atrinfo

atrinfo

راهنمای خرید عطر ، عطرسازی و انتخاب بهترین رایحه های موجود در بازار عطر و ادکلن ایران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

تثبت کننده عطر چیست ؟

تثبیت کننده عطریات را بهتر بشناسید :


تثبت کننده ها موادی هستند که از تبخیر سریع مواد فرار موجود در عطر جلوگیری می کنند و در نتیجه رایحه اصلی عطر را تا مدتی ثابت نگاه می دارند. دسته ای از این مواد بدون بو و یا تقریبا کم بو می باشند و نقطه جوش بالا یا به عبارتی فشار بخار پائینی دارند.

 

دسته دیگر مواد معطره ای هستند که همانند دسته اول نقطه جوش بالایی دارند و علاوه بر کنترل تبخیر مواد فرار موجود در عطر به آن رایحه ای هم اضافه می کنند و می توانند نقش تعدیل کننده را نیز داشته باشند ، مثلا روغن دانه عنبر مایعی ست معطر که بوی مشک دارد، بسیار پایدار است و در عطرهای گران بعنوان تثبیت کننده بکار می رود.

 

در صنعت عطر از ۴ دسته اصلی تثبیت کننده ها استفاده می شود که عبارتند از :
مواد رزینی - مواد حیوانی - روغن های پایه با فراریت کم - مواد شیمیایی مصنوعی

 

در این نوشته با طریقه نگهداری عطر و ادکلن ها به صورت جامع می توانید آشنا شوید .


نام بعضی از این مواد شیمیایی عبارتند از :
آمیل فتالات، اسید بنزوئیک، بنزیل بنزوات، سیکلوهگزانول اوكسالات، دی اتیلن گلیکول، دی اتیل فتالات، اتیل بنزوات، ریسورسیئول دی استات، تری کرزیل فسفات، تری اتیلن گلیکول، تری فنیل فسفات
از آنجائیکه تثبیت کننده ها نقش بسیار مهمی در ساخت عطر دارند، تشریح بیشتر آن ضروری به نظر می رسد. به همین منظور اثر ۳ حلال با خواص فیزیکی متفاوت بر روی ۳ ماده معطره که خواص فیزیکی متفاوتی دارند مورد بررسی قرار می گیرد.
بنزیل استات یک استر قطبی می باشد در حالیکه ۲- هپتانول بعنوان الكل قطبی می تواند پیوند هیدروژنی با مولکول های مشابه داشته باشد .
لیمونن هم بعنوان ترپن غیر قطبی در صنعت عطرسازی استفادهمی شود .  میزان قطبیت محیط اطراف این مواد در سعت فراریت آنها کاملا موثر می باشد .
آب حلال بسیار قطبی است که توانایی تشکیل پیوند هیدروژنی با سیار مواد را دارد و دی اتیل فتالات حلالی با قطبیت کم می باشد .


اگر به دنبال درک بهتری از ترکیبات و ساختار عطر ها هستید ، اینجا کلیک کنید .


 

تعدیل کننده عطر چه کاربردی دارد ؟


تعدیل کننده ها مواد معطره ای هستند که به بدنه عطر افزوده شده تا هارمونی نت میانی (رایحه اصلی) را بیشتر نمایند. رایحه این مواد می تواند با رایحه اصلی متفاوت باشد و به نوعی جهت تقویت آن بکار می رود و در واقع منجر به تشکیل رایحه ای جدید می گردد. بعنوان مثال، اگر عطری بر پایه گل ساخته شده باشد با افزودن پایه سبزه به آن عطر دیگری ساخته می شود که بر پایه گل - سبزه شناخته می شود.

معنی آن این است که بدنه اصلی عطر رایحه گلی دارد و رایحه سبزه بعنوان هماهنگ کننده، تعدیل کننده و پوشش دهنده آن بکار می رود تا نت گلی جدیدی با هاله ای از نت سبزه در عطر تشکیل شود. در مثالی دیگر، اگر ۲ پایه عطر مثلا مرکبات و نعناع به نسبت 1 به ۹ با هم مخلوط شوند، رایحه نعناع (ماده اصلی) توسط رایحه مرکبات تعدیل می شود ونت جدیدی در عطر بوجود می آید.
گاهی افزایش مواد تعدیل کننده در عطر می تواند علاوه بر پوشش دادن رایحه آن، در پایداری انتهای فوقانی موجود در عطر نقش به سزایی ایفا کند. ناگفته نماند که این پایداری، به نسبت مواد دارای نت فوقانی و میانی در عطر نیز بستگی دارد.

 

atrinfo
atrinfo راهنمای خرید عطر ، عطرسازی و انتخاب بهترین رایحه های موجود در بازار عطر و ادکلن ایران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋