فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بیماری کرونا چیست و آیا هنوز وجود دارد؟

بیماری کرونا چیه و آیا هنوز وجود داره؟

قصد داریم در خصوص اینکه بیماری کرونا چیه و آیا هنوز این بیماری وجود داره یا نه صحبت کنیم.

بیماری کرونا چیه؟

بیماری کرونا، نوعی ویروسه که هم انسان‌ها و هم حیوانات به آن مبتلا می‌شن. علائم این بیماری بستگی به شدت اون داره. اگر این بیماری در فرد به صورت خفیف باشه، ممکنه که علائمی مثل سرماخوردگی داشته باشه. در مقابل افرادی هستن که ویروس کرونا در بدن اون‌ها تبدیل به بیماری‌های شدیدی مثل سندرم تنفسی و سندرم حاد تنفسی می‌شه. در سال 2019 برای اولین بار نوع جدیدی از ویروس کرونا به اسم کووید 19 شناسایی شد. این ویروس برای اولین بار در شهر ووهان که یکی از شهر‌های کشور چینه، شیوع پیدا کرد. از علائم خفیف این نوع ویروس می‌توان به آبریزش بینی، سرفه، تب و گلودرد اشاره کرد. در صورتی که این علائم با شدت بیشتری در افراد ظاهر بشن، موجب ذات‌الریه و مشکلات تنفسی خواهند شد. از سال 2019 که این ویروس شیوع پیدا کرد، افراد بسیاری کشته شدن. مبتلا شدن به ویروس کرونا در افرادی که از وجود برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت رنج می‌برن، بسیار خطرناکه.

بیماری کرونا

بیماری کرونا هنوز وجود داره؟

همونطور که گفتیم بیماری کرونا برای اولین بار در سال 2019 در کشور چین شیوع پیدا کرد. جلوگیری از شیوع این بیماری کار بسیار سخت و دشواری بود و به همین خاطر روز به روز کشور‌های بیشتری درگیر این بیماری می‌شدن. اوایل سال 2020 این ویروس در کشور ما شناسایی شد. مسئولان کشور برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، تلاش‌های فراوانی کردن. قرنطینه یکی از روش‌هاییه که سراسر جهان به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس انجام دادن. بیماری‌ کرونا به مدت چندین سال سراسر جهان رو درگیر خود کرده بود که در طول این چند سال میلیون‌ها نفر جان خود رو از دست دادن. به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کووید 19 واکسن‌هایی تولید شد که تمام مردم جهان ملزم به تزریق این واکسن‌ها شدن. بعد از گذشت زمان نسبتا طولانی شیوع این بیماری کمتر شد. در حال حاضر خبری از ویروس کرونا نیست و مردم به زندگی عادی خود ادامه می‌دن.

نحوه پخش بیماری کرونا

بیماری کرونا از طریق روش‌های متعددی منتقل می‌شه. با عطسه و سرفه کردن قطراتی از داخل دهان و یا بینی شما عزیزان خارج می‌شه. حال اگر فردی مبتلا به بیماری کرونا باشه و عطسه یا سرفه کنه به راحتی می‌تونه این بیماری رو پخش و افراد دیگری رو درگیر اون کنه. لمس سطوح و یا اشیائی که قبلا توسط فردی که مبتلا به بیماری کرونا بوده، لمس شده باعث مبتلا شدن شما عزیزان به این بیماری خواهد شد. زمانی که فرد درگیر این نوع ویروس می‌شه در 5 الی 6 روز اول هیچ گونه عوارض و علائمی نداره. البته بعضی از افراد تا 14 روز هیچ علائمی ندارن. به همین خاطر افرادی که نسبت به وجود این نوع بیماری مشکوک هستن، بهتره که به مدت 14 روز خود رو قرنطینه کنن.

قرنطینه

راه‌های انتقال ویروس کرونا

در این بخش به بررسی راه‌های انتقال بیماری کرونا می‌پردازیم. این نوع ویروس سنگین و بزرگه و به همین خاطر زمان زیادی نمی‌تونه در هوا باقی بمونه. بنابراین ویروس کرونا از طریق هوا انتقال پیدا نمی‌کنه. همونطور که در بخش قبلی گفتیم قطرات ریز تنفسی راه انتقال این ویروس هستن. فردی که مبتلا به این بیماریه، زمانی که سرفه یا عطسه کنه، قطرات ریز تنفسیش روی سطوح یا وسایل پخش می‌شه. بنابراین سطوح یکی دیگه از روش‌های انتقال این ویروسه. اگر فرد دست خود رو به سطوحی که آلوده است، بزنه به این بیماری دچار می‌شه.

عوارض بیماری کرونا

از عوارض بیماری کرونا می‌توان به تب، تنگی نفس، آبریزش بینی، سرفه اشاره کرد. اگر این بیماری وارد مرحله پیشرفته و حاد شه، عفونت سراسر بدن فرد رو درگیر می‌کنه و باعث دچار شدن اون به مشکلات تنفسی و ذات‌الریه می‌شه.

تشخیص ویروس کرونا

پزشکان برای تشخیص بیماری کرونا از نمونه‌های تنفسی استفاده می‌کنن. اگر فردی مبتلا به این نوع ویروس باشه در نمونه‌های تنفسی که ازش تهیه می‌کنن، وجود این نوع ویروس قابل مشاهده خواهد بود. پزشکان با تهیه سواپ از حلق و پشت بینی یا مایع از شش‌ها به وجود این نوع ویروس در بدن فرد مورد نظر پی می‌برن. افرادی که مشکوک به بیماری کرونا هستن، می‌تونن به آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی مراجعه کنن و آزمایش کووید 19 رو انجام بدن.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋