خودروهای هیدروژنی به عنوان یکی از جایگزینهای پاک برای مدلهای بنزینی و دیزلی معرفی میشوند، اما مشکلات نگهداری از این خودروها کم نیست.
خودروهای هیدروژنی به عنوان یکی از جایگزینهای پاک برای مدلهای بنزینی و دیزلی معرفی میشوند. این نوع خودروها اگر چه پاک و بدون آلایندگی هستند، اما ظاهراً از لحاظ هزینه نگهداری میتوانند کمرشکن باشند! صورت حساب 114 هزار دلاری که مالک یک دستگاه هیوندای توسان هیدروژنی دریافت کرده، بهترین گواه بر این ادعاست!
مالک این خودرو تاجری به نام «تیل وستبرگ» از شهر باد هامبورگ آلمان است. وی در سال 2016 با صرف 50200 یورو (معادل 55 هزار دلار) هیوندای توسان هیدروژنی را خریداری کرده و تاکنون 84 هزار کیلومتر با آن به رانندگی کرده است. با آنکه آقای وستبرگ در روزهای اول خرید به خاطر نبود ایستگاه مخصوص مجبور بود برای سوختگیری تا 114 کیلومتر رانندگی کند، اما به دلیل ویژگیهایی مثل شتاب بالا، رانندگی بیسروصدا و برد حرکتی تا 500 کیلومتر، تا همین چندی پیش از خودروی خود رضایت داشت. تا اینکه بنا به علتی نامعلوم کراساوور هیدروژنی آقای وستبرگ خراب شد.
پس از مراجعه به تعمیرگاه و رفع مشکل، نمایندگی صورت حسابی 103,764.17 یورویی مقابل آقای وستبرگ میگذارد، رقمی که معادل تقریبا 114 هزار دلار یا 5.7 میلیارد تومان میشود! البته این رقم با احتساب مالیات است و با کسر آن هزینه تعمیرات انجامشده به 84,875 یورو یا 93 هزار دلار کاهش پیدا میکند.
آقای وستبرگ پس از شوکه شدن از مواجهه با چنین صورت حسابی از تعمیر خودرو منصرف میشود و از هیوندای درخواست میکند خودروی او را بدون انجام تعمیرات پس بدهد! شرکت هیوندای با انتشار بیانیهای، قبول کرده که تعمیر توسان هیدروژنی توجیه اقتصادی ندارد و دنبال راهکارهایی جایگزین برای آقای وستبرگ است!
حتماً خواهید پرسید دلیل هزینه بالای تعمیر هیوندای توسان هیدروژنی چیست؟ در پاسخ باید گفت این خودرو به تعداد بسیار محدود وارد بازار شده و تکنولوژیهای موجود در آن خیلی فراگیر نیست. همین موضوع باعث میشود تعداد قطعات یدکی نیز خیلی کم و نایاب باشد که طبیعتاً نتیجه آن گرانی است.
گفتنی است هیوندای توسان هیدروژنی بین سالهای 2013 تا 2018 روی خط تولید قرار داشت. این خودرو جای خود را به مدل نکسو داد. جالب اینکه قطعات اصلی پیل سوختی نکسو در مجموع 41,650 یورو یا حدود 46 هزار دلار قیمت دارند. البته هیوندای میگوید این قطعات تا 10 سال یا 5000 ساعت عمر میکنند.
در حال حاضر بازار خودروهای هیدروژنی عمدتاً به دو مدل هیوندای نکسو و تویوتا میرای محدود میشود. پیش از این هوندا کلاریتی نیز جزو گزینهها بود، اما با تصمیم کمپانی عرضه آن متوقف شد. شایان ذکر است ب ام و نیز خود را برای ورود به بازار خودروهای هیدروژنی مهیا میکند. مدلهای تولیدی این کمپانی به تکنولوژی پیل سوختی تویوتا مجهز خواهند بود. این را هم اضافه کنیم که تویوتا وعده داده نسل بعدی پیشرانههای هیدروژنی خود را در سال 2026 معرفی خواهد کرد. این شرکت تأکید دارد قیمت و هزینه نگهداری نسل جدید پیشرانههای هیدروژنی، 50 درصد کمتر خواهد بود.
پاسخ ها