پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

اول هفته با فیلم و سریال! قسمت پنجم

اول هفته با فیلم و سریال! قسمت پنجم

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید چرا باید زمانی را برای فیلم‌ها و سریال‌ها صرف کنید؟ جمله‌ی «دوست ندارم فیلم ببینم» را به دفعات از دیگران شنیده‌ایم؛ هم‌چنین کم ندیده‌ایم افرادی که معتقدند به‌جای تماشای فیلم زمان‌ خود را صرف مطالعه‌ی یک کتاب کنند تا چیزی عایدشان شود. بی‌شمارند افرادی که به وقت مواجهه با انواع مدیوم‌ها‌ی رسانه وجدانشان به درد می‌آید؛ چراکه گمان می‌کنند وقتشان را به بطالت خواهند گذراند. اصلاً چرا باید فیلم ببینیم؟ اگر بپذیریم بخشی از تصمیم‌هایمان نتیجه‌ی نداشتن شناخت یا آگاهی نیم‌رس ما نسبت‌به آن سوژه است، می‌توانیم برخوردی دوستانه‌تر با رسانه‌های دیداری داشته باشیم.

چرا باید فیلم ببینیم؟

1. پشتیبانی هوش هیجانی؛ اولین خدمت فیلم دیدن به مثابه یک رسانه

فیلم و سریال دیدن یاری‌بخش شما در تقویت هوش هیجانی‌تان محسوب می‌شود. هوش هیجانی یا عاطفی اصطلاح جامعی است و شامل مهارت‌های درون‌فردی و بین‌فردی می‌شود. مهارت‌هایی که فراتر از علوم گذشته، مانند بهرۀ هوشی و مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای است. در ادامه و برای درک بهتر هوش هیجانی و پاسخ به سؤال «چرا فیلم ببینیم» پنج حوزۀ اصلی آن را بررسی می‌کنیم.

خودآگاهی؛ نظارت بر احساس‌ها و هیجان‌ها

داشتن سطحی درست از خودآگاهی ما را یاری می‌دهد تا به نقاط ضعف و قوت خود تسلط داشته باشیم؛ آن‌وقت بهتر متوجه می‌شویم رفتارمان چگونه روی دیگران تأثیر خواهد گذاشت یا این‌که دربرابر انتقادات دیگران بیشتر به ابعاد سازندۀ آن فکر می‌کنیم.

خود‌مدیریتی؛ مهارتی برای مدیریت کشمکش‌ها

خودمدیریتی یکی از مهم‌ترین مزایای تماشای فیلم است. اغلب ما یا احساسات‌ خود را سرکوب می‌کنیم، یا بدون خویشتن‌داری در بیان آن زیاده‌روی می‌کنیم. با بالا بردن هوش هیجانی یاد می‌گیریم در چه مواقعی خویشتن‌داری را تمرین کنیم و چه زمان به‌جای سرکوب احساسات، آن‌ها را کنترل‌شده بروز دهیم.

خود‌انگیزشی؛ عبور از موانع بدون توقف

نا‍‌امیدی همانند بسیاری از بودو‌نبودها، آمدن‌ها و رفتن‌ها در زندگی همۀ ما وجود دارد. افرادی با هوش هیجانی بالا در برخورد با لحظه‌ها و روزهای ناامیدی با خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری به همت و جاه‌طلبی درونی‌شان تکیه می‌کنند تا از مهلکه عبور کنند.

دیگرآگاهی؛ همدلی و درک متقابل

همان‌طور که همۀ ما می‌پسندیم دیگران هیجان‌ها و احساساتمان را تشخیص دهند و درک کنند؛ دیگران متقابلاً به این موضوع نیازمندند! آن‌ها همانند ما به هم‌دردی احتیاج دارند و لازمۀ رسیدن به این درک، بالا بردن هوش هیجانی است که یکی از فواید تماشای دیدن است.

پیشنهاد امروز!

فیلم زنان کوچک (LITTLE WOMEN )

زنان کوچک

خانوادۀ مارچ چهارفرزند دختر به‌نام جو، مگ، ایمی و بت دارند. هرکدام از این دخترها یک طرز فکر دارند و برای بهترکردن زندگی خود یک روش به‌کار می‌برند. جو دختر تحصیل‌کرده و مستقلی است و سعی می‌کند خواهرانش را تشویق کند تا به استعداد و علاقه‌شان بپردازند‌‌ و مستقل شوند. مادر آن‌ها زن مهربان و اجتماعی است و به سربازان در جنگ کمک می‌کند. رفتار او با دخترانش مانند یک دوست است و زمانی‌که پدرشان در کنارشان نیست، از آن‌ها حمایت می‌کند. جو با ازدواج مخالف است و فکر می‌کند ازدواج مانع رسیدن به استقلال و اهدافش می‌شود. او همیشه به خواهرانش می‌گوید ادامه تحصیل بدهند و ازدواج نکنند؛ اما مگ به ازدواج و تشکیل خانواده علاقه دارد و ازدواج می‌کند.

با فرزندان خود صحبت کنید

  • چرا ایمی و مگ مانند جو ادامه تحصیل ندادند و ازدواج کردند؟
  • آیا با نظر و تصمیمات جو موافق هستی؟ اگر نه، دلیل مخالفتت را بگو.
  • چرا در نهایت جو هم ازدواج کرد؟

 

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋