مهدی صمدی

مهدی صمدی

فواید روزه در ماه رمضان

میلیون ها نفر در سراسر جهان از طلوع تا غروب خورشید در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند. اما جدای از اهمیت معنوی، بیشتر آنها از فواید روزه در ماه رمضان غافل هستند. برای تقریباً 12 تا 14 ساعت در روز ماندن بدون غذا و آب به خودکنترلی شدید نیاز دارد. متخصصان بهداشت مسلمان پیشنهاد می کنند که این مراسم دارای فواید فیزیولوژیکی، معنوی، روانی و علمی بی شماری است. علاوه بر این، فرصتی برای همدردی با افراد فقیر و نیازمند در سراسر جهان فراهم می کند.

 

ماه رمضان چیست؟

رمضان نهمین و مقدس ترین ماه در تقویم اسلامی است. مسلمانان در ماه رمضان روزه می گیرند، از خوشی ها پرهیز می کنند و برای تقرب به خدا دعا می کنند. همچنین زمانی است که خانواده ها دور هم جمع شوند و از نعمت های خداوند بهره مند شوند. مسلمانان از فردای آن روز پس از ظهور هلال ماه در آسمان، شروع به روزه گرفتن می کنند که نشانه آغاز یک ماه جدید است. در نتیجه، ماه رمضان در بسیاری از کشورها آغاز نمی شود تا زمانی که رهبران مذهبی اعلام کنند که آنها شخصا هلال ماه را دیده اند. روزه داری طولانی با جشن جهانی عید فطر به پایان می رسد.

 

 

فواید روزه داری در ماه رمضان برای سلامتی

1. محافظت در برابر چاقی و بیماری های مزمن

روزه گرفتن در ماه رمضان ممکن است به پیشگیری از چاقی و سایر بیماری های مزمن مانند دیابت کمک کند. روزه ماه رمضان مستلزم پرهیز از مصرف آب و غذا در فاصله طلوع تا غروب آفتاب است. از این رو، سطح پروتئین هایی را که مقاومت به انسولین ایجاد می کنند، افزایش می دهد. همچنین از خطرات رژیم غذایی غنی از چربی و قند محافظت می کند و در واقع یک رژیم کاهش وزن محسوب می شود.

 

2. کاهش کلسترول و بهبود سطح قند خون

از آنجایی که روزه داری ماه مبارک رمضان پروفایل لیپیدی را تحریک می کند، کلسترول خون را کاهش می دهد. در نتیجه از حملات قلبی، سکته مغزی و سایر اختلالات جلوگیری می کند. همچنین، اگر بعد از ماه رمضان یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، سطح کلسترول تازه کاهش یافته را حفظ خواهید کرد.

 

3. بهبود سیستم گوارش

ماه رمضان و روزه گرفتن بر سبک زندگی و سیستم گوارش تاثیر مثبت دارد. بدن انسان به طور طبیعی پس از یک ماه دفع سموم در بدن سم زدایی می کند. علاوه بر این، تولید گرما و سطح اسیدیته را در معده انسان متعادل می کند.

 

فواید علمی روزه در ماه رمضان

1. استرس را کاهش می دهد

 

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان از ضروری ترین دستورات اسلام است. مسلمانان در ماه رمضان هر روز 12 تا 14 ساعت روزه می گیرند. آنها برای نماز صبح زود بیدار می شوند، قبل از طلوع آفتاب غذا می خورند، دیرتر می خوابند و بعد از غروب وعده های غذایی قابل توجهی می خورند تا انرژی و ذخایر مایعات خود را دوباره پر کنند. به همین دلیل، عادات غذایی، طول خواب و الگوی خواب به شکلی سازنده تغییر می کند. روزه گرفتن در طول ماه مبارک رمضان با کاهش سطح افسردگی، اضطراب و استرس سلامت روان را بهبود می بخشد.

 

2. از سرطان جلوگیری می کند

تحقیقات زیادی در چند سال اخیر منتشر شده است که نشان می دهد روزه ماه رمضان می تواند عوامل خطرساز سلامتی را کاهش دهد. همچنین می تواند علائم بیماری های شدید سلامتی مانند سرطان را معکوس کند. طبق تحقیقات انجام شده، این می تواند بe به کاهش سنتز گلوکز در خون، دریافت متعادل مواد مغذی و افزایش تولید سلول های کشنده تومور نسبت داده می شود.

 

3. به آلزایمر کمک می کند

گزینه های درمانی کمی برای کسانی که به آلزایمر مبتلا می شوند وجود دارد که باعث بدتر شدن مشکلات شناختی و رفتاری می شود. روزه یک گزینه درمانی است که به سرعت در خارج از حوزه داروها و درمان ها مورد توجه قرار می گیرد. روزه داری در ماه رمضان که معمولاً به عنوان یک رویکرد کاهش وزن ترویج می شود، در تحقیقات نشان داده شده است که علائم آلزایمر و کاهش رشد آهسته شناختی را در موش ها به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

فواید روانی روزه در ماه رمضان

 

1. قدرت اراده را تقویت می کند

روزه گرفتن در ماه رمضان مستلزم صلابت ذهنی و تمایل به کنار گذاشتن لذت فوری برای رسیدن به اهداف بلند مدت است. روزه گرفتن یک ماه کامل باعث ایجاد حس شادی، تمرکز و خویشتن داری می شود. این ویژگی ها را می توان در بخش های مختلف زندگی به کار برد.

 

2. هوشیاری را افزایش می دهد

به نظر می رسد افرادی که روزه می گیرند سطح بالاتری از هوشیاری و توجه دارند. غذا توسط بدن انسان به گلوکز تبدیل می شود و مصرف بیش از حد آن باعث سستی و خستگی می شود. روزه به بدن کمک می کند تا سطح گلوکز را تنظیم کند، سستی را کاهش داده و هوشیاری را افزایش می دهد.

 

3. روحیه را بالا می برد

مسلمانان پس از ساعت ها روزه داری، احساس پیشرفت، پاداش، غرور و کنترل را تجربه می کنند. روزه می تواند عزت نفس و احساس موفقیت را تقویت کند. در عین حال، روزه گرفتن و لذتی که پس از انجام یک فعالیت چالش برانگیز احساس می شود، به عنوان یک محرک قوی برای ایجاد احساس خوب در مغز عمل می کند.

 

در نظر داشته باشید با توجه به شرایط خاص این ماه بسیار بهتر است که برای داشتن بدنی سالم و مصرف مواد غذایی مناسب به متخصص تغذیه مراجعه کنید، برای این کار می توانید از روش های غیر حضوری مثل رژیم درمانی آنلاین نیز استفاده نمایید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋