bartarinvakil.com

bartarinvakil.com

سایت برترین وکیل bartarinvakil.com

طلاق توافقی و مراحل انجام آن

همانطور که از نام آن بر می آید، در هنگام طلاق توافقی زوجین به منظور خاتمه به زندگی مشترک خود به یک نتیجه مشترک می رسند گفتنی است که حتی در صورت وجود توافق میان زوجین مبنی برای جدایی از یک دیگر، صدور حکم طلاق در اسرع وقت انجام نخواهد شد. در ادامه مراحل انجام طلاق توافقی ذکر شده است.

  • تعیین وقت مشاوره: در نخستین گام به منظور انجام طلاق توافقی، زن و شوهر باید به سامانه نوبت گیری مراجعه نموده و تعیین وقت نمایند. پس از این مرحله نیز شرکت در جلسات مشاوره خانواده ضروری بوده و به وسیله آن تصمیم بر جدایی یا عدم جدایی میان زوجین قطعیت می یابد.
  • ارائه دادخواست: در مرحله ارائه دادخواست، زن و شوهر هرکدام به منظور پر کردن اظهار نامه جهت انجام طلاق توافقی اقدام می کنند. به طور معمول انجام عملیات فوق در دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد.
  • تعیین وقت دادرسی: یکی دیگر از مراحل مهم در هنگام ثبت طلاق توافقی، تعیین وقت دادرسی جهت حضور در دادگاه خانواده است. زوجین از طریق ثبت نام و مراجعه به سامانه ثنا قادر خواهند بود تا از جزییات ابلاغیه دریافتی آگاه شوند.
  • حضور در دادگاه: پس از دریافت ابلاغیه، زوجین مکلف به حضور در زمان تعیین شده از سوی دادگاه خانواده هستند.
  • سعی بر سازش میان طرفین: طرفین به محض حضور در دادگاه به مرکز مشاوره خانواده واقع در همان مکان ارجاع  شده و شخص مشاور نهایت سعی خود را برای سازش میان آن دو انجام می دهد. محتملا اگر با وجود تلاش های مشاور نیز هیچ گونه تغییر موضع در زوجین حاصل نشد، آن وقت تفاهم نامه جدایی را جهت ارائه به دادگاه امضا می کنند.
  • آزمایش بارداری: یکی از مهم ترین مواردی که جهت صدور گواهی عدم سازش الزامی است، عدم بارداری زوجه می باشد. لازم به ذکر است که این گواهی می بایست پیش از شروع جلسات دادگاه از آزمایشگاه دریافت شده باشد. در صورتی که زن باکره باشد نیز معمولا صدور گواهی عدم سازش میان زن و شوهر بدون مشکل صادر می شود. همچنین اگر زن یائسه باشد هم هیچ گونه الزامی مبنی بر ارائه گواهی عدم بار داری نخواهد بود. توافق میان زوجین با مضمون عدم بارداری زن نیز آخرین موردی است که موجب صدور گواهی عدم سازش می شود.
  • صدور گواهی عدم سازش: در صورتی که مراحل پیشین با موفقیت گذرانده شوند زوجین می توانند به منظور اخذ مجوز عدم سازش از دادگاه اقدام نمایند. در نهایت با دریافت مجوز عدم سازش میان زوجین، آن ها قادر هستند تا مراحل مربوط به طلاق و جدایی خود را نهایی سازند.

انواع طلاق بر اساس امکان رجوع: طلاق رجعی را می توان از اقسام طلاق دانست که به موجب آن مرد شرایط بازگشت به سوی همسر خود را در مدت زمان عده دارد. گفتنی است که معمولا در این نوع طلاق، نفقه نیز به زن تعلق خواهد گرفت.

شرایط بازگشت در طلاق رجعی: ممکن است این سوال پیش بیاید که پس از انجام مراحل طلاق رجعی، بازگشت به زندگی پیشین چگونه امکان پذیر است. بنابراین قصد داریم در ادامه پاسخ این سوال را برای شما عزیزان روشن سازیم.

  • نخست باید گفت تنها مرد امکان درخواست بازگشت از طلاق رجعی را داشته و دیدگاه و نظر زن در این رابطه چندان تاثیر گذار نیست.
  • مرد به هر صورتی که قصد رجوع و بازگشت خود از طلاق را نشان بدهد کافی است که به عنوان مثال این می تواند حتی یک نگاه مهربانانه به همسر خود باشد.
  • بازگشت از طلاق رجعی تنها در طی مدت زمان عده قابلیت اجرایی دارد. بدین ترتیب در صورت اتمام مدت زمان عده آن ها باید مجددا نسبت به انجام مراحل عقد رسمی میان خود اقدام نمایند.
  • در موضوع رجوع از طلاق رجعی اقدام به جاری گشتن صیغه عقد مجدد ضرورتی نداشته و تنها این نیت بازگشت از سوی مرد است که حائز اهمیت می باشد. با این وجود قوانین حال حاضر نشان دهنده آن است که رجوع از طلاق رجعی الزاما باید در دفاتر رسمی منعقد گردد.

سلام به دوستان عزیزم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق و مراحل طلاق  با وب سایت ما همراه باشید

bartarinvakil.com
bartarinvakil.com سایت برترین وکیل bartarinvakil.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋