نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

بیماری آبله میمون چیست؟

بیماری آبله میمونی چیست؟

همه چیز درباره بیماری آبله میمونی

حتما در چند هفته یا چند ماه گذشته اسم بیماری آبله میمونی رو شنیدید. این آبله رو میشه از بیماری‌های شایع تابستون معرفی کرد. با این تفاسیر حتما این سوال به ذهنتون می‌رسه که علائم این بیماری چیه و چجوری درمان میشه؟!

 آبله میمونی که به زبان انگلیسی بهش Monkeypox میگن یه بیماری ویروسی واگیردار هست. ویروس آبله میمونی باعث ایجاد این بیماری میشه. معمولا این ویروس از حیوانات به انسان منتقل و علائمی‌ شبیه به آبله داره. البته علائم بیماری آبله میمونی خفیف‌تر از آبله مرغان هست و با آبله مرغان کودکان و بقیه فرق داره. حالا چجوری این بیماری منتقل میشه.

این بیماری یا از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده به ویروس یا از طریق تماس داشتن با سطح آلوده، مایعات جنسی و ... انتقال پیدا میکنه. معمولا این بیماری 21 روز طول میکشه و نیاز به داروی خاصی نداره. 
 

بیماری آبله میمونی

آبله میمونی یا ام پاکس

آبله میمونی یا ام پاکس نشونه‌هایی مثل تب، درد ماهیچه‌ها و احساس خستگی داره. معمولا وقتی نام آبله میمونی گفته میشه کنارش اسم ام پاکس هم میاد. ام پاکس یکی از سویه‌های آبله میمونی هست.

کلا آبله میمونی دو نوع داره که این دو نوع رو بر اساس گونه جغرافیایی تقسیم بندی کردن. این دو نوع شامل آفریقای مرکزی یا حوضه کنگو و گونه غرب آفریقا هستن. این نوع آبله معمولا خودسرکوب هست. ولی در بعضی مواقع مثل کودکان یا زنان باردار یا افرادی که بیماری‌هایی دارن که سیستم ایمنی اونها رو ضعیف میکنه شدیدتر هست.

مهمترین نشونه این بیماری دونه‌هایی هستن که به تاول تبدیل میشن. برای همین گفته میشه که تقریبا شبیه آبله مرغان هست. این دونه‌ها روی صورت، دست و پا، دهان و حتی اندام تناسلی ظاهر میشن. این بیماری با مصرف مایعات، داروی ضد ویروس تکوویریمات، داروهای تب ‌بر و برخی از پمادهای ضد خارش برای بثورات پوستی درمان میشه.

علائم و نشانه‌ها

علائم و نشونه‌های آبله میمونی یا همان ام پاکس بعد از 5 تا 21 روز از وقتی که در معرض عامل ویروسی قرار گرفتید ظاهر میشه. امکان داره این بیماری 2 تا 4 هفته هم طول بکشه. این بیماری در اول به صورت تب، التهاب‌های پوستی و جوش زدن روی صورت شروع میشه و کم کم علائم اون در کف دست و پاها دیده میشه. علائم این نوع آبله به دو مرحله تقسیم میشن.

مرحله اولیه:

  • تب
  • سردردهای شدید
  • احساس خستگی و ضعف
  • متورم شدن غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در قسمت‌هایی مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران قرار دارن. یکی از علائم آبله میمونی اینه که این نواحی متورم میشن. این ویژگی باعث شد که بیماری آبله میمونی با آبله مرغان فرق داشته باشه.

مرحله راش یا همان بثورات پوستی: این مرحله بعد از 1 تا 3 روز تب کردن شروع میشه و نشونه‌های خاص خودش رو داره که شامل موارد زیر هست:

  • تو این مرحله در اول لکه‌های قرمز رنگ کوچکی روی بدن دیده میشه. بعد این لکه‌ها به تاول‌های دارای مایعات تبدیل میشن. کم کم این تاول‌ها خشک و به زخم تبدیل میشن. این زخم‌ها خارش ایجاد میکنن.
  • بثورات پوستی اینجوریه که از صورت شروع میشن. بعد کم‌کم به بقیه قسمت‌های بدن مثل دست و پا، سینه و حتی اندام‌های تناسلی میرسن.
  • این زخم‌ها میتونن درد داشته باشن و حتی جای زخم اونها باقی بمونه.

به غیر از این علائم، بیماری آبله میمونی یه سری نشونه‌های دیگه هم داره. این علائم شامل علائم تنفسی مثل سرفه و گلودرد یا علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال هستن. تمام این علائم و نشانه‌ها در مواقعی که بیماری حادتره شدیدتر میشه.
 

همه چیز درباره بیماری آبله میمونی 

مدت زمان بیماری آبله میمونی

عفونت آبله میمونی بین 14 تا 21 روز الی 4 هفته در بدن باقی میمونه. در مواقعی که بیماری کنترل نشه عوارضی به همراه داره که شامل برونکوپنومونی یا عفونت ریه‌ها، ذات‌الریه، از دست دادن بینایی یا عفونت قرنیه، سپتیسمی ‌یا عفونت خونی و آنسفالیت یا التهاب مغز هستن.

تشخیص بیماری آبله میمونی

به دلیل اینکه علائم این بیماری شبیه به بیماری‌های آبله مرغان و تبخال هست برای تشخیص اون از تست‌های دقیق آزمایشگاهی استفاده میشه. تشخیص این بیماری به دو صورت ارزیابی بالینی و تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌گیره.

روش ارزیابی بالینی شامل معاینه فیزیکی و تاریخچه بیماری هست. یعنی اول بثورات پوستی ، غدد لنفاوی، دست و پا، تب بیماری بررسی و بعد تماس‌هایی که فرد با حیوان یا افراد مبتلا داشته بررسی میشه.

تست‌های آزمایشگاهی شامل تست PCR، کشت ویروسی و آزمایشات سرولوژی هست.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋