کسانی را میشناسید که برای خودشان کار میکنند؟ در مسیرهای رفتوآمدتان چه کسبوکارهای جدیدی میبینید؟ چه تعداد از آدمهای دورواطرافتان دوست دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند؟ وقتی صحبت از راه اندازی کسب و کار میشود، همیشه پای مغازه، فروشگاه یا دفترودستک آنچنانی در میان نیست. میز کاری در خانه، آشپزخانه یا باغچهتان میتواند محل کار و کسبتان باشد! در «کتاب ۹ ایده کسبوکار؛ ثروت آفرینی با سرمایه کم» چنین کسبوکارهایی به شما معرفی میشوند، کسبوکارهایی که میتوانید با سرمایه و امکانات اندک راه بیندازید.
کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها و توسعه جوامع دارند. اغلب کشورهای صنعتی و کشورهایی که رشد اقتصادی بیشتری دارند، توجه ویژهای به توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط میکنند. کسبوکارهای کوچک با سرعت و سهولت بیشتری با تغییرات اقتصادی و شرایط بحرانی کنار میآیند.
مطابق دادههای اداره آمار آمریکا در سال ۲۰۱۶، کسبوکارهای کوچک بیش از ۹۹ درصد کسبوکارهای آمریکا را تشکیل دادهاند. از این میان، ۸۹ درصد را کسبوکارهایی با کمتر از ۲۰ کارمند تشکیل دادهاند. بنابر دادههای یوروپین کامیشن سهم کسبوکارهای کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا مشابه همین ارقام است.
هرچند در ایران فرهنگ کارمندی و حقوقبگیری غالب است، طی سالهای اخیر توجه بیشتری به کارآفرینی و تشویق افراد به راهاندازی کسبوکار، بهویژه در حوزههایی مانند گردشگری، شده است. دراینبین، تعداد کسانی که مایلاند کسبوکار خودشان را داشته باشند، افزایش پیدا کرده است. گرچه بسیاری باور دارند که راهاندازی کسبوکار بدون امکانات و سرمایه هنگفت ممکن نیست، حقیقت چیز دیگری است. با سرمایه کم و بدون امکانات آنچنانی هم میتوانید کسبوکار خودتان را راه بیندازید. این کتاب چند نمونه از چنین کسبوکارهایی را معرفی میکند.
عنوان: ۹ ایده کسبوکار؛ ثروتآفرینی با سرمایه کم
نویسنده: تیم تحریریه چطور
ناشر: وبسایت چطور
خرید کتاب 9 ایده کسبوکار ثروتآفرینی با سرمایه کم
برای راهاندازی کسبوکار لزوما به سرمایه هنگفتی نیاز ندارید؛ اما برخی پیشنیازها و آشنایی با برخی مفاهیم، لازم است. بنابراین، در گام نخست کتاب، هرآنچه برای راهاندازی هر ایده کسب و کار باید بدانید، به شما توضیح داده میشود. در این بخش از کتاب، برخی اصطلاحات و مفاهیم رایج مدیریتی در کسبوکار و نیز مهارتهای موردنیاز و ابعاد مشترک کسبوکارها معرفی میشوند.
در این کتاب، قرار است با مجموعهای از ایدههای کاربردی آشنا شوید؛ اما پیش از آشنایی با ایدهها، مجموعهای از سخنان افراد موفق جهان را میخوانید. بسیاری معتقدند یادآوری و خواندن سخنان انگیزه بخش افراد موفق، در افزایش انگیزه مؤثر است؛ بنابراین بخش کوتاه «به خودتان باور داشته باشید» را نادیده نگیرید! این سخنان با اشاره به داشتهها، نداشتهها و مشکلات مسیر به شما یادآوری میکنند که شما هم «میتوانید» و باید به خودتان باور داشته باشید!
در ادامه، نوبت به بخش اصلی کتاب یعنی ایدهها میرسد:
در هر ایده، نخست، خلاصهای از آن ایده و سپس توضیحاتی درباره بازار و آیندهاش ارائه میشود. در ادامه، نکاتی به شما پیشنهاد میشود که میتواند مزیت رقابتی کسبوکارتان باشد. سپس نوبت به پیشنیازها و هزینههای تقریبی راهاندازی میرسد. بسته به نوع کسبوکار، نکات مهمی یادآوری میشوند که باید در بسته بندی در نظر بگیرید. در گام بعدی، توصیههایی را درباره روش بازاریابی و فروش و قیمت گذاری میخوانید. در پایان، به خطرات احتمالی، مجوزهای لازم و نهادهایی اشاره میشود که آشنایی با آنها به شما کمک میکند.
بهطور خلاصه، در هر ایده، عناوین زیر را میخوانید:
البته، بسته به نوع کسبوکار، ممکن است برخی از این عنوانها باهم ترکیب شده یا حذف شده باشند.
برای تهیه این کتاب، تیمی از ایدهپردازان و نویسندگان زبدۀ سایت چطور گرد هم آمدهاند. در این تیم، افرادی توانمند و با تخصصهای مدیریت ارشد کسبوکار، کارآفرینی و… حضور داشتهاند. ایدههای گنجاندهشده در این کتاب، حاصل نظرسنجیها و پژوهشهای فراوان و جلسات متعدد گفتوگو و ارزیابی بوده است.
اگر در یکی از گروههای زیر جای میگیرید، این کتاب میتواند به شما کمک کند:
بهطورکلی، اگر به هر دلیل و با هر هدفی، مایل به راهاندازی کسبوکاری برای خودتان هستید اما سرمایه چشمگیری در اختیار ندارید، ایدههای این کتاب میتواند شروع خوبی برایتان باشد.
در شرایط اقتصادی ناپایدار کنونی و وضعیت پرتردید بازار کار در ایران، افراد بسیاری بهدنبال راهاندازی کسبوکاری برای خودشان یا راهی برای کسب درآمد اضافی هستند. راهاندازی کسبوکار اقدامی جسورانه و نیازمند تلاش و پشتکار است. ادارهٔ کسبوکار خودتان در کنار سختیهایش مزیتهای قابلتوجهی دارد. دراینمیان انتخاب زمینهٔ فعالیت، بهویژه در شرایط کنونی اقتصاد ایران مسئله مهمی است. سرمایهٔ اندک راهاندازی، ریسک کسبوکار را تا اندازه زیادی کاهش میدهد. نگاهی به سرگذشت بسیاری از کارآفرینان موفق که بیندازید، میبینید خیلی از آنها کارشان را با سرمایهای اندک و از خانهشان شروع کردهاند؛ برخی همچنان هم در منزل کار میکنند.
کسبوکارهای کوچک و متوسط اهمیت زیادی برای اقتصاد کشورها دارند؛ زیرا کمک چشمگیری به اشتغالزایی و افزایش تولید ناخالص ملی میکنند. از همین رو، دستکم در آییننامههای سازمانها و بانکهای مختلف، سیاستهای حمایتی مختلفی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.
مدیریت مالی به گرفتن تصمیمهای مالی سودمند در بنگاه اقتصادی کمک میکند. بسته به نوع کسبوکار، لزوما نیازی به تحصیلات در این رشته ندارید. باید حساب هزینهها و سودتان را داشته باشید و بتوانید موارد مالی را ثبت و ضبط کنید. بسیاری از گذشتگان ما بدون تحصیلات عالی و با چرتکه و دفترچهٔ حساب، کسبوکارشان را با موفقیت اداره کردهاند. در آغاز راه، فایلهای اکسل کارتان را راه میاندازند. همینطور میتوانید از نرمافزارهای مالی مختلفی بهره بگیرید که در بازار وجود دارند.
لزوما قرار نیست در کسبوکار کوچکتان محصول آنچنانی عرضه کنید یا کمپین بازاریابی پروپیمانی داشته باشید. مثلا داستان چگونگی تبدیل شدن یک گلوله کوچک خاک به کوکدامای خوشبرورویی به پهنای کف دست، میتواند چنان با مخاطب ارتباط برقرار کند که اقدام به خرید محصولتان کند!
خرید کتاب 9 ایده کسبوکار ثروتآفرینی با سرمایه کم
پاسخ ها