حدود دو ماه است که از شروع سال تحصیلی میگذرد؛ اما امسال با سالهای گذشته تفاوتهای اساسی دارد. شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در شیوه آموزش ایجاد کرده است: تغییراتی که هنوز در حال شناخت آنها هستیم. یکی از آنها وضعیت سلامت روان دانشآموزانی است که حالا بیشتر زمان تحصیل را در خانه و فضای مجازی سپری میکنند. در این مقاله، جدیدترین یافته محققان درباره تأثیر مجازی شدن مدارس بر اضطراب دانشآموزان را بررسی میکنیم.
گروهی از محققان انگلیسی حدس میزدند که مدارس مجازی و تحصیل از راه دور، باعث افزایش اضطراب در دانشآموزان میشود. فرضیه آنها بر این استوار بود که بسیاری از دانشآموزان نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده هستند؛ همچنین تعامل فیزیکی کمتری با دوستان دارند و حمایت عاطفی کمتری هم از آنها دریافت میکنند؛ بنابراین بیشتر دچار اضطراب میشوند.
اما وقتی آنها پژوهش را انجام دادند، فرضیاتشان غلط از آب درآمد. دانشآموزان واقعا کمتر دچار اضطراب شدند. علاوه بر این، آنها احساسات مثبتی هم داشتند مانند شادی بیشتر و ارتباط عاطفی محکمتر با مدرسه خود.
مطالعه اخیر بخشی از پژوهشی است که محققان دانشگاه بریستول درباره ارتباط میان استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان انجام دادهاند.
شرکتکنندگان در این پژوهشها، پیش از شیوع ویروس کرونا هم در تحقیقات شرکت داشتند. برای تعیین تاثیر قرنطینه، از آنها خواسته شد که در تحقیقات اخیر هم شرکت کنند. بیش از هزار دانشآموز دبیرستانی از ۱۷ مدرسه در این تحقیق شرکت کردند.
یافتههای این تحقیق را میتوان بهصورت زیر خلاصه کرد:
امیلی ویندال (Emily Widnall)، سرپرست این پژوهش، معتقد است: «در ابتدا ما و بسیاری از کارشناسان سلامت کودک از نتایج این تحقیق تعجب کردیم. اما با تأمل بیشتر، درمییابیم که مدارس همواره بهعنوان منبع اضطراب دانشآموزان شناخته میشوند. قرنطینه و مجازی شدن مدارس فرصت بینظیری در اختیار ما قرار داده تا درباره تأثیر مدرسه بر وضع سلامت روان دانشآموزان مطالعه کنیم.»
@داناییmedia صفحه جدید ما را دنبال کنید
ویندال با اشاره به بازگشایی مدارس در دوران کرونا و بازگشت محدود تعدادی از دانشآموزان به کلاس درس، معتقد است باید تحقیقات بیشتری درباره رابطه حضور در مدرسه در دوران پساکرونا و سلامت روان دانشآموزان انجام داد. او در این باره میگوید: «خیلی مهم است که بهدقت، سلامت روان و رضایتمندی دانشآموزان در بازگشت به مدارس را زیر نظر بگیریم. به احتمال زیاد، با جهش اضطراب مواجه خواهیم بود، بهویژه در بین آنهایی که کمتر با فضای مدرسه ارتباط برقرار کرده و با فضای آموزش آنلاین خو گرفته بودند. باید دید چطور میتوانیم با تغییر فرهنگ حاکم بر فضای مدرسه، سطح سلامت روان دانشآموزان را ارتقا دهیم.»
او با اشاره به تعداد بالای دانشآموزانی که با آموزش آنلاین، ارتباط بهتری برقرار میکنند، معتقد است: «شاید فضای مجازی بتواند در دوران پساکرونا و بازگشایی مدارس، همچنان بهعنوان بخشی از ابزارهای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.»
دکتر فرانک گناسی (Frank A. Ghinassi)، مدیر مرکز سلامت روان دانشگاه روتگِرز است. او عوامل افسردگی و اضطراب بین نوجوانان را برمیشمرد: «سوء تغذیه، مشکلات اقتصادی، جابهجایی مداوم محل سکونت، اختلافات بین والدین، خشونت خانگی، کمبود اعتماد به نفس، مواجهه با قلدری دیگران در مدرسه، انزوای اجتماعی، انتظارات تحصیلی بیش از حد، روابط عاطفی در دوران نوجوانی، بحران هویت و احساس عدم تعلق به جامعه یا خانواده از جمله این عوامل هستند.»
او تأکید میکند که ثبات خانه و خانواده، مهمترین عامل برای گذرکردن سالم کودکان و نوجوانان از این مراحل زندگی است. او میگوید: «نوجوانان به کسی نیاز دارند که منبع حمایت بیقیدوشرط عاطفی باشد: کسیکه همیشه گوشی برای شنیدن صحبت آنها، بدون قضاوت کردنشان داشته باشد؛ کسی که ارزش آنها را درک کند.»
گناسی پیشنهاد میکند والدین عادات خودمراقبتی مانند غذا خوردن، استراحت و ورزش کردن را روزانه انجام دهند و فرزندان خود را هم به این کار تشویق کنند. همچنین آنها میتوانند با تشویق کودکان و نوجوانان به رعایت دستورالعملهای بهداشتی در دوران کرونا (مانند ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی)، آنها را با شرایط جدید سازگار کنند.
در عین حال ویندال نیز احتمال میدهد که کودکان با بازگشت به مدرسه دچار چالشهایی شوند و والدین باید از این موضوع آگاه شوند. او پیشنهاد میکند که والدین حتما با دانشآموزان درباره تغییرات رخداده در مدرسه حرف بزنند و آنها را برای سازگار شدن با شرایط جدید، یاری کنند.
او به والدین هشدار میدهد که مراقب نشانههای اضطراب کودکان خود باشند و در صورت لزوم با مشاوران مدرسه برای رفع آن، در ارتباط باشند.
پاسخ ها