darooboom.pharmacy

darooboom.pharmacy

کلسیم چه فوایدی برای سلامت جسمانی دارد؟

 

کلسیم رایج ترین ماده معدنی در بدن است که تقریباً به طور کامل (98٪) در استخوان ها ذخیره می شود و حدود 2٪ وزن بدن را تشکیل می دهد. به طور کلی بین 20 تا 30 درصد کلسیمی که از طریق رژیم غذایی تامین می شود توسط دستگاه گوارش جذب می شود، اما جذب آن بر اساس نیاز متفاوت است و به ویژه در طول رشد، بارداری و شیردهی افزایش می یابد. از همین روی مصرف قرص کلسیم در برخی شرایط الزامی است.

همچنین کلسیم برای حفظ سلامت استخوان و عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم ها و هورمون ها ضروری است.

فواید کلسیم برای سلامتی

کلسیم بر متابولیسم انرژی، عملکرد ماهیچه ها، لخته شدن خون، انتقال عصبی عصبی، آنزیم های گوارشی، تقسیم سلولی، سلامت استخوان و دندان تاثیر می گذارد.

وقتی صحبت از سلامت استخوان می شود، باید به نقش مهم ویتامین D در افزایش جذب کلسیم و استفاده از آن توسط بدن اشاره کرد. در واقع، مطالعات نشان داده اند که دریافت کلسیم و ویتامین D برای تشکیل استخوان در جنین و کودک ضروری است.

در ادامه به 5 مورد از فواید کلسیم اشاره می کنیم:

1- PMS را کاهش می دهد

بین مصرف کم کلسیم و افزایش علائم سندرم پیش از قاعدگی ارتباط وجود دارد. کلسیم ممکن است به کاهش علائم رایج سندرم پیش از قاعدگی، از جمله ناراحتی، خستگی، خلق و خوی نوسان، نفخ و میل به غذا کمک کند. یک رژیم غذایی سالم و سرشار از کلسیم به کاهش این علائم ناراحت کننده PMS کمک می کند که در مسیر زندگی روزمره قرار می گیرند.

2- دندان ها را تقویت می کند

کلسیم برای رشد و حفظ استخوان های فک و دندان های سالم حیاتی است. این به نگه داشتن دندان ها در جای خود کمک می کند و در دوران کودکی با فسفر کار می کند تا استحکام دندان های شما را تقویت کند. کلسیم بخشی از مینای دندان است که به محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها و تارتار کمک می کند که منجر به ایجاد حفره ها و کاهش سلامت دهان و دندان می شود.

3- به حفظ وزن کمک می کند

برخی از مطالعات نشان می دهد که بزرگسالان و کودکان با مصرف کم کلسیم نیز بیشتر در معرض افزایش وزن هستند. کلسیم لزوما کاهش وزن را تسریع نمی کند. با این حال، در حفظ متابولیسم سالمی که برای حفظ وزن سالم لازم است نقش دارد.

4- سنگ کلیه را دفع می کند

قبلاً اعتقاد بر این بود که کلسیم باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. تحقیقات امروزی نشان داده است که کلسیم رژیم غذایی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مورد نیاز است و عوامل دیگری مانند کم آبی بدن و مصرف زیاد اگزالات به احتمال زیاد باعث ایجاد آن می شوند.

5- از سلامت قلب حمایت می کند

اکثر مردم فکر نمی کنند که کلسیم نقشی در سلامت قلب دارد، اما کلسیم مورد نیاز قلب است. در فرآیندی که به انقباض و پمپاژ خون در سراسر بدن شما کمک می کند، شرکت دارد. مقادیر کافی کلسیم به عضلات قلب در انقباض و آرامش کمک می کند. کلسیم همچنین به حفظ سطح فشار در شریان ها کمک می کند و در حفظ فشار خون سالم نقش دارد.

دوز بالای کلسیم

یکی از بزرگترین چالش های مصرف کلسیم، اطمینان از جذب مناسب است. حتی اگر یک رژیم غذایی سالم و سرشار از کلسیم داشته باشید، کلسیم بدون ویتامین D قابل جذب نیست. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. به همین دلیل، بسیاری از مردم دچار کمبود هستند. شامل افرادی می شود که در آب و هوای شمالی زندگی می کنند و افرادی که وقت خود را در خارج از خانه نمی گذرانند. یک مکمل می تواند به جبران سطوح ویتامین D شما کمک کند.

علائم و نشانه های کمبود کلسیم

کمبود کلسیم ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. دلایل رایج عبارتند از:

ژنتیک

مصرف ضعیف کلسیم

داروهایی که جذب را مهار می کنند

عدم تحمل رژیم غذایی به محصولات لبنی

تغییرات هورمونی

کمبود می تواند باعث مشکلات سلامتی متعددی شود که شایع ترین آنها ضعیف شدن استخوان ها و شرایطی مانند پوکی استخوان است. سایر علائم کمبود عبارتند از: ضعف عضلانی، افزایش فشار خون، آرتروز و لق شدن دندان ها. به همین دلیل است که کلسیم بسیار مهم است. برخی از مهمترین عملکردهای بدن شما را به ارمغان می آورد.

darooboom.pharmacy
darooboom.pharmacy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋