سلام سلام خدمت همه شما همراهان عزیز. در این مقاله قصد دارم راجع به احوالپرسی و روش های آن با شما صحبت کنم. بارها شده است که تاثیر احوالپرسی خوب را در ارتباطات پایدار مشاهده کرده ام. فردی که در ارتباطاتش گرم و صمیمی است و نکاتی که در ادامه خواهیم گفت را رعایت می کند شانس بیشتری برای ایجاد و حفظ ارتباطات ماندگار خواهد داشت.
گاهی وقت ها مثلا فردی با من تماس می گیرد، ناخودآگاه به نحوه احولپرسی آن ها توجه می کنم. نکاتی که در این احوالپرسی ها وجود دارد را برای شما عزیزان یادآور می شوم. اگر قلم و کاغذ کنارتان هست حتماً این نکات را برای خودتان یادداشت کنید تا جلوی چشمتان باشد.
بعضی از افراد پشت سر هم کلمات و عباراتی را می گویند و اصلاً برایشان مهم نیست شخص مقابل متوجه شد؟ جواب داد یا نه؟ فقط می گویند و می گذرند. مثلا چند وقت پیش با دوستی احوالپرسی می کردم گفت مامان خوبه بابا خوبه ..خودت خوبی. بعد بدون آن که من جواب بدهم، صحبت خود را ادامه داد. پس در احوالپرسی عجله نکنید.شمرده شمرده صحبت کنید و منتظر پاسخ طرف مقابل بمانید.
نباید بعدی در احوالپرسی این است که در ابتدای ملاقات شروع به گله گزاری و شکایت کردن کنیم. به عنوان مثال: این هم شد زندگی؟ هرچی درمیاریم باید خرج هزینه ها کنیم. از زندگی خسته شدم همش کار، کار و کار. شما هم اینطوری هستید ؟ یا مثال دیگر: بابا مهندس، دکتر، ما رو هم تحویل بگیر. چی میشه گوشه چشمی به ما هم داشته باشی. نه تماسی نه پیامکی و…
واقعیت این است که یا شخص به یاد شما بوده یا نه. این نکته را بدانید که نمی شود به زور افراد را در پی خود کنیم. پس توقع خود را در شروع احوالپرسی کم کنید تا حس منفی به مخاطب خود القا نکنید.
نباید بعدی این است که زمانی که حال ما را میپرسند از عباراتی با بار منفی استفاده نکنیم، عباراتی مانند: هی بدک نیستم، میگذره، قسمت نبوده و یکسری عبارات منفی دیگر.
نباید بعدی مربوط به احوالپرسی های رسمی و مهم تر است. به هیچ عنوان در این ارتباطات رسمی بدون آمادگی لازم سراغ احوالپرسی بی تمرین نروید. در اینجا تمرین آینه بسیار به شما کمک می کند. فرض کنید مکالمه مهمی در جریان است. من بدون آمادگی لازم اگر در جلسه حاضر شوم خب مسلما نمی توانم گفتگو را خوب جلو ببرم. بنابراین قبل از قرار گرفتن در این موقعیت ها حتما یک مکالمه خیالی یا واقعی با یک شخص دیگر امتحان کنید.
پس به یاد داشته باشید که از قبل به نحوه احوالپرسی خود فکر کنید. ایدهها، جملات، کلمات خوبی که به ذهنتان میرسد، یا از افراد دیگر میشنوید و به نظرتان جالب هست را یاداشت کنید و در گفتگوها از آن استفاده بکنی
پاسخ ها