🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

چگونه عادات غذایی خوب در کودکان ایجاد کنیم؟

نمی‌توان عادت‌های غذایی خوب را ناگهانی وارد تغذیه کودک کرد؛ مهم است کودک سه وعده اصلی را داشته باشد و غذایش ترکیبی از گروه‌های غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد

خراسان: نمی‌توان عادت‌های غذایی خوب را ناگهانی وارد تغذیه کودک کرد؛ مهم است کودک سه وعده اصلی را داشته باشد و غذایش ترکیبی از گروه‌های غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد

اولین نکته در تغذیه سالم کودکان توجه به تعداد دفعات خوردن غذاست. کودکان به ۳ وعده غذایی اصلی در روز و ۱ تا ۳ وعده میان وعده نیاز دارند. والدین باید به سالم بودن میان وعده‌ها به اندازه وعده غذای اصلی توجه کنند. تنوع در غذا باعث می‌شود، وعده‌های غذایی خوش‌طعم و لذت‌بخش شوند. سعی کنید از انواع گروه‌های غذایی در برنامه غذایی کودک استفاده کنید. هر غذا ترکیب منحصربه‌فردی از مواد مغذی مختلف است. در بشقاب کودک از درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات و پروتئین) و ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) استفاده کنید. یک بشقاب سالم برای کودک باید هم دارای میوه‌ها و سبزیجات باشد و هم از غلات کامل و پروتئین در آن‌ها استفاده شود. قدم‌ مهم دیگر در تغذیه مناسب برای کودکان این است که به‌مرور عادات غذایی خوب را در کودک ایجاد کنید. بهتر است در رابطه‌با تغذیه سالم با کودک خود صحبت کنید تا فرزند شما متوجه تفاوت غذاهای سالم و ناسالم شود. اگر کودک‌تان عادات غذایی بدی دارد، سعی نکنید همه این رفتارها را هم‌زمان اصلاح کنید. ابتدا روی یک مورد تمرکز کرده و پس از اصلاح یک رفتار سراغ عادت بعدی بروید. در ادامه مهم‌ترین نکات کلیدی تغذیه سالم کودکان و نوجوانان را توضیح می‌دهیم.

مصرف شکر را محدود کنید

غذاهایی را برای فرزند خود تهیه کنید که شکر یا جایگزین‌های شکر را ندارند. سعی کنید در رژیم غذایی کودک مصرف قندهای تصفیه شده، عسل، انواع شربت‌ها و شکر قهوه‌ای را محدود کنید. ساکارز، گلوکز، فروکتوز و شکر سفید همگی در دسته قندهای تصفیه شده قرار دارند. این نوع مواد قندی همگی کالری مشابهی دارند و باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شوند.

 به‌جای آب‌میوه به کودک میوه بدهید

زمانی که کودک تشنه است، به‌جای آب‌میوه به او آب بدهید. مصرف آب‌میوه را به یک لیوان (۱۲۵ میلی‌لیتر) در روز محدود کنید. به‌هیچ‌وجه از آب‌میوه‌های غیرطبیعی و شیرین شده استفاده نکنید. زمانی که به‌جای آب‌میوه، از انواع میوه‌ها در رژیم غذایی کودک استفاده می‌کنید، فیبر سالم را وارد رژیم کرده و به سلامت و تغذیه مناسب برای کودک کمک می‌کنید. یکی از عادات غذایی غلط در کودکان این است که هنگام خوردن غذا یا بین وعده‌های غذایی نوشیدنی زیادی می‌خورند. این کار باعث احساس سیری کودک شده و در برنامه غذایی مشکل ایجاد می‌کند. 

۳مصرف نمک را کنترل کنید

سدیم ماده معدنی است که برای عملکرد مناسب اعصاب و عضلات لازم است. اما در مصرف آن باید دقت داشت. مصرف بیش‌از‌حد نمک در کودکان و حتی در بزرگ‌سالان باعث فشارخون بالا شده و خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تا جای ممکن به کودک غذاهای سالم و کم‌سدیم دهید. غذاهای فرآوری شده و انواع خوراکی‌های بسته‌بندی میزان بسیار زیادی نمک دارند. کودکی که غذاهای شور زیاد مصرف کند، به این غذاها تمایل پیدا کرده و در بزرگ‌سالی دچار چاقی و انواع بیماری‌ها می‌شود. هنگام خرید مواد غذایی به برچسب آن‌ها دقت و سعی کنید محصولاتی را بخرید که سدیم پایینی دارند.

۴ چربی‌های سالم را در رژیم غذایی قرار دهید

چربی‌های سالم برای کودکان مفید بوده و باید در تغذیه سالم کودکان این نوع چربی‌ها را قرار دهید. چربی‌های سالم اسیدهای چرب ضروری از جمله امگا ۳ و امگا ۶ دارند که در بدن ساخته نمی‌شوند. این نوع مواد باید از طریق غذا تامین شوند. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، کانولا و سویا جز چربی‌های سالم بوده و بهتر است غذا را با این نوع روغن‌ها تهیه کنید. بیشتر چربی‌هایی که در دمای اتاق جامد هستند، چربی‌های ترانس و اشباع دارند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. محصولات فروشگاهی مانند انواع کیک‌ها و کلوچه‌ها حاوی چربی ترانس هستند. هنگام خرید برچسب مواد غذایی را بخوانید و از خرید این نوع مواد غذایی خودداری کنید.

۵  برای غذاهای ناسالم جایگزین سالم پیدا کنید

غذاهای فست‌فود معمولا قند، چربی و کالری بالایی دارند. در این نوع غذاها مواد مغذی بسیار کم است. اما نمی‌توان این موضوع را بی‌اهمیت جلوه داد که این دسته از غذاها برای کودکان بسیار وسوسه‌انگیز است. به‌جای این که فست‌فود را به طور کامل از برنامه غذایی کودک حذف کنید، سعی کنید تعداد وعده‌های فست‌فود در ماه را کاهش دهید و تا جای ممکن سالم‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋