success موفقیت راه ها و رازها

success موفقیت راه ها و رازها

درباره موفقیت و شادی و آرامش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

طرز تهیه رشته پلو اصیل ایرانی

طرز تهیه رشته پلو اصیل ایرانی

رشته‌پلو غذایی است متشکل از رشته و برنج معطر که بیشتر خانواده‌های ایرانی معمولا موقع چهارشنبه‌سوری، جشن روز عید یا ایام نوروز آن را برای ناهار یا شام درست می‌کنند. در این مقاله، آموزش رشته پلو را برایتان نوشته‌ایم.

رشته چیست؟

رشته‌هایی که در رشته پلو استفاده می‌شوند، از گندم درست شده‌اند. در کل ۲ نوع رشته داریم که یکی از آنها رشته ساده و خشک است و برای تهیه آش یا سوپ استفاده می‌شود و دیگری رشته سرخ‌شده است که برای پختن رشته‌پلو به‌ کار می‌رود.

جایگزین رشته گندم

به‌جای رشته‌پلویی معمول، می‌توان از رشته‌هایی که بدون تخم‌مرغ درست شده‌اند یا پاستا و ماکارونی‌های بسیار نازک استفاده کرد. فقط پیش از استفاده باید آنها را ۳ دقیقه درون کره یا روغن زیتون با حرارت کم تفت بدهید تا کمی به رنگ قهوه‌ای درآیند و طعم‌دار شوند. برای این کار ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کره کافی است. اگر هم مایل بودید، می‌توانید از کره نمک‌دار استفاده کنید.

ارزش غذایی رشته پلو

حالم خوبه

چربی: ۱۲ گرم
کربوهیدرات: ۴۵ گرم
پروتئین: ۴ گرم
سدیم: ۲۱۲۴ میلی‌گرم
فیبر رژیمی: ۲ گرم
قند: ۱۶ گرم
کلسیم: ۱۵ میلی‌گرم
پتاسیم: ۱۷۶ میلی‌گرم

طرز تهیه رشته پلو

زمان آماده‌سازی: ۳۵ دقیقه آماده‌کردن مواد + ۱ ساعت خیس‌کردن برنج + ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه زمان پخت
برای ۱۰ نفر
کالری: ۲۸۷

رشته‌پلو را باید دقیقا مانند برنج دم کنید. اگر هم می‌خواهید ته‌دیگ خوشمزه‌ای داشته باشید، از سیب‌زمینی استفاده کنید. برای تهیه رشته پلو اصیل ایرانی ابتدا مواد لازم را آماده کنید.

مواد لازم

  • ۱ فنجان برنج باسماتی؛
  • ۳٫۵ قاشق غذاخوری نمک کوشر؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری رشته‌های زعفران؛
  • ۲ قاشق غذاخوری آب جوش؛
  • ۲۵۰ گرم رشته پلویی تفت‌داده‌شده؛
  • یک‌چهارم فنجان روغن هسته انگور؛
  • ۲ عدد سیب‌زمینی طلایی متوسط (ورقه‌ورقه‌شده)؛
  • یک‌چهارم فنجان آب جوش؛
  • ۲ قاشق غذاخوری کره بدون نمک آب‌شده؛
  • ۳ قاشق غذاخوری کره بدون نمک؛
  • ۶ عدد خرمای مجول (هسته آن گرفته و به ۴ قسمت خرد شده باشد)؛
  • نصف فنجان کشمش طلایی (شسته و آبکش‌شده)؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری دارچین (آسیاب‌‌شده)؛
  • ۲ عدد پیاز متوسط (اختیاری).

مراحل تهیه

یک دیس رشته پلو

برای درست‌کردن رشته پلو ساده مراحل زیر را طی کنید.

۱. مرحله اول

برنج را درون کاسه‌ای متوسط بریزید و به آن آب ولرم اضافه کنید تا آب روی برنج را بگیرد. به‌آرامی با انگشت برنج را هم بزنید تا نشاسته‌های آن روی آب بیاید و سپس آنها را از کاسه برنج بیرون بریزید.

این مرحله را تکرار کنید تا برنج کاملا شفاف شود. تقریبا ۷ دفعه طول خواهد کشید تا برنج کاملا تمیز شود. سپس داخل کاسه آب سرد بریزید تا دوباره کل برنج را بپوشاند. اکنون به آن نصف قاشق غذاخوری نمک بزنید و اجازه دهید برنج حدود ۱ ساعت خیس بخورد. بعد از گذشت ۱ ساعت، آب کاسه را خالی کنید. در این مرحله نباید برنج را آبکش کنید.

۲. مرحله دوم

رشته‌های زعفران را درون هاون کوچکی کاملا خرد کنید و به‌صورت پودر درآورید. سپس زعفران را درون کاسه‌ای کوچک ریخته و ۲ قاشق غذاخوری آب جوش روی آن بریزید. روی کاسه را بپوشانید و زعفران را کنار بگذارید تا اصطلاحا «دم بکشد».

۳. مرحله سوم

قابلمه‌ نچسبی بردارید و درون آن ۹ فنجان آب بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا آب کاملا به جوش آید. ۳ قاشق غذاخوری نمک در آب در حال جوش بریزید و هم بزنید تا نمک کاملا در آب حل شود. اکنون برنجی را که از قبل آماده کرده بودید، درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا آب دوباره جوش بیاید. قبل از اینکه برنج نرم شود، رشته‌های تفت‌داده‌‌شده را به قابلمه اضافه کنید. با ملایمت برنج و رشته پلویی را هم بزنید تا به هم نچسبند. در ضمن کف‌هایی را که روی سطح آب شکل می‌گیرند هم با کفگیر بردارید. وقتی مغز دانه برنج نرم شد، برنج و رشته آماده آبکش‌شدن هستند. این مرحله معمولا ۶ تا ۸ دقیقه طول می‌کشد.

۴. مرحله چهارم

برنج و رشته را با آب ولرم آبکشی کنید. کمی از برنج بچشید و اگر نمک آن زیاد بود، آب بیشتری بریزید تا نمک اضافی حذف شود. سپس قابلمه برنج را بشویید و خشک کنید.

۵. مرحله پنجم

قابلمه را دوباره روی حرارت متوسط اجاق قرار دهید. ۱ قاشق غذاخوری از آب زعفران دم‌کشیده به همراه روغن و کمی نمک درون قابلمه بریزید. مراقب باشید این مواد تمام کف و کناره‌های پایین قابلمه را بپوشاند. اکنون ورقه‌های سیب‌زمینی را کف قابلمه بچینید تا پس از پخت رشته پلو، ته‌دیگ خوشمزه‌ای درست شود.

۶. مرحله ششم

بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها را کف قابلمه چیدید، برنج و رشته را به قابلمه برگردانید و شکل هرمی به آن بدهید. سپس انتهای دسته یک قاشق بلند را چند بار درون مخلوط برنج و رشته فرو کنید و حفره‌هایی برای عبور بخار از میان مواد ایجاد کنید. درنهایت، در قابلمه را بگذارید و آن را به‌مدت ۱۰ دقیقه حرارت بدهید تا از کناره‌های در قابلمه فرار بخار را ببینید.

۷. مرحله هفتم

یک‌چهارم فنجان آب جوش و ۲ قاشق غذاخوری کره آب‌شده و باقی‌مانده زعفران را به قابلمه برنج اضافه کنید و روی در قابلمه حوله آشپزخانه یا پارچه دمی بگذارید.

۸. مرحله هشتم

شعله‌پخش‌کن را روی شعله گاز قرار دهید و حرارت آن را روی کم بگذارید و قابلمه را روی شعله‌پخش‌کن قرار دهید. چند بار قابلمه را بچرخانید تا تمام قسمت‌های قابلمه بخار کند و بگذارید برنج حدود ۳۵ دقیقه دم بکشد. بعد از اینکه برنج دم کشید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و ۵ دقیقه صبر کنید تا ته‌دیگ نرم و راحت از قابلمه جدا شود.

۹. مرحله نهم

۳ قاشق غذاخوری کره را درون ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و آن را ذوب کنید. سپس کشمش، خرما، دارچین و کمی نمک را ۳ تا ۵ دقیقه در آن تفت دهید تا کشمش و خرما هم به‌خوبی نرم شوند. البته برخی از افراد کمی پیاز هم خلال می‌کنند و تفت می‌دهند و با این سس مخلوط می‌کنند. اگر از پیاز استفاده می‌کنید، باید به رنگ قهوه‌ای‌طلایی درآید.

۱۰. مرحله دهم

اکنون رشته‌پلوی آماده را در دیس بکشید و روی آن را با سس کشمش و خرما بپوشانید. می‌توانید ته‌دیگ‌های سیب‌زمینی را هم کنار برنج بچینید.

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که «رشته‌پلو با چی خورده میشه». در جواب باید گفت معمولا رشته پلو با مرغ و زرشک خورده می‌شود، اما در این مقاله صرفا طرز تهیه رشته پلو خالی آموزش داده شد.

کلام آخر

رشته پلو یکی از پلوهای خوشمزه‌ای است که بیشتر مردم از آن استقبال می‌کنند. شما چطور؟ این پلو را دوست دارید؟ شما همراه این نوع پلو چه چیزی می‌خورید و پیشنهاد می‌دهید؟

success موفقیت راه ها و رازها
success موفقیت راه ها و رازها درباره موفقیت و شادی و آرامش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋