امروزه شرایط صنعت خودروسازی جهان بهگونهای است که تنها تعدادی خودرو جذاب همانند بی ام و M5 برای علاقهمندان باقی ماندهاند. خودروساز باواریایی اکنون از نسل جدید بی ام و M5 رونمایی کرده است. این ...
امروزه شرایط صنعت خودروسازی جهان بهگونهای است که فقط تعدادی خودرو جذاب، مانند بی ام و M5، برای علاقهمندان باقی ماندهاند. خودروساز باواریایی اکنون از نسل جدید بی ام و M5 رونمایی کرده است. این خودرو قویترین M5 تاریخ محسوب میشود اما به لطف پیشرانه هیبریدی و پکیج باتریها لقب سنگینترین M5 را نیز در اختیار دارد!
بی ام و M5 جدید همچنان به سنتها وفادار مانده است. زیر کاپوت آن موتور V8 با حجم 4.4 لیتر همراه توربوشارژر دوقلو قرار دارد. موتور الکتریکی این خودرو نیز درون گیربکس هشتسرعته جاسازی شده است. مجموع خروجی بی ام و M5 جدید 717 اسببخار قدرت و 1000 نیوتنمتر گشتاور است. موتور درونسوز بهتنهایی 577 اسببخار قدرت تولید میکند و 194 اسببخار دیگر نیز از موتور الکتریکی دریافت میشود. مجموعه قوای فنی بی ام و M5 جدید شبیه به بی ام و XM است، بااینحال راندمان کمتری را در مدل سدان دریافت میکند. پکیج باتریهای این خودرو نیز کوچکتر از بی ام و XM است که ظرفیتی معادل 14.8 کیلووات ساعت دارد.
بی ام و ادعا میکند شتاب صفرتاصد M5 جدید 3.4 ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت این خودرو به 250 کیلومتربرساعت محدود شده است اما با خرید بسته M Driver، میتوانید این سرعت را به 305 کیلومتربرساعت برسانید. برد تمام برقی بی ام و M5 جدید نیز 40 کیلومتر است. با فشردن بیشتر پدال گاز یا تغییر گیربکس به حالت استپ ترونیک، خودرو متوجه میشود شما به قدرت بیشتری نیاز دارید و موتور درونسوز فعال میشود.
برای بی ام و M5 جدید سه حالت رانندگی در نظر گرفته شده است. حالت اول راحت یا کامفورت نام دارد. در این حالت، موتور بنزینی اغلب خاموش است و تنظیمات سیستم تعلیق در نرمترین حالتش قرار دارد. دو حالت دیگر اسپرت و اسپرت پلاس هستند. در این حالتها، موتور بنزینی همیشه روشن است. البته مشتریان میتوانند با پرداخت وجه بیشتر، حالتهای رانندگی اختیاری داینامیک و داینامیک پلاس را برای تجربه کامل M5 در اختیار داشته باشند. این حالتها پیشرانهها را در حالت قدرت کامل قرار میدهند. ظرفیت سیستم خنککننده نیز برای بازدهی بیشتر افزایش مییابد.
سیستم ترمز بی ام و M5 جدید در جلو از کالیپرهای ششپیستونی و دیسکهای 16.1 اینچی تشکیل شده است. روی محور عقب نیز کالیپرهای شناور تکپیستونی با دیسکهای 15.7 اینچی قرار گرفتهاند. مالکان میتوانند با پرداخت هزینه بیشتر، ترمزهای سرامیکی کربن M را سفارش بدهند که دیسکهای بزرگتر و سبکتری دارند. رینگهای خودرو نیز در جلو 20 و عقب 21 اینچی است.
فنرهای M5 نسبت به بی ام و سری 5 سفتتر شدهاند. سیستم تعلیقمحور عقب نیز پنجاتصاله است و از بازوهای کنترلی تقویتشده بهره میبرد. سیستم تعلیقمحور جلو از نوع جناغی دوبل است و شاسی خودرو نیز با ضربهگیرهای الکترونیکی تقویت شده است. البته رانندگان میتوانند میزان سفتی یا نرمی این ضربهگیرها را تنظیم کنند.
بی ام و M5 جدید در 9 رنگ استاندارد عرضه میشود اما خریداران میتوانند با پرداخت هزینه بیشتر رنگهای منحصربهفرد خودشان را در اختیار داشته باشند. وزن این خودرو به 2.5 تن رسیده است؛ این وزن از فورد F-150 با کابین چهاردر و سیستم چهارچرخ متحرک بیشتر است! البته مهندسان بی ام و در توزیع وزن عملکردی عالی داشتهاند. قیمت اولیه بی ام و M5 جدید 120,675 دلار (7,240,500,000 تومان) اعلام شده است. تحویل این خودرو از اواخر سال جاری آغاز میشود.
پاسخ ها