نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

مصرف چقدر کافئین در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف چه مقدار کافئین در بارداری بی خطره؟

مقدار مجاز مصرف کافئین

چای و قهوه به عنوان دو منبع مهم کافئین، مصرف بالایی در دنیا دارن و همین عامل هم باعث می‌شه تا زنان باردار نگران باشن که کافئین در بارداری براشون مضره یا خیر. حتی میزان کافئین بی خطر در این دوران چقدره. شاید برای خیلیا سخت باشه که مصرف چای و قهوه رو خیلی محدود کنن یا کنار بذارن. اگر شما هم جزو افرادی هستین که این نوشیدنی‌ها رو دوست دارین و تصمیم گرفتین که باردار بشید، بهتره مقدار مجاز کافئین در بارداری رو بدونید و از خطرات مصرف زیاد از حدش هم اطلاع پیدا کنین.

آیا مصرف کافئین در بارداری منع شده؟

آیا مصرف کافئین در بارداری منع شده؟

توی فرهنگ ما، چای جزو مواد غذایی روزانه محسوب می‌شه و اخیراً هم تمایل به مصرف قهوه و فراورده‌های اون هم به شدت افزایش یافته. با توجه به وجود عوارض کافئین در بارداری باید خانمای باردار متوجه باشن که عادت خوردن کافئین رو توی خودشون باید کنار بذارن و محدودش کنن. البته نمی‌شه از فواید نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای هم غافل شد! این مواد دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان هستن و روی سلامت بدن تأثیر زیادی می‌ذارن. پس مسئله اینجاست که باید میزان کافئین ورودی به بدن رو تنظیم کرد و از محدوده مجاز فراتر نرفت.

به طور کلی خارج شدن کافئین از بدن زنان باردار زمان بیشتری می‌بره و ممکنه بین 1.5 تا 3.5 برابر یه فرد عادی زمان نیاز داشته باشه. پس باید به همین نسبت میزان ورودی کافئین هم کمتر بشه. مصرف کافئین در بارداری در حالت عادی منع نشده. با این حال ممکنه با توجه به شرایط مادر یا جنین، پزشک توصیه به کاهش مصرف یا کلاً حذف کافئین از برنامه غذایی رو بده.

میزان مصرف کافئین در زمان بارداری

اگه جزو افراد چای و قهوه دوست هستین، احتمالاً کمی خیالتون راحت شده که نیازی نیست کاملاً مصرف کافئین در بارداری ترک بشه. با این حال بهتره بدونین که کافئین می‌تونه از جفت رد و وارد بدن جنین بشه. اگر جنین ضعیف باشه یا در مواردی که خطر سقط وجود داره، میزان کم کافئین هم می‌تونه آسیب جدی وارد کنه یا حتی سقط رو به دنبال داشته باشه.

برای افراد عادی که بارداری بی‌خطری رو تجربه می‌کنن، مصرف کافئین باید به زیر 200 میلی‌گرم در روز کاهش پیدا کنه. مقدار مجاز کافئین در بارداری کمتر از حالت عادیه و نباید از 200 میلی‌گرم فراتر بره. از طرفی برای این که بدخواب نشید، باید زمان مصرف رو به قبل از شب موکول کنید. مثلاً اگر قبل از بارداری ساعت 6 عصر قهوه می‌خوردین و خواب راحتی داشتید، الان باید از ساعت 4 به بعد دیگه قهوه نخورید تا اثرش قبل از خواب از بدنتون خارج بشه. می‌تونید عصر یه فنجان قهوه بخورید و نگران اثر منفیش روی زمان خوابتون نباشید.

به طور میانگین، میزان مصرف کافئین در بارداری رو باید با توجه به مواد غذایی که مصرف می‌کنید و این ماده رو درون خودشون دارن، تنظیم کنید. مثلاً 2 تا 4 فنجون چای دم کرده یه میزان مناسب برای مصرف روزانه است و بهتره از این مقدار بیشتر مصرف نشه. اگر که در طول روز ترکیبی از چای و قهوه مصرف می‌کنید، بهتره 1 فنجون قهوه و 2 فنجون چای رو مصرف کنین و بیشتر از این مقدار زیاده روی محسوب می‌شه.

عوارض کافئین در بارداری بر روی مادر و جنین

عوارض کافئین در بارداری در صورت مصرف زیاد

نکته دیگه‌ای که باید بهش توجه کنین، عوارض کافئین در بارداری هست. همونطور که گفته شد، کافئین مثل هر ماده دیگه‌ای وارد جریان خون جنین می‌شه و روی بدنش اثر می‌ذاره. البته تأثیر مصرف کافئین در بارداری فقط روی جنین نیست و ممکنه روی سلامت مادر هم تاثیرگذار باشه. بدن خانم‌ها در این زمان، دچار تغییرات زیادی شده. کافئین فشار خون رو افزایش می‌ده و تپش قلب رو بالا می‌بره. همچنین ممکنه ایجاد اضطراب کنه. زنان باردار خودشون این مشکلات رو به نسبت قبل از بارداریشون بیشتر تجربه می‌کنن و مصرف کافئین باعث می‌شه تا این مسائل تشدید بشن. اگر که کافئین رو از برنامه غذایی‌تون حذف کنید، بهتره و نگرانی از بابت اثرش روی خود و جنین‌تون ندارین.

نکته دیگه‌ای که باید بهش دقت داشته باشین اینه، مادرایی که دچار افزایش فشار خون در بارداری هستن، به هیچ عنوان نباید کافئین مصرف کنن. افزایش فشار خون دقیقاً بین 10 تا 20 دقیقه بعد از مصرف کافئین و موادی مثل چای و قهوه ایجاد می‌شه. این مسئله حتی ممکنه جان مادر رو به خطر بندازه و افزایش فشار خون بیشتری رو ایجاد کنه. پس حتماً قبل از این که تصمیم بگیرین چه مقدار کافئین توی برنامه غذایی‌تون بذارین، با پزشکتون در این باره مشورت کنین.

 

 

 

 

 

 

 

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋