
در سالهای اخیر استفاده از لینکدین بین کاربران ایرانی گسترش زیادی داشته است. بسیاری از دانشجویان یا سایر افراد جویای کار سری به این شبکه میزنند تا شانس خود را برای یافتن شغل موردنظرشان امتحان کنند. برخی موفق میشوند و برخی شاید نتوانند با این شبکه ارتباط مناسب برقرار کنند. در این یادداشت، درباره اینکه چطور میتوان از فرصتهای و ظرفیتهای این شبکه برای یافتن شغل بهره برد صحبت میکنیم.
برای شروع فرآیند کاریابی در لینکدین، اولین قدم داشتن یک پروفایل «All-Star» یا حرفهای است. پروفایل شما حکم رزومه آنلاین و ۲۴ ساعته شما را دارد. اگر ناقص باشد، حتی اگر بهترین متخصص دنیا هم باشید، نادیده گرفته میشوید. برای قدرتمند کردن پروفایل به نکات زیر دقت کنید:
تصویر شما اولین چیزی است که اعتماد کارفرما را جلب میکند. از عکسهای دستهجمعی، سلفیهای بیکیفیت یا عکسهای تفریحی استفاده نکنید. یک عکس با پسزمینه ساده، لبخند ملایم و پوشش رسمی یا نیمهرسمی، شانس دیده شدن شما را چندین برابر میکند.

بخش هدلاین یا عنوان، دقیقاً زیر نام شما قرار دارد. نوشتن عبارتهای کلیشهای مثل «جویای کار» یا «بیکار» اشتباه است، زیرا هیچ کارفرمایی این عبارات را جستجو نمیکند. به جای آن، تخصص و ارزش خود را بنویسید.
این بخش فرصتی است تا داستان حرفهای خود را بگویید. روی کلمات کلیدی حوزه کاری خود تمرکز کنید. خلاصهای از تجربیات، مهارتهای نرم و دستاوردهایتان را بنویسید تا وقتی کارفرما پروفایل را باز میکند، در همان چند ثانیه اول جذب شود.

یکی از پاسخهای سریع به سوال «چگونه در لینکدین کار پیدا کنیم»، استفاده از ابزارهای خودِ پلتفرم است. لینکدین قابلیتی دارد که به شما اجازه میدهد وضعیت خود را به کارفرمایان اعلام کنید.
برای فعالسازی:
شما میتوانید تعیین کنید که این وضعیت را «همه اعضای لینکدین» ببینند (که یک روبان سبز رنگ #OpenToWork دور عکس شما میاندازد) یا فقط «استخدامکنندگان» (Recruiters) قادر به دیدن آن باشند. این کار سیگنال واضحی برای کاریابی در لینکدین به بازار کار میفرستد.

لینکدین یک موتور جستوجوی قدرتمند برای مشاغل دارد. برای استفاده از این بخش:

برای اینکه اولین نفر باشید، از فیلترها (دورکاری، تماموقت و…) استفاده کنید. همچنین با روشن کردن گزینه Job Alert برای کلمات کلیدی مدنظرتان، به محض انتشار آگهی جدید، لینکدین به شما ایمیل یا نوتیفیکیشن میدهد. سرعت عمل در ارسال رزومه بسیار مهم است.
بسیاری از موقعیتهای شغلی در ایران، هرگز در بخش Jobs آگهی نمیشوند! اینجاست که مهارت شبکهسازی اهمیت پیدا میکند.

ادعا کردن کافی نیست؛ باید ثابت کنید.
در مسیر کاریابی در لینکدین، این ابزارها عصای دست شما هستند:

فوتوفنهایی که شما را از بقیه متمایز میکند
با وجود تمام مزایا، کاربران ایرانی با دو چالش عمده روبرو هستند:
۱. محدودیتهای فرهنگی و رفتار کارفرمایان هنوز هم بسیاری از شرکتهای ایرانی به جای استفاده از پنل رسمی Jobs، آگهیهای استخدام را در قالب یک «پست معمولی» در صفحه شخصی مدیران یا صفحه شرکت منتشر میکنند. بنابراین، چگونه در لینکدین کار پیدا کنیم وقتی آگهیها رسمی نیستند؟ راه حل این است که هشتگهای مربوط به استخدام (مثل #استخدام، #جویای_کار، #Hiring) را دنبال کنید و شبکه ارتباطی خود را با افراد فعال در منابع انسانی (HR) گسترش دهید.
۲. محدودیتهای تحریمی برخی امکانات مثل دیدن اینکه «چه کسانی پروفایل شما را دیدهاند» یا بخش Salary (حقوق) و دورههای آموزشی LinkedIn Learning برای کاربران رایگان یا کاربران با IP ایران محدودیتهایی دارد. با این حال، امکانات اصلی برای یافتن شغل همچنان در دسترس و کارآمد است.
پرداخت پول، حساب کاربری ویژه را خریداری کرده باشند. در حال حاضر، چنین امکانی برای کاربران ایرانی فراهم نیست.
آیا تجربه پیداکردن کار از طریق لینکدین را دارید؟ چه پیشنهادی برای کاربرانی دارید که از طریق این شبکه قصد پیداکردن شغل دارند؟ چه چالشها و محدودیتهای دیگری را میشناسید که در فضای لینکدین ایرانی وجود دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منابع دیگر: LinkedIn
نسخه اول در مرداد ۱۴۰۳ توسط جاوید فرجامنیا نوشته شد.
پاسخ ها