مهدی صمدی

مهدی صمدی

4 فواید کپسایسین

فلفل کاین میوه درختچه گرمسیری  Capsicum annuum یا Capsicum longum است . فلفل کاین دارای طعمی از ملایم، مانند پاپریکا، تا بسیار تند است. درجه تندی به محتوای کپسایسین بستگی دارد. به عبارت دیگر، هرچه کپسایسین بیشتر باشد، تندی آن بیشتر است.

 

علیرغم طعم تند، کپسایسین با تحریک بخشی از مغز به نام "مرکز خنک کننده" اثر جالبی در کاهش دمای بدن دارد. در این راستا، فلفل قرمز به عنوان یک گیاه گرمسیری، هدیه مادر طبیعت به کسانی است که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند تا در برابر گرما مقاومت کنند. فلفل کاین نیز باعث دفع گرما می شود، اما گرمازایی را بدون افزایش دمای هسته بدن افزایش می دهد.

 

1. تسکین درد

در چند دهه گذشته تحقیقات زیادی روی کپسایسین انجام شده است. کرم ها و ژل های حاوی کپسایسین  توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای تسکین درد ناشی از هرپس زوستر (نورالژی پس از ترمیم)، آرتریت و نوروپاتی دیابتی تایید شده اند.

 

هنگامی که کپسایسین روی پوست استفاده می شود یا بلعیده می شود، "ماده P" از سلول های عصبی آزاد می شود. در اینجا، 'P' مخفف انگلیسی برای Pain است. در ابتدا، یک پاسخ محرک وجود دارد، اما استفاده مکرر از کپسایسین باعث کاهش ماده P در سلول های عصبی می شود. بنابراین، مصرف مکرر یا مصرف کپسایسین می تواند احساس درد را مسدود کند.

 

مصرف مداوم کپسایسین باعث ایجاد تحمل می شود. به عبارت دیگر، هر چه بیشتر فلفل بخورید، بهتر می توانید تندی آن را تحمل کنید. این پدیده ممکن است مشیت طبیعت باشد که به شما کمک می کند از فواید فلفل قرمز نهایت لذت را ببرید. علاوه بر این، اتفاق جالب دیگری نیز وجود دارد که اگر اغلب غذاهای تند بخورید، ممکن است اتفاق بیفتد. کپسایسین مرکزی را در مغز فعال می کند که هوس خوردن غذاهای تند را تحریک می کند. مطالعات نشان داده است که وقتی به افراد دارای هوس غذای تند تصاویری از غذای تند نشان داده می شود، فعالیت مسیرهای عصبی و نواحی مغز مرتبط با پاداش طبیعی، میل به غذا و اعتیاد به مواد مخدر را افزایش می دهد. یافته جالبی نیز در الگوهای EEG افرادی که هوس غذای تند داشتند مشاهده شد که حاکی از بهبود فعالیت مغز است. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که غذاهای تند با مکانیسم‌های مختلف به مقابله با کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک می‌کنند.

 

2. بهبود گوارش

خوردن غذاهای تند باعث تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. این مزایا در مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، آشکار شد. بر اساس این مطالعه، زمانی که افراد مبتلا به سوء هاضمه مکرر 2.5 گرم فلفل قرمز را قبل از هر وعده غذایی مصرف می کردند، علائم سوء هاضمه به طور قابل توجهی کاهش یافت. گروهی که قبل از غذا فلفل قرمز مصرف کردند، تقریباً 50 درصد از شدت علائم سوء هاضمه (تهوع، درد شکم و نفخ) و نمره کلی علائم در مقایسه با گروه دارونما کمتر بود.

 

جالب است که بسیاری از مردم از غذاهای تند اجتناب می کنند زیرا معتقدند که می تواند معده را تحریک کند و علائم را بدتر کند، اما مطالعات بالینی نشان می دهد که لزوماً اینطور نیست. مطالعات بالینی نشان می دهد که فلفل از آسیب معده جلوگیری می کند، درد معده، نفخ و حالت تهوع را در افرادی که از سوزش سر دل رنج می برند بهبود می بخشد و علائم سندرم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد.

 

با این وجود، درست است که فلفل دلمه ای می تواند برای برخی افراد باعث ناراحتی معده شود. با این حال، حتی چنین افرادی می توانند از اثر کپسایسین که بعداً مخاط معده را بهبود می بخشد، لذت ببرند، اگر با مصرف فلفل هایی که تند کمتری دارند، مانند پاپریکا، تحمل خود را ایجاد کنند.

 

3. سلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد

فلفل کاین برای قلب و عروق خونی نیز مفید است. فلفل کاین ممکن است برای جلوگیری از تصلب شرایین یا تصلب شرایین چندین کار داشته باشد. 9  پیروی از یک رژیم غذایی غنی از کپسایسین می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد.  علاوه بر این، کپسایسین اثرات محافظتی دارد که بسیار فراتر از این فواید است. کپسایسین فرآیند فیبرینولیز را تقویت می کند، که می تواند از تشکیل لخته های خونی که می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود، جلوگیری کند.  این مزایا ممکن است نرخ بسیار پایین حمله قلبی و سکته مغزی را در فرهنگ هایی که مقدار زیادی فلفل قرمز مصرف می کنند توضیح دهد.

 

4. مدیریت وزن

یک رژیم غذایی غنی از کپسایسین می تواند تا حد زیادی به مدیریت وزن کمک کند. افزایش مصرف فلفل قرمز ممکن است باعث افزایش متابولیسم پایه و چربی سوزی شود. چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که مصرف فلفل تند یک راه طبیعی و ایمن برای تقویت چربی سوزی و متابولیسم برای تولید انرژی و بهبود کنترل قند خون است.

 

نحوه خوردن فلفل کاین

فلفل کاین در حالت طبیعی، تازه یا خشک، به صورت تکه یا پودر موجود است. فلفل کاین و پودر پاپریکا را می توان تا یک سال در یک شیشه در بسته و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرد.

 

در اینجا تعدادی راه برای افزایش مصرف کپسایسین از طریق رژیم غذایی آورده شده است.

 

فلفل هندی رنده شده یا له شده را روی میز بگذارید و به دلخواه به غذا اضافه کنید.

برای تندی بیشتر، کمی فلفل قرمز به کاکائو داغ اضافه کنید.

هر غذایی را می توان با افزودن کمی فلفل کاین تقویت کرد.

¼ قاشق چایخوری فلفل هندی و 2 قاشق غذاخوری آب لیمو را در 3 فنجان سبزی کولارد پخته شده، سبزی خردل یا کلم پیچ بریزید.

همین حالا رژیم درمانی آنلاین خودتُ دربافت کن...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋