شدهاند که مشتریان بسیار کمی خواهان آنها هستند.
فراری به تازگی گفته است که اگر گیربکس دستی میخواهید، یک خودروی دست دوم بخرید.
پاسخ ها