راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

آشنایی با عوارض رژیم کتو

آشنایی با عوارض رژیم کتو

عوارض رژیم کتوژنیک

این روزها همه می‌دونن که یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی یه فرد، اندام متناسبش هست. به قول معروف، هرچی کمر باریک‌تر و شکم تخت‌تر باشه، زیبایی فرد بیشتره. به همین خاطره که ما بیشتر وقت‌ خودمون رو مشغول سرچ درمورد روش‌های لاغری هستیم. در کنار طیف گسترده‌ی روش‌های مطرح برای لاغر شدن مثل جراحی، ورزش و... رژیم یکی از پرطرفدارترین‌ها محسوب می‌شه. دلیل این مسئله هم اینه که یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی، خوردن غذاهای نامناسبه. در نتیجه با داشتن یه رژیم غذایی درست، می‌شه در کم‌ترین زمان ممکن از شر چاقی خلاص شد.

یکی از معروف‌ترین رژیم‌های کاهش وزن که حتما تا حالا اسمش رو شنیدین، رژیم کتو هست. اگر یه سرچ کوچیک هم توی اینترنت انجام بدین، می‌تونید با هزاران مطلب درمورد فواید این رژیم روبه‌رو بشین. با این حال، اینجا قراره مطالب متفاوت‌تری درمورد رژیم کتو رو براتون شرح بدیم. در این مقاله قراره بگیم که این رژیم در کنار تمام فوایدش چه عوارضی رو می‌تونه ایجاد کنه. پس با ما همراه باشید.

عوارض رژیم لاغری

رژیم کتوژنیک چیه و چطوری باعث لاغری می‌شه؟

قبلا از اینکه وارد مبحث عوارض رژیم کتو بشیم، خوبه که بدونیم این رژیم چیه و چطوری باعث لاغر شدن می‌شه. در جواب باید بگیم رژیم کتوژنیک یه رژیم غذایی مبتنی بر کاهش کربوهیدرات محسوب می‌شه. در این روش، سعی می‌شه با کم کردن مصرف کربوهیدرات و زیاد کردن مصرف چربی به کاهش وزن رسید.

به عبارت دیگه در رژیم کتوژنیک با کم مصرف کردن کربوهیدرات‌ها، بدن مجبور می‌شه برای تامین انرژی به چربی‌سوزی بیفته. در نتیجه فرد به راحتی از شر اون چربی‌های انباشته شده که باعث چاقی شده راحت می‌شه! با این همه، علی‌رغم موفقیت و فواید زیاد این رژیم، عوارضی هم ممکنه برای فرد ایجاد بشه. در ادامه، مهم‌ترین عوارض رو توضیح خواهیم داد.

اولین عوارض رژیم کتو، کم‌آبی و دهیدراته شدن بدن

یکی از مشکلاتی که می‌تونه بعد از گرفتن رژیم کتو برای افراد اتفاق بیفته، کم شدن آب بدنه. گاهی اوقات زمانی که افراد مصرف کربوهیدرات رو به حداقل می‌رسونن، قبل از اینکه به چربی‌سوزی بیفتن مقدار خیلی زیادی از آب بدن‌شون رو از دست می‌دن. در واقع توی این موقعیت، آبی که بدن از دست می‌ده بیشتر از میزان آبی هست که دریافت می‌کنه.

رژیم و کم‌آبی بدن

 افرادی که با گرفتن رژیم کتوژنیک دچار کم‌آبی بدن می‌شن، معمولا این علائم براشون ایجاد خواهد شد:

  • دهان‌شون به طور مداوم خشک می‌شه.
  • رنگ ادرارشون تغییر می‌کنه.
  • احساس خستگی، سرگیجه و بی‌حالی می‌کنن.
  • هرچقدر هم که آب می‌نوشن، تشنگی‌شون برطرف نمی‌شه.

دومین عوارض این رژیم، مشکلات گوارشی

یکی از رایج‌ترین عوارضی که بعد از گرفتن رژیم کتو برای افراد ایجاد می‌شه مشکلات گوارشیه. این عوارض می‌تونه شامل مواردی مثل یبوست یا اسهال گرفتن، حالت تهوع و استفراغ بشه. این مشکل علی‌الخصوص در روزهای اول رژیم شایع‌تره. در بین عوارض گوارشی، اسهال معمولا بیشتر اتفاق می‌افته. دلیل این مسئله هم اینه که بدن باید بیشتر چربی دریافت کنه و ممکنه در گوارش چربی دچار مشکلاتی چون اسهال بشه.

سومین عوارض رژیم کتو، ایجاد سنگ کلیه

یکی از عوارض دردسرساز این رژیم، می‌تونه ایجاد سنگ کلیه باشه. متخصصان با بررسی‌هایی که اخیرا انجام دادن، به این نتیجه رسیدن که رژیم کتوژنیک می‌تونه باعث سنگ کلیه بشه. شاید بپرسید چطوری؟ در جواب باید بگیم که وقتی افراد در این رژیم به مصرف بیشتر غذاهای چرب و حیوانی می‌پردازن، ریسک ابتلا به سنگ کلیه بالاتر می‌ره. علاوه‌بر این، تحقیقات ثابت کردن که این رژیم در طولانی‌ مدت، می‌تونه به افرادی که مشکلات کلیوی دارن آسیب جدی وارد کنه.

چهارمین عوارض رژیم کتو، کاهش توانایی و استقامت در فعالیت‌های ورزشی

شاید یکی از عجیب‌ترین عوارض رژیم کتو این مورد باشه. معمولا رسیدن به تناسب اندام برای ورزشکاران خیلی مسئله‌ی مهمی محسوب می‌شه. به همین خاطر، خیلی از اونها این رژیم رو امتحان می‌کنن. محققان توی یک پژوهش، مشاهده کردن که دوچرخه‌سوارانی که از چهار روز قبل رژیم کتوژنیک رو شروع کرده بودن عملکرد بدتری نسبت به ورزشکارانی که رژیم پرکربوهیدرات داشتن، از خودشون نشون دادن.

پنجمین عوارض این رژیم، آنفولانزای کتو!

یکی دیگر از عوارضی که ممکنه بعد از شروع رژیم کتو بهش دچار بشین، آنفولانزای کتو هست. آنفولانزای کتو شامل علائمی مثل یبوست، سرگیجه، مشکلات استقامتی در ورزش، خستگی، سردرد و بی‌خوابی می‌شه. نوشیدن آب به مقدار زیاد، می‌تونه این علائم رو تا حدودی برطرف کنه.

ششمین عوارض رژیم کتو، کاهش مواد معدنی و ویتامین‌ها

از اونجایی که در رژیم کتو باید مصرف کربوهیدرات به حداقل برسه، مصرف مواردی مثل میوه‌ها و سبزیجات تا حد زیادی کم می‌شه. این مسئله ممکنه که باعث کم شدن انواع ویتامین‌ها، آهن، فیبر، پتاسیم، کلسیم و... بشه. در نتیجه، سایر عوارض جانبی ناشی از کمبود این مواد معدنی و ویتامین‌ها پیش خواهد اومد.

در آخر باید بگیم که طبق تحقیقات، داشتن یه رژیم غذایی خوب بهترین راه لاغری محسوب می‌شه. با این حال، هر رژیم در کنار تمام فوایدش عوارضی هم داره. پس خوبه که قبل از انتخاب رژیم مورد نظرتون، حسابی درمورد عوارضش تحقیق کنید و با مراجعه به متخصص و بررسی شرایط بدنی‌تون رژیم‌تون رو انتخاب کنید.

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋