آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

فلج صورت در بارداری، علل و درمان

فلج صورت در بارداری علل و درمان

فلج صورت

ایجاد فلج صورت در بارداری می‌تونه به عنوان یک تجربه سخت در نظر گرفته بشه. در واقع توی دوران بارداری مادران با احساسات قوی روبرو می‌شن. حالا شرایطی رو در نظر بگیرین که مادر از نظر احساسی هیچ ثباتی نداره و با مشکل فلج صورت هم مواجه می‌شه. خوب شاید مهم‌ترین وجه ترسناک این مشکل اینه که خیلی از افراد علت بروز فلج صورت رو سکته مغزی می‌دونن. اگه سکته مغزی به عنوان مهم‌ترین عامل بروز فلج صورت رد بشه به احتمال زیاد این مشکل رو با درمان به موقع می‌شه رفع کرد. اما برای این مورد و درمان به موقع بیمار حتما باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنه. عموما درمان فوری برای این مشکل باید در طی 72 ساعت اول بعد از بروز مشکل برای بیمار اجرایی بشه.
فلج صورت در بارداری علل و درمان

علت فلج صورت در بارداری چیه؟

شایع‌ترین علت بروز فلج صورت در بارداری فلج بل هست. باید بدونین که به طور معمول افرادی که باردارن در مقایسه با افراد غیر باردار خیلی بیشتر در معرض خطر ابتلا به فلج بل قرار دارن. بررسی‌های انجام شده روی دلایل بروز این بیماری نشون می‌دن که بیشتر مادرای بارداری که با مشکل فلج صورت مواجه می‌شن بیشتر در سه ماهه اول بارداری‌شون و یا هفت روز پس از زایمان در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرن. با این حال این انتظار رو از پزشکان داریم که در مواجهه با این شرایط اولین احتمالی که در نظر می‌گیرن فلج بل نباشه.
بهتره در قدم اول تیم پزشکی تمام عواملی رو که ممکنه باعث بروز فلج صورت در یک مادر باردار بشه رو کاملا بررسی کنن. یادتون باشه اگه فلج صورت به مرور زمان و به آرومی ایجاد شده باشه یعنی چند هفته طول کشیده باشه تا شما شاهد بروز علائم بیماری باشین احتمال اینکه این مشکل فلج بل باشه خیلی کمه. در نهایت فشار خون بالا و چاقی مزمن رو می‌شه از عوامل دیگه‌ی بروز فلج بل در مادرای باردار در نظر گرفت. بنابراین در زمان بارداری ممکنه هر یک از این عوامل در مادر تشدید بشه و باعث افزایش خطر ابتلا به فلج صورت در اون‌ها بشه.

فلج بل اصلا چیه؟

فلج بل وضعیتیه که در آن گوش داخلی بیمار ملتهب می‌شه. در نتیجه این التهاب به عصب صورت فشار وارد می‌کنه. در نهایت این اتفاق به نوبه خودش باعث بروز فلج صورت در سمت آسیب دیده صورت مادر می‌شه. فلج بل یک بیماری ایدیوپاتیکه به این معنی که هنوز هیچ علت قطعی برای بروز این بیماری توسط متخصصان مطرح نشده. هنوز نمی‌تونیم بفهمیم که چرا عصب صورت فشرده می‌شه. با این حال فرضیه‌های مختلفی برای بروز این بیماری تا به حال توسط متخصصان مطرح شده.
برای مثال آلودگی به برخی ویروس‌ها (از جمله تبخال، آنفولانزا و عفونت‌های دستگاه تنفسی) و همچنین ضعف سیستم ایمنی از جمله دلایل بروز این مشکل در مادرای بارداره. استرس رو هم می‌شه از مهمترین دلایل بروز بیماری فلج صورت دونست. احتمال ابتلا به فلج بل در دو گروه سنی کمتر از 40 سال و افراد بالای 60 سال بیشتر از سایرینه. در نهایت متخصصان فلج بل رو شایع‌ترین علت بروز فلج صورت در مادرای باردار می‌دونن.

علائم و نشونه‌های این نوع فلج چیه؟

شروع ناگهانی علائم (در عرض چند ساعت)
شدت علائم در عرض یک تا سه روز به اوج خودش می‌رسه     
ممکنه بیمار در روزهای قبل از مشاهده فلج احساس ناخوشایندی داشته باشه     
ممکنه احساس کنه صداها بلندتر به نظر می‌رسن
طعم غذاها برای بیمار تغییر می‌کنن و چشم‌های اون خشک می‌شن     
بیمار مشکل جدی در بالا بردن ابرو، پلک زدن و بستن چشم‌ها داره    
چشم‌های بیمار آبکی می‌شن     
مشکل در لبخند زدن و حرف زدن داره
افتادن غذا و نوشیدنی از دهان     
در نهایت هم ممکنه شما شاهد تغییرات اساسی در گفتار و ظاهر صورت بیمار باشین

چرا احتمال بروز فلج در بارداری افزایش پیدا می‌کنه؟

در واقع تصور می‌شه که برخی تغییرات فیزیکی باعث شروع و یا تشدید نشونه‌های بیماری فلج صورت در مادرای بارداره می‌شه. در نتیجه در ادامه برخی از دلایل افزایش احتمال بروز این مشکل در مادرای باردار رو با هم بررسی می‌کنیم. اختلال در لخته شدن خون رو می‌شه عامل بروز فلج صورت در نظر گرفت. فشار خون بالا و اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) هم از دلایل دیگه‌ی بروز این بیماری در خانم‌های بارداره. افزایش آب بدن در بخش‌هایی که سیستم عصبی بیمار قرار داره و تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون هم در بروز بیماری بی تاثیر نیست. در نتیجه‌ی اختلال در تحمل گلوکز، تغییرات بدن در دوران بارداری و افزایش اشتهای مادر ممکنه باعث افزایش احتمال ابتلای مادر به دیابت بارداری و در نهایت فلج صورت بشه (نوعی دیابت که در دوران بارداری رخ می‌ده و معمولاً بعد از اون از بین می‌روه).
افزایش سطح کورتیزول، کورتیزول در بدن توسط غده فوق کلیوی تولید می‌شه و افزایش اون می‌تونه عامل بروز فلج صورت در مادر باشه. کورتیزول از ترشح موادی در بدن که باعث التهاب می‌شن جلوگیری می‌کنه اما می‌تونه فعالیت سیستم ایمنی بدن رو هم تضعیف کنه. سطح ترشح کورتیزول در بدن در سه ماهه دوم بارداری شروع به افزایش می‌کنه. در نهایت در چند هفته آخر بارداری سطح کورتیزول بدن در حد دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کنه. در طول سه ماهه سوم بارداری یا در هفته اول پس از زایمان افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی هرپس سیمپلکس (نوعی تبخال) هستن. در نتیجه این امر خطر ابتلا به فلج صورت رو در مادرای باردار تشدید می‌کنه. میزان فعال شدن این ویروس در این مرحله از بارداری نسبت به سایر مواقع خیلی بیشتره.
 فلج صورت در بارداری علل و درمان

عوارض جسمی فلج صورت در بارداری چیه؟

در واقع بیمار در زمانی که با مشکل فلج صورت در بارداری مواجه می‌شه انجام یک‌سری از کارها برای اون خیلی سخت می‌شه. از جمله کارهایی که معمولا افراد مبتلا به فلج صورت نمی‌تونن انجام بدن می‌تونیم به ناتوانی در بستن یا پلک زدن چشم اشاره کنیم. مشکل در خوردن و آشامیدن و همچنین صحبت كردن از کارهای دیگه‌ایه که بیمار نمی‌تونه انجام بده. در نهایت اگه شما با مشکل فلج صورت در بارداری مواجه شدین بهتره که در اولین فرصت حتما به پزشک معالج خودتون مراجعه کنین.

 
آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋