نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

حقوق زن در زمان طلاق

حقوق زن در زمان طلاق

حق و حقوق زن

در زمان طلاق از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث این روزها هست. آگاهی در رابطه با حق زنان به هنگام جدایی، اهمیت ویژه­ای داره. زنان در این شرایط، علاوه بر تحمل مشکلات روحی، باید با مشکلات حقوقی در زمان طلاق نیز دست­و­پنجه نرم کنن. آگاهی در رابطه با این حقوق می­تونه به زنان کمک کنه تا آسون­تر مسیر طلاق رو طی کنن. در صورت طلاق، امکان درخواست حق نفقه، حق حضانت فرزند و مواردی از این قبیل برای زنان وجود داره. در ادامه با ما همراه باشین تا در این رابطه اطلاعات مهم و کاربردی رو در اختیارتون قرار بدیم.

حقوق زن

حقوق زن در قانون طلاق ایران

حق زن در قانون طلاق ایران

طلاق، یکی از تلخ­ترین اتفاق­هایی هست که ممکنه دارای پیامدهای مختلفی برای زن و مرد باشه. همونطور که میدونین، حق طلاق در کشور ما با مرد هست. البته در این رابطه، تلاش­های زیادی انجام شده تا حقوق زن در مواردی از قبیل طلاق با عدالت مورد بررسی قرار بگیره. حق مهریه از جمله ابتدایی­ترین حقوقی است که در زمان طلاق باید توسط زوج به زوجه پرداخت بشه. هر زمان که زوجه تمایل داشت، می­تونه جهت به اجرا گذاشتن مهریه اقدام کنه. بر طبق قوانین طلاق در کشور، امکان سرپرستی کودک توسط مادر تا 7 سالگی وجود داره.  بعد از اون، پدر این اجازه رو داره. به طور کلی در کشور ما اجازه حق طلاق به مرد داده شده، اما در برخی از شرایط زن می­تونه از حق خودش استفاده کنه. در قوانین طلاق جمهوری اسلامی ایران، زنان دارای یه سری حق و حقوق به هنگام طلاق هستن که در ادامه به اونها اشاره می­کنیم.

حقوق زن در طلاق شامل چه مواردی هست؟

حقوق زن به هنگام طلاق شامل موارد مختلفی می­شه که از جمله مهمترین اونها می­تونیم به حقوق مالی و غیر­مالی اشاره کنیم.

انواع حقوق زن در طلاق

حقوق زن در موارد مالی

در قانون طلاق ایران، زن بر طبق شرایط زیر می­تونه حقوق مالی خودش رو از شوهر طلب کنه. حق و حقوق زن بعد از طلاق باید بر طبق قانون و به صورت شرعی توسط مرد پرداخت بشه. 

  • پرداخت مهریه: در قانون طلاق کشور، پرداخت مهریه برعهده مرد هست. اگه مرد، شرایط پرداخت رو داشته باشه، تمام مبلغ رو می­تونه در همون مرحله اول به زن پرداخت کنه. در غیر این صورت، امکان قسط­بندی مهریه وجود داره که باید در قسط­های مختلف توسط مرد به زن پرداخت بشه. این پرداخت می­تونه به صورت ماهانه یا سالانه باشه.

  • پرداخت نفقه: یکی دیگه از حقوق زن در زمان طلاق، درخواست نفقه از شوهر هست. نفقه در قانون طلاق در واقع شامل هزینه خوراکی، لباس، مسکن و مواردی از این قبیل می­شه. دادگاه، میزان نفقه رو با توجه به شرایط زندگی و موقعیت اجتماعی و شغلی زن تعیین می­کنه. البته در این رابطه، تبصره­های قانونی نیز وجود داره که باید در رابطه با اونها، اطلاعات کسب کرد. عدم تمکین زن در زندگی، امکان پرداخت نفقه رو سخت­تر می­کنه.

پرداخت نحله: نحله در واقع حقی هست که در صورت مهریه پایین زوجه، توسط دادگاه تعیین می­شه. اگه زوج درخواست طلاق رو داشته باشه، این حق باید به زوجه پرداخت بشه. البته زمانی که مرد شرایط مالی خوبی داشته باشه، این حق رو می­تونه به زوجه پرداخت کنه.

پرداخت اجرت­المثل: حقوق زن در قوانین مالی طلاق باید توسط شوهر به طور تمام و کمال پرداخت بشه. اجرت المثل، یکی از همین حقوق­ها هست که زوجه می­تونه از زوج طلب کنه. زمانی باید این حق پرداخت بشه که زوجه در طول زندگی مشترک، اقدام به انجام یه سری فعالیت­ها به نفع زوج و خانوادش کرده باشه. البته این حق در برخی از شرایط و با توجه به رای دادگاه باید توسط زوج به زوجه پرداخت بشه.

حقوق زن در موارد غیر­مالی

حقوق غیر­مالی زن از جمله موضوعات مهم دیگه­ای هست که باید در رابطه با اون بحث بشه. حق سرپرستی فرزند از جمله این حقوق به شمار می­ره. مادر تا 1 سالگی، می­تونه حق سرپرستی فرزند رو از پدر بگیره. بعد از اون، حق سرپرستی برعهده پدر هست. البته این قانون تا زمانی اجرا میشه که کودک به سن بلوغ برسه. مواردی در رابطه با این موضوع نیز وجود داره که در صورت توافق بین طرفین، مادر میتونه حق سرپرستی رو به طور کامل برعهده بگیره. به غیر از مورد فوق، تنها در شرایطی حق حضانت به مادر داده میشه که پدر هیچ­گونه صلاحیتی جهت سرپرستی فرزندش نداشته باشه.

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋