راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

آیا در دوران بارداری و شیردهی می توان عسل مصرف کرد؟

آیا در دوران بارداری و شیردهی می‌توان عسل مصرف کرد ؟

حتما شما هم شنیده‌اید که نوزادان و کودکان زیر یکسال نباید عسل مصرف کنند. این حرف کاملا درست است. به طور کلی عسل ممکن است حاوی هاگ‌های باکتری بوتولینوم باشد که دستگاه گوارش نوزاد، قادر به از بین بردن آن نیست و ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. اما آیا مادران باردار و شیرده می‌توانند از عسل و خواص آن بهرمند شوند.

آیا در دوران بارداری می‌توان عسل مصرف کرد؟

اگر بخواهیم یک جواب ساده و سرراست به این سوال بدهیم باید بگویم بله، مادران باردار می‌توانند با خیال راحت و بدون هیچگونه نگرانی از عسل استفاده کنند و از خواص عسل بهرمند شوند.

همانطور که گفتیم عسل خام و طبیعی ممکن است گاهی اوقات حاوی هاگ‌های باکتریایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم باشد. این باکتری ممکن است به سرعت در روده شما رشد کند و نوروتوکسین‌هایی (زهر فلج کننده عصبی) تولید کند که منجر به بوتولیسم می‌شود، یک بیماری نادر اما جدی که می تواند باعث ضعف و فلج در بازوها، پاها، ناحیه شکم و سیستم تنفسی شود.

با این حال، دکتر سندی پروکتر، استاد تغذیه در دانشگاه ایالتی کانزاس، می‌گوید: «کودکان بالای 1 سال و بزرگسالان سالم (از جمله زنان باردار) می‌توانند با خیال راحت عسل مصرف کنند، زیرا سیستم ایمنی آنها در برابر هر گونه باکتری که ممکن است در عسل باشد مقابله می‌کند..

آیا مصرف عسل برای جنین مشکلی به وجود نمی‌آورد؟

عسل برای نوزاد در شکم شما نیز بی‌خطر است. حتی در موارد جداگانه‌ای که افراد باردار به بوتولیسم مبتلا شده‌اند، محققان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوزادان آنها با این بیماری متولد شده‌اند پیدا نکردند.

 به طور کلی برای اینکه چیزی در سیستم شما به جنین شما آسیب برساند، باید از جفت وارد شود. سم بوتولینوم وزن مولکولی بالایی دارد که باعث می‌شود نتواند از جفت شما عبور کند و به نوزادتان برسد.

 به این معنی که حتی اگر عسل حاوی هاگ‌های بوتولیسم بخورید، جنین شما ایمن خواهد بود.

آیا در دوران شیردهی می‌توان از عسل استفاده کرد؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار در مورد مصرف عسل طبیعی این است که آیا مادران در زمان شیردهی می‌توانند از آن استفاده کنند و برای کودک آنها مشکلی پیش نمی‌آید؟

در جواب به این سوال هم باید بگویم که بله مادران شیرده نیز می‌توانند از عسل با خیال راحت استفاده کنند و از مزایای سلامتی آن نیز بهرمند شوند.

از آنجایی که هاگ‌های بوتولیسم در دستگاه گوارش مادر کشته می شوند، وارد جریان خون نمی شوند و به شیر مادر راه پیدا نمی‌کنند. علاوه بر این، هاگ‌ها برای عبور به شیر مادر بسیار بزرگ هستند، در نتیجه سم بوتولینوم به شیر مادر منتقل نمی‌شود.

به طور کلی نوزاد در صورت مصرف مستقیم عسل در سن زیر یکسال ممکن است به بوتولیسم مبتلا شود. و از طریق مادر چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی به نوزاد منتقل نخواهد شد.

آیا در دوران بارداری و شیردهی می‌توان عسل مصرف کرد ؟

عسل چه خواصی برای مادران شیرده و باردار دارد

تا اینجای کار متوجه شدیم که مادران چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی می‌توانند با خیال راحت از عسل استفاده کنند. اما آیا عسل برای این افراد خواصی هم دارد و می‌تواند به سلامت جنین و نوزاد کمک کند.

عسل به عنوان یک منبع غذایی غنی از ویتامین یا مواد معدنی در نظر گرفته نمی شود. اما هنوز تصور می شود که برخی از مزایای سلامتی احتمالی را دارد.

  • باروری: برخی تصورات وجود دارد که استفاده از عسل قبل از بارداری ممکن است به بهبود توانایی شما برای باردار شدن کمک کند.
  • سلامت تنفسی: برخی مطالعات نشان داده‌اند که خوردن عسل ممکن است به آسم کمک کند، اما تنها زمانی که با سیاه‌دانه یا دانه‌های کرفس ترکیب شود. عسل به تنهایی یک درمان موثر آسم در انسان نیست.
  •  محافظت آنتی اکسیدانی: عسل، به ویژه انواع تیره، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است با مبارزه با مولکول های موجود در بدن که به سلول های سالم آسیب می رسانند، سلامت را تقویت کنند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.: در دوران بارداری، شما باید یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید تا از عوامل ایجاد کننده بیماری در این مرحله حساس جلوگیری کنید، زیرا هر عارضه بزرگی ممکن است تأثیر نامطلوبی بر کودک شما داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی عسل به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت ها کمک می‌کند. بنابراین می توانید عسل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سیستم ایمنی خود را حفظ کنید

  • به کاهش گلودرد و سرفه کمک می کند: عسل اگر همراه با چای زنجبیل یا لیمو مصرف شود به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد اثر تسکین دهنده گلو دارد. این به طور سنتی برای تسکین سرفه و کمک به بهبودی از گلودرد شناخته شده است.

 

نکات احتیاطی هنگام مصرف عسل در دوران بارداری و شیردهی

 

تقریباً همیشه، در دوران بارداری و شیردهی باید با خیال راحت از عسل لذت ببرید. اما بهتر است چند نکته را رعایت کنید

  1. اگر ناهنجاری های گوارشی دارید با پزشک خود صحبت کنید. افرادی که جراحی روده یا معده انجام داده اند یا به بیماری کرون مبتلا شده اند ممکن است پردازش باکتری های روزمره در مجرای روده خود را با مشکل بیشتری مواجه کنند.
  2. اگر آنتی‌بیوتیک‌های سنگین مصرف می‌کنید، مصرف را محدود کنید آنتی‌بیوتیک‌های سنگین می‌توانند باکتری‌های «خوب» روده‌تان را که معمولاً با اسپورهای باکتریایی مبارزه می‌کنند، از بین ببرند
  3. اگر دیابت بارداری دارید، بهتر است از عسل استفاده نکنید: (در بارداری‌هایی که با دیابت بارداری همراه هستند، بهتر است شیرین کننده‌های اضافه شده از جمله عسل را به حداقل برسانید، زیرا ممکن است سطح گلوکز خون شما را بالا ببرد.) با این حال، عسل به قند سفره ترجیح داده می‌شود. عسل دارای شاخص گلیسمی کمی پایین‌تر و ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی اضافی است که آن را به عنوان یک شیرین‌کننده انتخاب بهتری می‌کند.
  4. دقت داشته باشید که در دوران شیردهی پس از مصرف عسل توسط مادر. باید دست‌ها و صورت کاملا شسته شود تا اگر عسل حاوی بوتولینوم بوده است به نوزاد منتقل نشود.

بهترین نوع عسل برای استفاده در دوران باراداری و شیردهی

اگر قصد دارید تا از مزایای سلامتی عسل در دوران بارداری و شیردهی خود استفاده کنید قطعا بهترین انتخاب عسل طبیعی و خام است. چرا که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هاست که می‌تواند سلامت شما را در این دوران تضمین کند.

اگر چه این نوع عسل‌ها در موارد معدودی ممکن است حاوی هاگ‌های بوتولینوم باشد اما همانطور که گفتیم سیستم گوارش افراد بزرگسال از جمله زنان باردار و شیرده به راحتی این باکتری را از بین می‌برند و به نوزاد چه از راه جنین و چه از راه شیر منتقل نخواهد شد.

در نتیجه اگر قصد خرید عسل طبیعی و اصل را دارید اما فروشنده یا زنبوردار معتمدی را نمی‌شناسید می‌توانید از طریق فروشگاه روستایی اقدام به خرید عسل دارویی و طبیعی کنید.

 

 

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋