دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

مزایا و چالش های چند شغله بودن؛ چطور از عهده چند شغل بر بیاییم

مزایا و چالش‌های چند شغله بودن؛‌ چطور از عهده چند شغل بر بیاییم

چند شغله بودن چیزی نیست که هر کسی از آن خوشش بیاید. اما گاهی اوقات داشتن یک یا چند شغل اضافه ضروری است. از سوی دیگر، گاهی خود شغل ماهیتی چندگانه دارد و فرد مجبور است کارهای مختلفی انجام بدهد. مدیریت چنین شرایطی نیازمند برنامه‌ریزی، کسب مهارت‌های لازم و به‌یادداشتن نکاتی مهم است که در این مقاله درباره‌شان صحبت کرده‌ایم.

راهنمای مطالعهنمایش

چرا چند شغل؟ فواید و چالش‌ها

سازمان‌دهی و مدیریت زمان

مدیریت استرس

نکات مهمی که چندشغله‌ها باید بدانند

جمع‌بندی

چرا چند شغل؟ فواید و چالش‌ها

افراد به‌دلایل متفاوتی به انتخاب شغل دوم یا حتی سوم روی می‌آورند؛ برخی به‌دلیل نیاز مالی، برخی برای یادگیری مهارت‌های جدید و برخی هم برای پرکردن زمان‌های خالی خود. گاهی اوقات کارفرما‌یان و پیمانکاران نیز چند پروژه را هم‌زمان انجام می‌دهند که این هم نوعی چندشغلی به حساب می‌آید.

شاید در نگاه اول داشتن دو یا چند شغل چندان مطلوب به نظر نرسد، اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان به فواید آن پی برد، فوایدی مانند:

  • یادگیری مهارت‌های جدید؛
  • گسترش ارتباطات شغلی و حرفه‌ای؛
  • کسب درآمد بیشتر.

البته در کنار هر فایده‌ای ممکن است چالش‌هایی نیز وجود داشته باشد، مانند:

  • مدیریت زمان؛
  • افزایش استرس؛
  • رسیدگی به امور روزمره زندگی؛
  • حفظ ارتباط با دوستان و خانواده.

برای کنارآمدن با این چالش‌ها و به حداکثر رساندن فواید چند شغله بودن، به نکاتی توجه کنید که در ادامه مطرح کرده‌ایم.

سازمان‌دهی و مدیریت زمان

سازماندهی و مدیریت زمان در چند شغله بودن

بی‌شک مهم‌ترین جنبه داشتن چند شغل، مدیریت زمان است. بدون برنامه‌ریزی مناسب و اختصاص زمان کافی به هر شغل یا پروژه، اوضاع سریع به هم خواهد ریخت. وقتی چند شغل دارید، برای مدیریت مناسب زمان به این توصیه‌ها توجه کنید:

۱. از دفترچه برنامه‌ریزی استفاده کنید

برای پیشگیری از فراموشی کارها، قرار ملاقات‌ها و سایر الزامات هر شغل، حتما برنامه روزانه هر شغل را در دفترچه‌ برنامه‌ریزی روزانه ثبت کنید. خودتان می‌توانید یک دفترچه معمولی تهیه و آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید. همچنین می‌توانید از دفترچه‌های مخصوص برنامه‌ریزی روزانه استفاده کنید که در بازار موجودند.

علاوه بر این، می‌توانید از نرم‌افزارها و برنامه‌های مدیریت پروژه نیز بهره ببرید. این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند جنبه‌های مختلف هر شغل را به کارهای کوچک‌تر تجزیه و مدیریت کنید.

۲. ایمیل‌های خود را سازمان‌دهی کنید

داشتن چند شغل به‌احتمال زیاد یعنی دریافت و ارسال تعداد بیشتری ایمیل. برای سازمان‌دهی ایمیل‌های خود، از فیلترهای مناسب استفاده کنید. با ساخت پوشه‌های مختلف و فرستادن هر ایمیل به پوشه مربوطه، راحت به هر ایمیل دسترسی پیدا می‌کنید.

۳. مدیران را از وضعیت خود آگاه کنید

اگر دو یا چند شغل دارید، حتما این مسئله را با رؤسای خود در میان بگذارید. شاید فکر کنید چنین اقدامی ظاهر خوبی ندارد، اما این‌طور نیست. چه بسا مدیران شما نیز در برنامه‌ریزی و هماهنگی مشاغل به شما کمک کنند.

۴. فهرستی از کارهایی تهیه کنید که باید انجام دهید

وقتی با چند شغل سروکله می‌زنید، به‌خاطرسپردن همه فعالیت‌ها و کارهایتان دشوار می‌شود. پس نوشتنشان در یک دفترچه و اولویت‌بندی آنها ضروری است. بعد از پایان هر کار، تیک انجام کار را کنارش بزنید. برای آنکه کارها را فراموش نکنید علاوه بر تهیه فهرست، از نرم‌افزارهای یادآور تلفن همراه یا رایانه استفاده کنید.

۵. یادداشت‌برداری کنید

نکات مهم هر شغل را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند گیج نشوید. مختصر، شفاف و دقیق بنویسید. شاید بعدا بخواهید به این یادداشت‌ها رجوع کنید.

۶. در صورت نیاز کمک بخواهید

داشتن دو یا چند شغل ممکن است شما را از سایر فعالیت‌های روزمره زندگی مانند نگهداری از فرزند، تمیزکردن خانه و آشپزی بازدارد. برای کنارآمدن با این شرایط، دست‌کم تا زمانی که سرتان خلوت شود، از دوستان و عزیزان خود کمک بگیرید.

۷. کارها را ساده کنید

برای رسیدگی به دو یا چند شغل، گاهی لازم است کارهای روزمره زندگی را ساده‌تر و بهینه‌تر انجام دهید، مثلا:

  • پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تا محل کار را جایگزین باشگاه کنید.
  • غذاهای ساده‌تر بپزید که سریع‌تر آماده می‌شوند.
  • غذاها را منجمد کنید و در طول هفته مصرف کنید.

۸. مرز کار و زندگی را رعایت کنید

رعایت مرز کار و زندگی در چند شغله بودن

وقتی چند شغل دارید، ممکن است در همه یا یکی از آنها غرق شوید. بازه زمانی مشخصی را برای انجام کار خود در نظر بگیرید و مراقب باشید که از آن تخطی نکنید. این اتفاق به‌خصوص زمانی می‌تواند پیش بیاید که دورکاری می‌کنید.

اگر برای زمان‌های فراغت خود برنامه‌ای دارید، آن را فدای کار نکنید.

مدیریت استرس

چند شغله بودن شما را در معرض استرس بیشتر قرار می‌دهد. پس لازم است تکنیک‌های زیر را برای مدیریت استرس به کار بگیرید:

۱. خودتان را به داشتن چند شغل عادت بدهید

داشتن دو یا چند شغل به‌معنی سریع‌شدن جریان زندگی شماست. پس خودتان را به این سبک زندگی جدید عادت بدهید. اگر فردی بسیار آرام یا کند هستید، شاید بهتر باشد پیش از قبول کارهای جدید درباره‌اش فکر کنید.

۲. یک روز در هفته را به خودتان اختصاص دهید

سروکله‌زدن با چند شغل همیشه با خطر غرق‌شدن در کار همراه است. پس حتما در صورت امکان یک روز در هفته را به خودتان اختصاص داده و دست از کارهایتان بکشید. برای آن روز برنامه‌ریزی کنید و آن را با عزیزان و دوستان یا به فعالیت‌های سرگرم‌کننده و مفرح بگذرانید.

۳. ارتباط خود با دوستان و عزیزانتان را قطع نکنید

داشتن چند شغل می‌تواند ارتباط حضوری شما با دوستان یا عزیزانتان را محدود کند. باید دنبال راه‌هایی دیگر برای حفظ ارتباط خود باشید. به آنها زنگ بزنید یا با ارسال پیام از آنها احوال‌پرسی کنید. البته اینها نباید جایگزین دیدار حضوری شوند. در اولین فرصت ممکن حتما با‌ آنها دیدار کنید.

۴. خواب کافی فراموش نشود

داشتن دو یا چند شغل یعنی صرف انرژی بیشتر. در این حالت، بدن شما حتما بیش از پیش به استراحت و خواب کافی نیاز پیدا می‌کند. حتما از زمان‌های مرده برای استراحت و خوابیدن بهره ببرید. اگر برنامه شلوغی پیش رو دارید، شب قبلش زود به تختخواب بروید.

۵. به خودتان برسید

هدف اکثر افراد از دو یا چند شغله بودن کسب درآمد بیشتر و پس‌اندازکردن است. اما اگر فقط کار کنید و خرج نکنید، زود افسرده می‌شوید. گاهی اوقات پول به‌دست‌آمده از کارها را خرج خودتان کنید؛ به جایی برنمی‌خورد.

۶. کارهای دوم یا چندم خود را تا حد امکان در محدوده محل زندگی خود انتخاب کنید

طی‌کردن مسافت‌های طولانی برای رفتن به محل کار دوم چندان عاقلانه نیست، چون شما را خسته‌تر می‌کند و زمان زیادی هم هدر می‌رود. بهتر است کار دوم یا چندم نزدیک به محل زندگی شما باشد. دورکاری نیز بهترین گزینه برای مشاغل دوم یا سوم است.

نکات مهمی که چندشغله‌ها باید بدانند

نکات مهم چند شغله بودن

اگر می‌خواهید یا مجبورید چندشغله شوید، رعایت برخی نکات باعث می‌شود بیشترین بهره را از شغل دوم یا چندم خود ببرید. در ادامه این نکات را توضیح داده‌ایم.

۱. انتخاب بهترین شغل دوم

حرفه‌های زیادی برای انتخاب به‌عنوان شغل دوم وجود دارند، اما شما باید مناسب‌ترین گزینه را برای خودتان پیدا کنید. این شغل باید:

  • برای شما لذت‌بخش باشد یا مهارت‌هایی جدید به مجموعه مهارت‌های شما اضافه کند.
  • باید با توجه به زمانی که صرفش می‌کنید درآمدی منصفانه داشته باشد.
  • در صورتی که دورکاری نیست، فاصله مناسبی با محل زندگی شما داشته باشد.

مثلا اگر به ترجمه علاقه دارید و می‌خواهید دانش زبان خود را به‌روز نگه دارید، شغل دورکاری تولید محتوا به‌عنوان شغل دوم گزینه مناسبی است.

۲. بین شغل‌های خود زمانی برای استراحت کوتاه در نظر بگیرید

رفتن از یک کار به سراغ کار دیگر، آن هم بدون وقفه، می‌تواند شما را درمانده کند. پس در صورت امکان بین انجام وظایف شغل‌های مختلف خود فاصله‌ای کوتاه بیندازید. استراحتی نیم‌‌ساعته هم کافی است.

۳. در هر زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید

مغز انسان طوری طراحی نشده است که در آن واحد چندین کار را انجام بدهد. پس شما هم نباید کارهای مرتبط با مشاغل خود را در یک زمان انجام دهید. در هر بازه زمانی، فقط روی یک کار تمرکز کنید و بعد سراغ کار بعدی بروید.

۴. مراقب کیفیت کار باشید

وقتی سرگرم چند شغل هستید، خطر کاهش کیفیت وجود دارد. مدیریت چند شغل و مشغول‌بودن به هرکدام نشانه توانایی شماست، اما این نباید باعث افت کیفیت همه یا یکی از کارها شود. به‌قول معروف نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. بهتر است اولویت‌های خودتان را روشن کنید. کدام شغل برای شما مهم‌تر است؟ پاسخ شما به این پرسش به معنای تعیین میزان حساسیت شما به کیفیت کار خواهد بود. حتما در حین انجام یا پس از اتمام کار، سنجش کیفیت انجام دهید تا خیالتان از این بابت راحت شود.

۵. اگر کار را به دیگران واگذار می‌کنید، از کیفیت کار اطمینان حاصل کنید

اگر کارفرما هستید،‌ گاهی اوقات برای رسیدگی به شغل دوم و سوم خود لازم است کسی را به جای خود استخدام کنید. در این حالت، حتما برای انتخاب مناسب‌ترین فرد به‌قدر کافی دقت کنید، چراکه او نماینده شما خواهد بود و عملکردش به پای شما نوشته خواهد شد. پروژه و کار را دقیق و کامل به او توضیح دهید و همیشه آماده پاسخگویی به پرسش‌ها باشید.

برای سنجش کیفیت کار جایگزینتان نهایت دقت را به خرج بدهید، چراکه اگر کار یا پروژه با کیفیت مناسب اجرا نشود، شما به‌عنوان کارفرمای اصلی مسئول خواهید بود.

جمع‌بندی

چند شغله بودن گاهی انتخاب است و گاهی هم از سر ضرورت پیش می‌آید. مهم نیست در کدام دسته قرار دارید. مهم این است که با سازمان‌دهی مناسب و مدیریت زمان، بتوانید بیشترین بهره را از چند شغله بودن ببرید و ریسک‌های آن را تا حد امکان کاهش دهید.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋