خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

چه چیزهایی خطر طلاق را افزایش می دهند؟

چه چیزهایی باعث افزایش ریسک طلاق می شود؟

افزایش ریسک طلاق

طلاق با تنیدگی، دوسو گرایی، دو دلی، تردید به خود و عدم یقین، حتی زمانی که طرفین قبول دارند که این رابطه را دیگر نمی‌توان نگه داشت، همراه است. وقتی پای فرزندان، به ویژه فرزندان خردسال به میان می‌آید، تصمیم در این مورد به کاری بسیار دشوار و سخت مبدل می‌شود.

درواقع طلاق یکی از دردناکترین تصمیم‌هایی است که فردی بزرگسال باید آن را اتخاذ کند. واقعیت این است که سرخوردگی از ازدواج، به یکباره اتفاق نمی‌افتد، بلکه به مرور زمان احساسات مثبت جای خود را به احساسات منفی و خصمانه می‌دهد.

طلاق چه فرآیند عاطفی دارد؟

این فرآیند دارای سه مرحله است؛ در اولین مرحله، احساس آزردگی، خشم و یأس ایجاد می‌شود. افکار یکی از طرفین بر صفات منفی دیگری متمرکز می‌شود، زیرا رفتار او، آن رفتاری نیست که دیگری انتظار داشته است. در مرحله دوم، احساس آزار و خشم افزایش می‌یابد؛ در این مرحله یکی از طرفین یا هر دو به این فکر می‌کنند که  به زندگی مشترک خاتمه دهند.

در مرحله سوم یا پایانی، احساس درماندگی و بی تفاوتی افزایش یافته و برعکس احساس امید و اعتماد کاهش می‌یابد.

برخی در این وهله به عنوان آخرین تلاش برای نجات ازدواجشان یا دریافت کمک برای چگونگی پایان دادن به آن به مشاوره روی می‌آورند. پس از جدایی نیز همسران شکست خورده، کماکان به تمرکز بر صفات منفی یکدیگر ادامه می‌دهند؛ تا بیش از پیش خود را به درستی تصمیم شان متقاعد سازند.  
 

افزایش آمار طلاق
 

افراد چرا می‌خواهند از هم طلاق بگیرند؟

ازدواج در سنین پایین:

یکی از عمده ترین علت‌های طلاق در ایران، ازدواج زود هنگام و در سن پایین است. در سنین پایین افراد به ازدواج، بسیار رویایی نگاه می‌کنند و از طرفی در آن سن به دلیل عدم شناخت مناسبی که از خود دارند، نمی‌توانند شریک زندگی خود را با معیارهای درستی انتخاب کنند.

تمامی این موارد موجب می‌شود که با بروز مشکلات و مسئولیت‌های زندگی، طرفیت دچار سرخوردگی بشوند و تصمیم به طلاق بگیرند. بر طبق مطالعات انجام شده، بهترین سن ازدواج ۲۵ سالگی به بعد است. در این سنین اصولا افراد به ثبات شخصیتی رسیده و شناخت مناسبی از خود و نیازهایشان پیدا می‌کنند.

درنتیجه هم در انتخاب شریک زندگی و هم در درک زندگی زناشویی توانایی بیشتری پیدا می‌کنند، که در نهایت ازدواج موفق تری را برایشان به همراه خواهد داشت.

مسائل مالی از علت‌های اصلی طلاق

یکی از اصلی ترین دلایل طلاق در ایران مشکلات مالی است. به هرحال مشکلات مالی می‌توانند آرامش روانی اعضای خانواده را برهم زده و این مسئله باعث کم صبری افراد در برابر سایر مشکلات باشد. عموما افراد بدون در نظر داشتن مسائل مالی و صرفا از روی علاقه به طرف متقابل تصمیم به ازدواج می‌گیرند و پس از مواجه با مشکلات صبرشان تمام می‌شود.

امروزه مساعد بودن وضعیت مالی می‌تواند زندگی را بسیار تسهیل‌ نماید و استرس را از شما دور کند. به همین منظور نیز مسائل مالی در هنگام ازدواج حتما توجه نمایید و این موضوع را کوچک انگاری نکنید.

خیانت

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل طلاق در ایران، خیانت است. درصورتی که یک طرف ازدواج به دیگری خیانت کند، در ذهن آن فرد این تصور پدید می‌آید که همسرش برای او ارزش و احترام قائل نبوده و به اندزاه‌ی کافی برای همسرش کافی نبوده است. به همین سبب است که یکی از اساسی ترین انگیزه‌های ازدواج از بین رفته و آن فرد می‌خواهد از شخص خیانتکار جدا شود.

در این شرایط اعتماد بین زوجین دیگر وجود نخواهد داست و حتی شخصی که خیانت دیده، ممکن است در زندگی آینده خود نیز دچار مشکل بی اعتمادی شود.
 

مشکلات خانوادگی مسائل جنسی

نداشتن رابطه جنسی یا عدم رضایت طرفین از رابطه جنسی، به شدت بر سرد شدن طرفین از یک ارتباط تاثیرگذار است.

درخواست‌های مختلف افراد از نوع رابطه جنسی، انتظارات آن‌ها و میزان نیازشان می‌تواند دلیلی برای طلاق میان زوجین شود. از نظر قانونی نیز این یکی از دلایل موجه برای طلاق از جانب زن یا مرد می‌باشد.

افزایش وزن

شاید این موضوع برای برخی از افراد پیش پا افتاده باشد، اما در میان برخی زوجین این موضوع حیاتی بوده و ممکن است حتی زمینه ساز خیانت یا طلاق شود.

در آخر باید بدانید که زندگی مشترک قرار نیست راحت باشد و طلاق نیز آخرین راهکار نیست. اما در برخی شرایط نیز طلاق توافقی یا غیر توافقی می‌تواند بهترین راهکار برای دو نفر باشد و زندگی را برای هر دپ ساده‌تر کند. اما در هر صورت مشاوره قبل از طلاق یا مشاوره در صورت دیده شدن هر یک از موارد بالا در طرفین، می‌تواند افراد را از طلاق منصرف بکند.

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋