راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

آیا یائسگی می تواند باعث بی خوابی شود؟

در دوران یائسگی تخمدان‌ها مقدار کمتری هورمون کلیدی تولید می‌کنند. این شامل استروژن و پروژسترون است. با کاهش این سطوح هورمونی علائم یائسگی افزایش  می‌یابد که یکی از آنها بی‌خوابی است.

 

علائم بی‌خوابی چیست؟

- به خواب رفتن 30 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد

- خیلی زود بیدار می‌شوید

- بعد از خواب احساس آرامش نمی‌کنید

- احساس خواب آلودگی یا خستگی در طول روز

با گذشت زمان از دست دادن خواب می‌تواند بر سلامت و رفاه شما تأثیر بگذارد. بی خوابی علاوه بر خستگی می‌تواند سلامت شما را از چند جهت تحت تاثیر قرار دهد. شما ممکن است:

- احساس اضطراب کنید

- احساس تحریک پذیری کنید

- احساس استرس کنید

- تمرکز کردن یا توجه کردن مشکل است

- به خاطر سپردن مطالب یا ماندن در کار مشکل است

- خطاها یا تصادفات بیشتری را تجربه کنید

- افزایش دفعات سردرد را تجربه کنید

- مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده را تجربه کنید

 

آیا بین یائسگی و بی‌خوابی ارتباطی وجود دارد؟

زنان در دوران یائسگی ممکن است مشکلات خواب را تجربه کنند. در حقیقت تا 60 درصد  خانم‌ها دچار بی‌خوابی مکرر می‌شوند. یائسگی می‌تواند چرخه خواب شما را در سه سطح متفاوت تحت تاثیر قرار دهد:

- تغییرات هورمونی:

سطح استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی کاهش می‌یابد. این می‌تواند تغییرات زیادی در شیوه زندگی شما به ویژه در عادات خواب شما ایجاد کند. این تا حدودی به این دلیل است که پروژسترون یک هورمون تولید کننده خواب است. در حالی که بدن شما با این سطح هورمونی رو به کاهش مقابله می‌کند ممکن است خوابیدن برای شما سخت‌تر شود.

- گرگرفتگی:

گرگرفتگی و تعریق شبانه دو مورد از شایع‌ترین عوارض یائسگی است. با تغییر سطح هورمون ممکن است احساس کنید که دمای بدن شما افزایش و افت ناگهانی پیدا کند. در واقع شما در حال افزایش سطح آدرنالین خود هستید که ناشی از کاهش سریع هورمون ها است. این همان ماده شیمیایی مسئول واکنش شما در برابر استرس یا سناریوی جنگ یا گریز است. بدن شما ممکن است به سختی از پس این انفجار ناگهانی انرژی برآید و خوابیدن را برای شما دشوار کند.

- داروها:

همانطور که تغییرات شیمیایی و هورمونی طبیعی می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند تغییرات ایجاد شده توسط داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید نیز ممکن است باشد. اختلال خواب یک عارضه جانبی برای بسیاری از داروها است. بنابراین اگر داروی جدیدی را شروع می‌کنید یا از مکمل‌های بدون نسخه استفاده می‌کنید ممکن است به بی خوابی شما کمک کند.

 

چه چیز دیگری باعث بی‌خوابی می‌شود؟

-  روابط شغلی، خانوادگی و شخصی می‌تواند بیش از سلامت روان شما تأثیر بگذارد. آنها همچنین می‌توانند روی خواب شما تأثیر بگذارند.

-  اگر اضطراب، افسردگی یا سایر اختلالات سلامت روانی دارید در معرض خطر بیشتری برای تجربه بی‌خوابی هستید. بسیاری از این اختلالات علاوه بر علائم احساسی می‌توانند باعث اختلال در خواب شوند.

 

منبع: www.healthline.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋