آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

راهنمای تغذیه دوران بارداری

راهنمای تغذیه قبل از زایمان

تغذیه قبل از زایمان

تغذیه درست و مناسب قبل از زایمان نه تنها برای سلامت مادر و نوزاد مهمه، بلکه می‌تونه کمک کنه زایمان راحت‌تری داشته باشیم. انتخاب غذاهای مناسب و توجه به رژیم غذایی تو این دوران خیلی اهمیت داره. در ادامه بهتون می‌گم چه غذاهایی بخورید و چه چیزهایی بهتره مصرف نکنید تا زایمان آسون‌تری داشته باشید.

نوشیدنی‌های مناسب

نوشیدنی قبل از زایمان

هیدراته‌ماندن نیز به‌اندازه خوردن غذای مناسب در طول زایمان مهم است، هرچند بیشتر پزشکان از مایعات داخل‌وریدی استفاده می‌کنند. نوشیدن مکرر آبمیوه موردعلاقه‌تان، سوپ رقیق یا نوشیدنی انرژی زای طبیعی می‌تواند به هیدراته‌ماندن بدن و عملکرد موثر انقباضات رحمی کمک کند.

بهتر است از مصرف «نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی» با رنگ‌های خوراکی مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا پرهیز کنید. بعضی از زنان نوشیدنی‌های ساده و خانگی را از قبل آماده می‌کنند. آب نارگیل نوشیدنی بسیار مفیدی است که الکترولیت موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. ریختن نوشیدنی‌ها در قمقمه ورزشی موجب می‌شود که مصرف آنها آسان‌تر شود. بهتر است که در طول زایمان از مایعات سبکی مانند آب، چای و آب گوشت رقیق استفاده کنید.

مصرف ویتامین D

ویتامین دی قبل از زایمان

ویتامین D میزان کلسیم و فسفات بدن را تنظیم می‌کند که برای سالم ماندن استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. مصرف ویتامین D در دوران بارداری کمک می‌کند تا نوزاد شما برای ماه‌های اول زندگی ویتامین D کافی داشته باشد. کمبود ویتامین D باعث بروز مشکلاتی در استخوان نوزاد و نرمی استخوان می‌شود. ویتامین D در بدن از طریق تابش نور خورشید ساخته می‌شود. از طرفی عواملی مانند تجمع ‌رنگ‌دانه‌ها در پوست، چاقی، اضافه وزن و استفاده از نور آفتاب در توانایی تولید ویتامین D توسط بدن تأثیر می‌گذارد. برای همین مصرف روزانه ۱۵ میکروگرم معادل ۶۰۰ واحد (IU) مکمل ویتامین D در دوران بارداری توصیه شده است. در کنار مکمل‌های حاوی ویتامین D، مواد غذایی مانند ماهی، تخم‌مرغ و قارچ منابع خوبی برای ویتامین D محسوب می‌شود، هرچند مصرف این مواد غذایی در تأمین ویتامین D لازم برای زن باردار کافی نیست و لازم است که در طول بارداری از مکمل‌های حاوی ویتامین D استفاده کنید.

نکته مهم: با اینکه دز مصرف ویتامین D در بارداری اغلب ۶۰۰ واحد تعیین شده است، اما واقعیت این است که محققان در مورد میزان مصرف دز ویتامین D چه در بارداری و چه غیر از بارداری، نظر مشترکی ندارند. به عنوان مثال، انستیتوی طب امریکا در حال حاضر توصیه می‌کند که تمام زنان، چه غیرباردار، باردار یا شیرده، روزانه ۶۰۰ واحد بین‌المللی یا ۱۵ میکروگرم ویتامین D دریافت کنند. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که ۶۰۰ واحد اصلاً کافی نیست! به عنوان مثال، برخی کارشناسان به تمام بزرگسالان توصیه می‌کنند که هر روز ۲۰۰۰ واحد مکمل ویتامین D مصرف کنند. انجمن غدد درون‌ریز امریکا می‌گوید ۶۰۰ واحد ممکن است کافی باشد، اما برخی افراد، مثل زنان باردار و شیرده ممکن است روزانه به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین D نیاز داشته باشند.

دریافت ید

در طول دوران بارداری نیاز به ید در بدن افزایش می‌یابد. ید در کارکرد هورمون تیروئید و رشد سیستم عصبی جنین نقش مهمی دارد. زنان مبتلا به کمبود ید یا مبتلا به پرکاری تیروئید، در معرض خطر مشکلات رشد جنین هستند. زنان باردار به ۲۲۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارند. در ایران مواد غذایی گیاهی و حیوانی از نظر ید فقیر هستند. به همین دلیل، مصرف میزان کافی نمک تصفیه‌شده ید‌دار یا مکمل‌های ید با نظر پزشک ضروری است. برخی از مولتی‌ویتامین‌های بارداری حاوی مقادیر لازم ید برای مادران باردار است. اگر مشکل تیروئید دارید، حتماً با پزشک خود در مورد مصرف ید مشورت کنید.

برای کاهش درد زایمان چی بخوریم ؟

غذا برای کاهش درد

منابع غذایی برای کاهش درد زایمان شامل موارد زیر هستند:

پروتئین ها

پروتئین‌ها از جمله منابع غذایی برای کاهش درد زایمان به شمار می‌آیند. هم قبل از زایمان و هم بعد از زایمان بدن به مصرف پروتئین نیاز مبرم دارد. مصرف گوشت و آب گوشت موجب می‌شود تا انواع مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم و همچنین اسیدهای آمینه ضروری برای بدن تامین شوند. کره بادام زمینی، ماست یونانی و پنیر از دیگر منابع غنی از پروتئین محسوب می‌شوند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات‌ها به 2 نوع ساده و پیچیده تقسیم بندی می‌شوند و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی به شمار می‌آیند. کربوهیدرات‌های ساده قندهایی هستند که به مواد غذایی اضافه می‌شوند اما کربوهیدرات هرچه پیچیده‌تر باشد، بهتر است. کربوهیدرات‌های پیچیده فیبر بالایی داشته و در بدن به سهولت هضم می‌شوند و بنابراین برای مصرف قبل از زایمان مناسب به نظر می‌رسند. پاستا، برنج قهوه‌ای و نان غنی شده از جمله کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که اگر در کنار پروتئین‌ها مورد مصرف قرار گیرند، یک غذای ایده‌آل برای مادر باردار خواهند بود.

برای کاهش درد زایمان چه چیزهایی نخوریم ؟

به منظور کاهش درد زایمان هر چه به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید، سعی کنید از مصرف غذاهای تند پرهیز نمایید. مواد غذایی اگر خیلی تند باشند، ممکن است برای شما حالت تهوع و استفراغ ایجاد کرده و شرایط شما را برای زایمان سخت‌تر نمایند. همچنین از مصرف مواد ترش و قابض نیز پرهیز نمایید زیرا این نوع خوراکی‌ها شما را دچار یبوست می‌کنند و در این حالت به هنگام زایمان مجبور به تحمل درد بیشتری خواهید شد.

فراموش نکنید که دوره بارداری زمان مناسبی برای رژیم گرفتن و داشتن وزن ایده‌آل نیست. برنامه غذایی یک مادر باردار باید سرشار از لبنیات، پروتئین، غلات و حبوبات بوده و انرژی لازم را فراهم آورد. تحمل گرسنگی برای مادر باردار می‌تواند تبعات ناخوشایندی از جمله تاخیر در شکل گیری تکامل حرکتی و گفتاری و کاهش ضریب هوشی نوزاد را در پی داشته باشد.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋