مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

یک رقیب برای SpaceX؛ چین موشکی با قابلیت فرود عمودی آزمایش کرد

رقیبی برای اسپیس‌ایکس؛ چین راکتی با قابلیت فرود عمودی را آزمایش کرد

شرکت وابسته به آکادمی علوم چین راکتی را آزمایش کرده است که مانند راکت‌های اسپیس‌ایکس می‌تواند عمودی فرود بیاید.

شرکت وابسته به آکادمی علوم چین با موفقیت آزمایش فرود عمودی راکت فضایی خود در اقیانوس را پشت سر گذاشت. حالا گفته می‌شود که این موفقیت می‌تواند زمینه‌ساز سفرهای فضایی آینده و فناوری استفاده مجدد از راکت‌ها باشد.

آکادمی علوم چین (CAS) تأیید کرد که شرکت فضایی تجاری آن‌ها موسوم به CAS Space پنج‌شنبه هفته گذشته در استان شاندونگ آزمایش موفق فرود عمودی را انجام داده است. «لیان جیه»، مهندس ارشد این مؤسسه، به Global Times گفت: «نمونه اولیه راکت 2.1 در 0.5 متری در زمان پرتاب 93 کیلوگرم وزن داشت و از دو موتور، هر یک با قدرت 550 نیوتن، استفاده می‌کرد. در این آزمایش از یک موتور توربوجت استفاده شد تا عملکرد موتور سوخت مایع را حین فرود عمودی شبیه‌سازی کند.»

نمونه اولیه راکت CAS تا ارتفاع بیش از 1000 متری بالا رفت و بعد خیلی روان پایین آمد. در آخر موتورها روشن شدند تا سرعت راکت را کاهش دهند و به آن کمک کنند تا با دقتی کمتر از 10 متر و سرعتی کمتر از 2 متر بر ثانیه روی سکوی خود فرود بیاید.

رقیبی برای اسپیس‌ایکس؛ چین راکتی با قابلیت فرود عمودی را آزمایش کرد

چین راکت رقیب اسپیس‌ایکس را به‌وجود می‌آورد؟

این آزمایش که کمتر از 10 دقیقه طول کشید، درنهایت می‌تواند به تولید راکت‌هایی منجر شود که مثل راکت‌های شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس قابل استفاده مجدد هستند. البته لیان جیه می‌گوید فناوری فرود راکت‌ها در CAS با اسپیس‌ایکس فرق می‌کند و سخت‌افزار و نرم‌افزار آن در داخل چین توسعه پیدا کرده است.

این آزمایش عملکردهای ارتباطی و ردیابی راکت به‌همراه قابلیت‌های بازیابی آن پس از فرود در دریا را تأیید کرد. استفاده از سکوهای دریایی از این جهت مزیت دارد که می‌توان موقعیت آن‌ها را تغییر داد. این شرکت حالا روی نسل بعدی راکت‌های خود کار می‌کند تا دستاوردهای بیشتری در این زمینه داشته باشد و برای تولید محصولات مصرفی آماده شود.

چند روز پیش شرکت خصوصی Space Pioneer چین هم از نظر موفقیت در اولین پرتاب تاریخ‌ساز شد.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋