راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۳ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

حقوق زنان پس از طلاق

حقوق زن بعد از طلاق

طلاق و حق و  حقوق زن

طلاق یکی از مسائل ناخوشاینده که ممکنه زوجین رو دچار مشکلاتی هم بکنه. با این حال حقوقی براشون در نظر گرفته شده که کمترین مشکل رو بعد از طلاق داشته باشن. حقوق زن نه تنها در زندگی در نظر گرفته شده، بلکه پس از طلاق هم یه سری حقوق برای زن وجود داره که دونستنشون خالی از لطف نیست. توی این مقاله قصد داریم تا طلاق و حقوق زن رو بعد از اون بررسی کنیم.

 حقوق زن بعد از طلاق

بعد از طلاق حقوق زن چه مواردی رو شامل می‌شه؟

ممکنه تصور کنین که بعد از طلاق دیگه کار زن و مرد با همدیگه به اتمام می‌رسه و راهشون کامل از هم جدا می‌شه. بهتره بدونین نه تنها حقوق زن در طلاق مطرحه، بلکه بعد از طلاق هم حقوقی برای زن و مرد وجود داره که باید بهش پایبند باشن. حقوق زن شامل دو بخش حقوق غیرمالی و حقوق مالی زن پس از طلاق می‌شه. این دو مورد رو در ادامه بیشتر بهش می‌پردازیم تا زوجین با حقوق خودشون و طرف مقابل بیشتر آشنا بشن.

حقوق مالی زن پس از طلاق

اگر حقوق مالی زن در طلاق تأمین نشه، باید بعداً بر اساس دستور دادگاه بهش پرداخته بشه. در اصل اگر مرد از نظر مالی مشکلی نداشته باشه باید حقوق زن رو در پروسه طلاق کامل پرداخت کنه. با این حال ممکنه مرد دادخواست اعسار از پرداخت نفقه، اجرت‌المثل ایام زوجیت و مهریه رو از دادگاه داشته باشه. در این صورت دادگاه شرایط رو بررسی می‌کنه و اگر اعسار مرد اثبات بشه، حقوق مالی زن رو باید یه جور دیگه‌ای پرداخت کنه. مثلاً ممکنه مهریه یا دیگر حقوق رو دادگاه قسط‌بندی یا حتی مبلغش رو کمتر کنه. بدین صورت پرداخت حقوق زن پس از طلاق صورت می‌گیره.

یکی دیگه از حقوق زن در طلاق تنصیف اموال مرده. یعنی بین 1 تا 50 درصد از اموالی که مرد بعد از ازدواج به دست آورده، طبق رأی دادگاه باید بین زوجین تقسیم بشه. تنصیف اموال معمولاً در حین طلاق انجام می‌شه. البته بعضی موقع ممکنه مراحل قانونی این کار تا بعد از طلاق ادامه پیدا کنه. اگر مرد اموال مربوط به زن رو پرداخت نکنه، زن می‌تونه شکایت کنه و به دادگاه درخواست بررسی موضوع رو بده.

حقوق غیرمالی زن پس از طلاق

بعضی موقع حقوق غیرمالی زن براش از حقوق مالی خیلی مهمتره چون پای موارد مهم‌تری در میونه! مثلاً وقتی زوجین فرزند مشترک دارن، حضانت یا ملاقات با فرزند از امور مهمیه که برای هر دو نفر اهمیت زیادی داره.

حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادره و بعدش به پدر واگذار می‌شه. اگر حضانت با پدر باشه، مادر حق ملاقات با فرزند رو داره که معمولاً هفته‌ای یه روزه. ممکنه زن و مرد برای ملاقات یا نگهداری فرزند توافق کنن. این ملاقات از حقوق زن پس از طلاقه و باید بهش تعلق بگیره.

موانع حقوق زن بعد از طلاق

برخی از حقوق زن که بعد از طلاق وجود داره، ممکنه بنا به دلایلی ازش گرفته بشه. مثلاً ملاقات با فرزند توسط مادر اگر به هر دلیلی با سلامت جسم و روح فرزند منافات داشته باشه، این حق از مادر گرفته می‌شه. مثلاً مادری که از نظر روانی دچار مشکله یا اعتیاد در حد بالا داره و ممکنه به فرزندش آسیب بزنه یا مشکلات اخلاقی و سو رفتار داره، از حق ملاقات با فرزند بی نصیب می‌شه. تمام این موارد نیاز به اثبات در دادگاه دارن و هیچ گاه با ذکر این مشکلات در دادگاه توسط مرد و بدون اثبات، مشکلی برای حقوق زن به وجود نمیاد.

طلاق و حق و  حقوق زن

پرداخت نکردن حق زن پس از طلاق توسط مرد

هر چند طلاق و حقوق زن کاملاً مشخصه و ابهاماتش هم طی دادگاه برطرف می‌شه؛ با این حال ممکنه مرد از پرداختن به این حقوق سر باز بزنه. به خصوص در بخش مالی که به هر دلیلی ممکنه مرد از پرداختش امتناع کنه. در صورتی که مرد حقوق مالی زن پس از طلاق رو در نظر نگیره، زن می‌تونه به دادگاه شکایت کنه و حتی حکم جلب برای مرد صادر بشه.

در مورد دیدار با فرزند هم همین شرایط وجود داره و اگر مرد به حقوق زن احترام نذاره، در مواردی ممکنه حق حضانت ازش گرفته و به زن داده بشه. در هر صورت باید این نکته رو در نظر داشته باشین که شناخت حقوق هر دو طرف باعث می‌شه که هم از حقوق خودتون مطلع باشین هم با زیر پا نذاشتن حقوق طرف مقابل، مشکلاتی رو برای خودتون درست نکنین.

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋