آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

آیا بعد از یائسگی امکان بارداری وجود دارد؟

آیا امکان بارداری بعد از یائسگی وجود داره؟

بارداری بعد از یائسگی

بارداری بعد از یائسگی!؟ تا به حال ممکنه بهش فکر هم نکرده باشین یا یه معجزه و مسئله خارق‌العاده تصورش کنین. وقتی یه زن به سن یائسگی می‌رسه، دیگه خیلی از توانایی‌های خودشو از دست می‌ده. ممکنه مثل گذشته نتونه یه رابطه زناشویی جذاب رو تجربه کنه، خیلی از هورمون‌های زنانه یا ترشح نمی‌شن یا میزان ترشحشون کمتر می‌شه و این عوامل باعث می‌شن تا زندگی خانم‌ها دستخوش تغییرات زیادی بشه که کاملاً برای خودشون محسوسه. یائسگی یه دوران طبیعی از زندگیه خانم‌هاست. حالا یه سؤالی که ممکنه پیش بیاد اینه که آیا امکان بارداری بعد از یائسگی وجود داره؟

بارداری بعد از یائسگی

آیا یائسگی و بارداری به هم ارتباط دارن؟

مسئله مهمی که وجود داره اینه که خانم‌ها بعد از یائسگی تغییراتی توی بدنشون به وجود میاد. مهم‌ترینش هم اینه که دیگه عادت ماهانه رو تجربه نمی‌کنن. با توجه به این که بارداری و عادات ماهانه در خانم‌ها به همدیگه وابسته هستن، آیا امکان بارداری بعد از یائسگی وجود داره؟ یا این که آیا این دو موضوع به همدیگه ارتباط دارن؟ قطعاً! بارداری با عملکرد درست هورمون‌ها، عادات ماهانه، تخمک‌گذاری و فرایندهایی که همگی به همدیگه وابسته هستن انجام می‌گیره و در غیر این صورت با وجود نزدیکی، بارداری امکان‌پذیر نیست. پس یائسگی می‌تونه روی فرایند باروری تأثیرگذار باشه؛ اما این تأثیر چقدره و ممکنه کاملاً مانع از بارداری بشه؟

بارداری بعد از یائسگی پدیده‌ای نادر اما ممکن!

شاید کمتر کسی در سن یائسگی به فکر بارداری بیفته و به همین علت بارداری بعد از یائسگی پرطرفدار نیست. با این حال برای خانم‌هایی که در سنین بالا ازدواج می‌کنن و دوست دارن فرزندآوری رو تجربه کنن، این مسئله می‌تونه خیلی مهم جلوه کنه. به همین علت دنبال جواب این سوال هستن که آیا امکان بارداری توی این شرایط وجود داره؟ یا خطرات بارداری بعد از یائسگی چی هست؟

بهتره بدونین که بارداری بعد از یائسگی تحت شرایط خاصی صورت می‌گیره و باید این دوران زیر نظر پزشک سپری بشه. سیکل قاعدگی و آزادسازی تخمک در سنین یائسگی به طور طبیعی انجام نمی‌شه. با این حال می‌شه با درمان و زیر نظر پزشک این چرخه رو به صورت موقت و تحت شرایط خاص فعال کرد. پس در هر سنی که باشین باز هم احتمال بارداری وجود داره و می‌تونین آرزوی فرزند داشتن رو با یه درمان اصولی محقق کنین. البته در زمان یائسگی باز هم امکان داره که تخمک آزاد بشه و بارداری به صورت طبیعی هم صورت بگیره. به خصوص در افرادی که دچار یائسگی زودرس شدن این احتمال به مراتب بیشتره.

آیا بارداری بعد از یائسگی عوارض داره؟

حالا سوال دیگه‌ای که پیش میاد، خطرات بارداری بعد از یائسگی چیه. در این سنین بدن مادر به نسبت جوانی خود به شدت ضعیف‌تر شده و ممکنه نتونه زمینه رشد مناسبی رو برای جنین ایجاد کنه. به همین علت مشکلاتی مثل تولد زودرس، بیماری‌های ژنتیکی مثل سندروم داون در نوزاد، سقط جنین، نقص عضو، فشار خون و قند خون بالا در زمان بارداری و مواردی از این قبیل ممکنه به وجود بیاد. به همین علت بهتره که بارداری در این زمان رو با مشورت پزشک و کاملاً تحت نظر او به پایان ببرین. از طرفی با توجه به مشکلاتی که ممکنه برای مادر و جنین به وجود بیاد. باید پس از دوران یائسگی به خصوص یائسگی زودرس ، از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنین تا بارداری اتفاق نیفته.

آیا امکان بارداری بعد از یائسگی وجود دارد؟

روش‌های بارداری بعد از سنین یائسگی

اگر به سن یائسگی رسیدین و هنوز فرزندی ندارین، ممکنه به فکر بارداری بعد از یائسگی بیفتین. روش‌های مختلفی برای این مورد وجود داره که در ادامه بهشون می‌پردازیم. در هر صورت باید نه تنها در زمان بارداری بلکه ماه‌ها قبل از اقدام به بارداری زیر نظر پزشک باشین تا فرزندی سالم به دنیا بیارین و خودتون هم دچار مشکل نشین. برخی از روش‌های بارداری در این سنین شامل موارد زیر هستن:

  • لقاح به صورت مصنوعی با تخمک فریز شده
  • روش IVF با تخمک اهدایی افراد دیگر
  • روش جوانسازی تخمدان با روش درمانی PRP

استفاده از این روش‌ها با توجه به شرایط مادر و وضعیت تخمدان‌ها توسط پزشک انتخاب می‌شه و بهترین مورد برای فرد در نظر گرفته می‌شه تا بتونه بارداری موفقی رو در بهترین حالت ممکن تجربه کنه. البته باید در طی بارداری آزمایشات ژنتیک و سونوهای پیشرفته هم انجام بشه تا سلامت جنین مورد تأیید باشه.

 

 

 

 

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋