پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

خطرات پرتاب کودک به هوا

آیا بالا انداختن کودک کار خطرناکیه؟

به هوا پرتاب کردن نوزاد و کودک خطرناکه و می‌تونه سلامتی اونو به خطر بندازه. در نگاه اول پرتاب کردن نوزاد به هوا هیچ مشکلی نداره و بعضی از والدین به عنوان بازی،کودک خود رو به هوا پرت می‌کنن که این کار پیامدهای بدی داره. هرچند این کار باعث خندیدن کودک و یا خوشحالی والدین می‌شه ولی به کودک آسیب می‌رسونه. سر نوزاد نسبت به سایر اعضای بدنش بزرگتره و وزن بیشتری داره و گردن اون هم ضعیفه، وقتی کودک به هوا پرتاب می‌شه سرش به جلو و عقب حرکت می‌کنه.  این کار باعث می‌شه مغز داخل جمجمه عقب و جلو بره که این کار به مغز آسیب می‌رسونه. این کار آسیب‌های غیرقابل جبرانی داره. شاید کودک از این کار لذت ببره ولی امکان سقوط وجود داره و والدین نباید به دیگران اجازه چنین کاری رو بدن.

عوارض به هوا پرتاب کردن نوزاد

عوارض به هوا پرتاب کردن نوزاد

1 _ کشیدگی عضلات گردن: به هوا پرتاب کردن نوزاد زیر 6 ماهگی خیلی خطرناکه، چون کنترل گردن و سر کودک در 4 ماهگی کامل می‌شه. پزشکان بعد از 6 ماهگی هم این کار رو خطرناک می‌دونن.

2 _ سندرومی که با تکان دادن به وجود میاد: اگه نوزاد به شدت تکان داده بشه یا به عقب و جلو پرتاب بشه به سندروم نوزاد لرزان مبتلا می‌شه. این تکان‌ها به مغز، جمجمه، چشم و استخوان بندی نوزاد صدمه می‌زنه. این سندروم بسیار خطرناکه و باعث تخریب سلول‌های مغزی و عدم رسیدن اکسیژن به این سلول‌ها می‌شه.

3_ خطر سقوط و افتادن نوزاد به زمین: یکی از عوارض به هوا پرتاب کردن نوزاد اینه که ممکنه نشه اونو بگیری و نوزاد به زمین بیوفته، این افتادن باعث شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی می‌شه. حتی ممکنه هنگام افتادن، کودک روی سطح سفت و سختی بیوفته که آسیب اون بیشتره و شاید باعث مرگ کودک بشه.

عوارض سندورم تکان دادن شدید نوزاد:

با تکان دادن شدید نوزاد روی پا به عنوان آروم کردن یا خوابوندن اون، کودک دچار کم‌بینی می‌شه چرا که به خاطر تکان شدید چشم اون دچار خونریزی خواهد شد. این کار حتی باعث نابینایی کودک هم می‌شه، به همین خاطر به هوا پرتاب کردن نوزاد یا تکان دادن شدید اون خطرناکه و در بعضی موارد صدمات جبران ناپذیری داره. اگه با پرتاب کودک یا تکان دادن اون عوارض زیر در کودک دیده شد باید سریع به پزشک مراجعه کرد، چون رسیدگی سریع پزشکی جون نوزاد رو نجات می‌ده. برخی از عوارض این سندروم عبارتند از:

  • تشنج
  • بیهوشی
  • اشکال در تنفس
  • خواب آلودگی
  • شیر نخوردن نوزاد
  • تغذیه ضعیف در کودک
  • کبودی پوست
  • فلج
  • استفراغ
  • نابینایی
  • تحریک‌پذیری
  • کشیدگی عضلات
  • خونریزی در چشم
  • بی‌قراری

 آیا بالا انداختن کودک کار خطرناکیه؟

نظر کارشناسان و پزشکان درباره به هوا پرتاب کردن نوزاد:

گاهی والدین یا اطرافیان از روی علاقه، کودک رو بالا می‎ندازن. دانشمندان به این نتیجه رسیدن که به هوا پرتاب کردن نوزاد می‌تونه باعث مرگ اون بشه. کارشناسان عقیده دارن این پرتاب کردن‌ها و تکان دادن‌های شدید سلامتی کودک رو به خطر می‌ندازه. 80% پزشکان بر این باورند که این کارها برای کودکان زیر 3 سال باعث هماتوم سابدورال یا خون‌مردگی مغزی می‌شه. پزشکان انجام چنین کاری رو منع می‌دونن چون با اون کودک دچار خونریزی شبکیه، کما و حتی مرگ می‌شه. متخصصان توصیه می‌کنن چون کودک رگ‌های خونی مغزش نازکه با تکان شدید دچار آسیب دیدگی خواهد شد. اونا توصیه می‌کنن کودکان رو برای خواب به تکان دادن عادت ندن، چون ضریب هوشی کودک در  2 سال اول شکل می‌گیره. بنابراین والدین باید یک روال طبیعی برای خواب کودک در نظر بگیرن چون این عادت درست باعث ارتقای قدرت مغز کودک و نوزاد می‌شه.

عوارض تکان دادن نوزاد روی پا:

والدینی که برای آروم کردن یا خوابوندن کودک مدام اون رو تکون می‌دن باید بدونن این تکان‌ها نوزاد رو به کم‌بینی مبتلا می‌کنه چون با تکان چشم نوزاد دچار خونریزی خواهد شد. این خونریزی باعث نابینایی می‌شه. آسیب به یک چشم، چشم دیگر رو هم درگیر می‌کنه و امکان نابینایی هر دو چشم وجود داره. اگه در اثر این تکان‌ها در مغز نوزاد خون لخته بشه نیاز به جراحی پیدا می‌کنه که این عمل به خاطر اینکه مویرگ، رگ و مغز نوزاد ضعیف و آبکی هست خیلی خطرناک و سخته. کودک شاید با انجام این کارها طبیعی به نظر برسه و رفتار عادی هم داشته باشه ولی به مرور زمان با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد. بهتره در زمان عصبانیت کودک رو شدید تکان ندید.

 

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋