el.netware

el.netware

با انواع مختلف شاخص توده بدنی آشنا شوید.

همانطور که اشاره کردیم بی ام آی، شاخصی مناسب برای تناسب قد و وزن است اما نمی‌تواند اطلاعاتی مانند میزان چربی، استخوان و دیگر بافت ها به ما بدهد. در حقیقت این شاخص نمی ‌تواند بین ماهیچه و چربی های بدن تفاوتی ایجاد کند. در ادامه با نحوه محاسبه BMI و انواع مختلف آن آشنا می شوید.

 BMIافراد مسن

بدن افراد مسن بیشتر از چربی تشکیل شده است تا عضله، اما با این اوصاف ممکن است در بازه وزن طبیعی قرار بگیرد.

 BMIیک ورزشکار

بی ام آی یک ورزشکار که از ورزش برای لاغری استفاده می کند ممکن است در بازه افراد دارای اضافه ‌وزن قرار بگیرد ولی این در حالی است که این افراد کاملا فیت هستند.

 BMIزنان باردار

بی ام آی در زنان باردار به علت ثابت نبودن وزن دقیق نیست و بی ام آی زنان باردار عموما بالاست.

 BMIدر کودکان و نوجوانان

در بزرگسالان، ارزش BMI با سن ارتباطی ندارد و برای هر دو جنسیت یکسان است. اندازه گیری BMI در کودکان و نوجوانان کمی متفاوت است. دختران و پسران با سرعت های متفاوتی رشد می‌کنند و مقادیر متفاوتی از چربی بدن در سنین مختلف وجود دارد. به همین دلیل‌، در اندازه گیری BMI در دوران کودکی و نوجوانی سن و جنس را در نظر می گیرند.

پزشکان BMI را برای کودکان و نوجوانان همانند بزرگسالان با اندازه گیری قد و وزن محاسبه می‌کنند. سپس تعداد BMI و سن افراد را در نمودار BMI مخصوص سن برای جنسیت مشخص می کنند. این نشان می دهد که آیا کودک در محدوده سالم قرار دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری یک ماهه رایگان

کودکان به علت اینکه در حال رشد (از جهت قد و وزن) هستند، اینکه BMI  بالایی داشته باشند کاملا طبیعی است. بالا بودن بی ام آی کودکان در حقیقت خبر از عضلانی بودن هیکل کودک می‌دهد نه چربی اضافه.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم لاغری برای زنان و بانوان

دقت BMI

 BMIتغییرات طبیعی در شکل بدن را در نظر می‌گیرد و محدوده وزنی سالم را برای یک قد خاص محاسبه می‌کند. علاوه بر اندازه گیری  BMI، پزشکان در زمان ارزیابی وزن سالم عوامل دیگری را نیز در نظر می‌گیرند. ماهیچه بسیار متراکم تر از چربی است، بنابراین افراد عضلانی، مانند بوکسورهای سنگین وزن، مربیان وزنه برداری و ورزشکاران، ممکن است وزنی سالم داشته باشند هرچند BMI آنها در دسته افراد چاق طبقه بندی می‌شود.

نژاد افراد همچنین می‌تواند بر روی برخی از شرایط سلامتی وی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بزرگسالان با نژاد آسیای جنوبی با BMI 23 ، که معمولاً سالم تلقی می‌شود، بیشتر در معرض برخی مشکلات سلامتی مانند دیابت قرار دارند. زنان باردار نباید از    BMI به عنوان معیار استفاده کنند. در صورتی که نگران وزن خود هستید، می‌توانید از متخصصین تغذیه مشاوره بگیرید.

منبع: https://www.dritm.ir/

el.netware
el.netware

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋