دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

خوابیدن با آرایش چه بلایی بر سر پوست و چشم می آورد؟

خوابیدن با آرایش چه بلایی بر سر پوست و چشم می‌آورد؟

مطمئنم برای شما هم اتفاق افتاده که برخی از شب‌ها از روی تنبلی، خستگی یا هر دلیل و توجیه دیگر آرایشتان را پاک نکرده‌اید. همه ما می‌دانیم خوابیدن با آرایش بد است؛ اما آیا از آسیب‌هایی که این سهل‌انگاری به پوست ما وارد می‌کند هم باخبریم؟ خوابیدن با آرایش به‌قدری مضر است که پس از خواندن این مطلب و کسب اطلاعات در این مورد برای پاک‌کردن آن از روی صورتتان تعلل نخواهید کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مضرات خوابیدن با آرایش | پیشگیری از آسیب‌های ناشی از خوابیدن با آرایش

مضرات خوابیدن با آرایش چیست؟

می‌دانید خوابیدن با آرایش چه بلایی به سر پوست می‌آورد؟ در ادامه با ۷ مورد از مهم‌ترین این مضرات آشنا می‌شوید.

۱. صورتتان جوش می‌زند

خوابیدن با آرایش باعث می‌شود آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست شما باقی بمانند، منافذ پوستتان را مسدود کنند، و به التهاب مزمن و ایجاد جوش منجر شوند. جوش‌زدن پوست صورت یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است هرکدام از ما خانم‌ها آن را تجربه کنیم. متأسفانه پاک‌نکردن آرایش قبل از خواب این تأثیر ناخوشایند را روی صورت خواهد داشت.

۲. رنگ پوستتان کدر می‌شود

دکتر ساینا

اگر صبح از خواب بیدار شده‌اید و با پوستی کدر و سرشار از آلودگی مواجه شده‌اید، خوابیدن با آرایش منجر به این اتفاق شده است. یکی از مشهورترین متخصصان پوست در این مورد می‌گوید:

روغن‌ها و سلول‌های مرده پوست در خارجی‌ترین لایه‌های پوست تمام شب در تماس با بالش قرار دارند و گردش طبیعی در این لایه از پوست کاهش می‌یابد. پاک‌سازی و لایه‌برداری منظم برای ظاهرشدن سلول‌های جدید پوست ضروری است و اجازه می‌دهد فرایندهای ترمیم طبیعی پوست روند خودشان را طی کنند.

خبر خوب: پس از ایجاد یک روتین مراقبت پوستی و پاک‌سازی منظم صورت قبل از خواب، چهره‌تان بسیار درخشان و شاداب می‌شود.

۳. در صورت وجود آکنه، شرایط بدتر خواهد شد

پاکسازی پوست مرحله‌ای مهم در روتین زیبایی هرکسی محسوب می‌شود؛ به‌خصوص برای کسانی که پوست بی‌ثباتی دارند. برای کسانی که پوست چربی دارند و پوستشان مستعد بروز آکنه است خوابیدن با آرایش ممکن است شرایط پوستی‌شان را بدتر کند.

۴. باعث ظاهرشدن چین‌وچروک روی پوست می‌شود

پیری پوست از مضرات خوابیدن با آرایش

آرایش روی صورت به رادیکال‌های آزاد محیط که اغلب ناشی از آلودگی‌های محیطی‌اند می‌چسبد؛ بنابراین، خوابیدن با آرایش و پاک‌نکردن آن به این ناخالصی‌های مضر فرصت بیشتری برای آسیب به پوست شما می‌دهد. رادیکال‌های آزاد کلاژن را تجزیه می‌کنند. تجزیه کلاژن به‌مرور زمان به ایجاد چین‌وچروک، خطوط ریز روی پوست، و پیری زودرس پوست منجر می‌شود.

مدرک می‌خواهید؟ در سال ۲۰۱۳، روزنامه دیلی میل آزمایشی را اجرا کرد که در آن زنی به‌مدت ۱ ماه پاک‌کردن آرایش و شستن صورت خود را متوقف کرد. او هر روز صبح روی پوست شسته‌نشده مجددا آرایش می‌کرد. کارشناسان معتقد بودند پوست او به‌معنای واقعی کلمه ۱۰ سال پیرتر شد. شاید باورتان نشود، اما مسبب این اتفاق تلخ خوابیدن با آرایش و پاک‌سازی‌نکردن پوست به‌مدت ۳۰ روز بود.

۵. ممکن است خود را در معرض خطر عفونت قرار دهید

گرچه ممکن است خوابیدن با آرایش به‌خودی‌خود عفونتی ایجاد نکند، اما اگر قبلا دچار شرایط سایش پوستی مانند آکنه شده‌اید ممکن است عفونت رخ دهد. دلیل بروز عفونت این است که حصار پوست شما به خطر افتاده است. فراموش نکنید پوست شما اولین خط دفاعی در برابر عفونت‌هاست.

۶. ممکن است دچار بثورات پوستی شوید

مواد آرایشی اغلب حاوی محرک‌هایی مانند رنگ و عطر است. در صورتی که این محرک‌ها مدتی طولانی روی پوست باقی بماند، ممکن است باعث التهاب شود. پوست شما از خواب به‌عنوان زمانی برای رهایی از فشارهای مختلفی که در طول روز داشته‌اید استفاده می‌کند. به‌علاوه، زمان خواب زمانی است که سلول‌های پوست بازسازی می‌شوند. خوابیدن با آرایش مانعی برای لایه‌برداری طبیعی و روند بازسازی مجدد سلول‌های پوست است.

کرم پودر و پرایمرهای غلیظ و روغنی اغلب مقصرهای اصلی این آسیب‌ها به شمار می‌روند. اینها مانع از تجدید طبیعی پوست در شب می‌شوند و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه، آکنه و تیرگی پوست می‌شوند.

۷. خوابیدن با آرایش به سلامت چشم‌ها آسیب می‌رساند

خوابیدن با آرایش ممکن است به حساس‌ترین نواحی صورت، یعنی چشم‌ها آسیب برساند. خوابیدن با آرایش چشم شما را در معرض خطراتی مانند التهاب یا عفونت چشم، قرمزی چشم و خراش قرنیه قرار می‌دهد. این اتفاقات ممکن است ناشی از مالیدن ذرات آرایش به سطح چشم شما باشد.

از آنجا که چشم ناحیه بسیار حساسی از بدن است، لازم است حتما قبل از خواب ریمل، خط چشم و سایه‌تان را پاک کنید. خوابیدن با آرایش چشم ممکن است به انسداد فولیکول‌های ریز مو و غدد چربی پلک‌های شما منجر شود. هنگامی که این مناطق مسدود می‌شوند، باکتری‌ها می‌توانند تجمع کنند و باعث التهاب شوند.

پیشگیری از آسیب‌های ناشی از خوابیدن با آرایش

راه‌حل بسیار ساده است: به یک روتین پوستی متعهد باشید. در خواب عمیق، هورمون‌هایی مانند هورمون رشد و ملاتونین (که بر سرعت بازسازی سلولی می‌افزایند) افزایش می‌یابد. پاک‌کردن آرایش و استفاده از مرطوب‌کننده‌های مفید روی پوست کمکتان می‌کند فرایندهای ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست به‌طور کامل انجام شوند.

و اما سخن پایانی…

در این مقاله، به برخی از مهم‌ترین مضرات خوابیدن با ارایش اشاره کردیم. متوجه شدید یک سهل‌انگاری، تنبلی ساده یا هر توجیه دیگر چه بلایی بر سر پوستتان خواهد آورد. پاک‌کردن آرایش فقط چند دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت؛ اما در عوض سلامتی و شادابی پوستتان را به شما هدیه می‌دهد. برای سلامت پوست و چشم‌هایتان ارزش قائل شوید و هر شب قبل از خواب آرایشتان را پاک کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما هم با خوابیدن با آرایش و آسیب‌هایی نظیر موارد گفته‌شده مواجه شده‌اید؟ نظرات و تجاربتان را درمورد مضرات خوابیدن با آرایش در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان عزیزمان در میان بگذارید.

منابع دیگر: goodhousekeeping

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋