farzaneh

farzaneh

روانشناسان ایرانی و نقش آن‌ها در ارتقای سطح زندگی سالم

بر طبق مطالب وبسایت IranianPsychologist.org، معمولا می‌توانید مشکلاتتان را خودتان یا با حمایت خانواده و دوستان حل کنید. اما گاهی به کمک یک نفر با مهارت‌، تحصیلات و تجربه‌ی تخصصی نیاز دارید. یک متخصص که بتوانید روی او حساب کنید. در این زمان ممکن است بخواهید با یک روانشناسی بالینی دارای مجوز کار صحبت کنید. روانشناسان ایرانی به بررسی، تشخیص و درمان افرادی می‌پردازند که از ناراحتی‌های روانی و بیماری‌های فکری رنج می‌برند. روانشانسان ایرانی همچنین به روان درمانی و تهیه‌ی برنامه‌های درمانی می‌پردازند. علاوه بر این، روانشناسان ایرانی نقش عمده‌ای در گسترش رفتار سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش کیفیت زندگی دارند. آن‌ها معمولا در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های بهداشت روان و مطب‌های شخصی کار می‌کنند.

روانشناسان ایرانی به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشت رفتاری، نقش عمده‌ای در درک نحوه‌ی اثرگذاری عوامل بولوژیکی، رفتاری و اجتماعی بر سلامت و بیماری، ایفا می‌کنند. آن‌ها برای درک اینکه چگونه روندهای رفتاری و شناختی پایه، زمینه‌ساز نقص عملکردهای بدن می‌شوند، از تحصیلات، مهارت‌ها و دانش لازم بهره‌مند هستند. از طرف دیگر، روانشناسان ایرانی برای فهمیدن نحوه‌ی ایجاد تغییر در این عملکردهای رفتاری و شناختی، عوامل مؤثر بر تغییر آن‌ها، و نحوه‌ی تشخیص و درمان این نقص عملکردها، آموزش دیده‌اند. در مواجه با این مشکلات، روانشناسان ایرانی همچنین آموزش و مهارت‌های لازم را برای استفاده از چندین تکنیک روانشناسان، تشخیص روانی و روان درمانی کسب کرده‌اند که بر توانایی‌های عملکردی افراد در موقعیت‌ها و نقش‌های گوناگون اثر می‌گذارد و به آن‌ها کمک می‌کند. به علاوه، آن‌ها به مردم کمک می‌کنند تا برای پیشگیری از مشکلات بهداشتی و به دست آوردن دوباره سلامتی، رفتار و سبک زندگیشان را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: روانشناسان ایرانی و کارهایی که انجام می‌دهند

تاریخچه‌ی روانشناسی

در دوره‌ی قبل از علم، روانشناسی در بوته‌ی آزمایش گذاشته نشده بود. مردم گمان می‌کردند همه‌ی مشکلات روانی از ارواح شیطانی به وجود آمده‌اند. طی قرن‌ها، بیماری‌های روانی به هر چیزی از «پلیدی نفس» (ارسطو) و «عدم تعادل هورمونی» (گالن) گرفته تا «تثبیت خودتحریکی» (فروید) و ضعف در سلسله مراتب ایگو یا خود (یونگ) نسبت داده شده‌اند. منشأ روانشناسی به یونان باستان برمی‌گردد. اصطلاح روانشناسی که جز مهمی از زندگی روزانه امروز شده است، از دو کلمه‌ی یونانی به معنای «توضیح زندگی» گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمایی روانشناسان ایرانی برای سلامت روان

چه تفاوتی بین روانشناس و روان‌درمانگر وجود دارد؟

یک روانشناس ایرانی اختلال یا مشکل روانی را تشخیص می‌دهد و در مورد بهترین شیوه برای رسیدگی و مراقبت از بیمار تصمیم می‌گیرد. یک روانشناس معمولا با یک روانپزشک که پزشک است و می‌تواند در صورت لزوم برای درمان بیمار دارو تجویز کند، همکاری می‌کند. روانشناسان می‌توانند کارهای تحقیقاتی انجام دهند، که برای کمک به رشد علمی و عملی این حرفه بسیار مهم است.

روان‌درما‌نگر یک اصطلاح گسترده‌تر و جامع در مورد افراد حرفه‌ای تعلیم دیده – و اغلب دارای مجوز کار – است، که از چند روش برای درمان و توانبخشی به مردم استفاده می‌کنند. روان‌درمانگری شامل تخصص‌های زیادی می‌شود، از جمله تحلیل کردن روح و روان، مشاوره ازدواج، مددکاری اجتماعی و مربی زندگی موفق بودن. هدف روان‌درمانگر کمک به بیمار برای تصمیم‌گیری و شفاف‌سازی احساسات او برای حل مشکلات است. روان‌درمانگران ضمن کمک به بیماران برای گرفتن تصمیمات کارآمد در چارچوب حمایتی کلی، به آن‌ها راهنمایی و پشتیبانی ارائه می‌دهند. در انتخاب یک روان‌درمانگر، توجه به تحصیلات، پروانه‌ی کار و مدارک حرفه‌ای او ضروری است.

بیشتر بخوانید:

۵ مورد از مهمترین توصیه‌های پزشکان ایرانی برای پیشگیری از سرطان

پیدا کردن پزشک خوب ایرانی

منبع: www.IranianPsychologist.org

 

farzaneh
farzaneh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋